ΓΔ: 923,19 -4,10 (-0,44 %)

Τζίρος: 27,05 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 2053η
Τρίτη, 15 Ιουνίου 2021

ΓΔ: 923,19 -4,10 (-0,44 %)

Τζίρος: 27,05 εκατ. €   RT

Το «πολυενεργειακό» αυτοκίνητο

Το «πολυενεργειακό» αυτοκίνητο

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπαταρίας, που κάποτε έμοιαζε προϊόν ταινίας επιστημονικής φαντασίας, είναι πια εδώ, στην καθημερινότητά μας και στην Ελλάδα. Όμως δεν είναι μόνο του και για πολλά χρόνια ακόμα θα εξακολουθήσει να μην είναι μόνο του. Στην πορεία προς τους μηδενικούς ρύπους θα ζήσουμε παρέα και με βενζινοκίνητα οχήματα, και με diesel, και με οχήματα φυσικού αερίου, αλλά και με διαφόρων τύπων υβριδικά που βοηθούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ανταποκριθούν στους υψηλούς στόχους μείωσης των εκπομπών ρύπων που έχουν τεθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: ακόμα και αν ήμασταν όλοι έτοιμοι να αγοράσουμε αύριο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αυτό θα ήταν αδύνατο. Βλέπετε, η αλλαγή της γκάμας των προϊόντων μιας αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση.

Πολύ περισσότερο αν μιλάμε για μια ριζική αλλαγή όπως το πέρασμα από τα συμβατικά μοντέλα με μηχανές εσωτερικής καύσης (MEK) σε πλήρως ηλεκτρικά οχήματα. Γιατί εδώ υπεισέρχονται μια σειρά μεταβλητές που κάνουν εξαιρετικά δυσεπίλυτη την εξίσωση της ενεργειακής μετάβασης.

Μπορεί λοιπόν να διαφημίζονται ευρέως πλέον τα διάφορα ηλεκτρικά μοντέλα -και πολύ καλά κάνουν- αλλά δεν χρειάζεται να είσαι ειδικός επιστήμων για να αναγνωρίσεις μία απλή πραγματικότητα: ότι ούτως η άλλως τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας αποτελούν ακόμα μία ισχνή μειοψηφία στο σύνολο των πωλήσεων, με εξαίρεση βέβαια την περίπτωση της Νορβηγίας όπου λόγω της πολιτικής που ασκεί το κράτος η εικόνα είναι διαφορετική και το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει ήδη ξεπεράσει το 50%.

Σύμφωνα, λοιπόν, με μελέτη του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας η οποία εξέτασε δύο διαφορετικά σενάρια: ένα που λαμβάνει υπόψη τα κίνητρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης που έχουν ήδη εξαγγελθεί (αλλά και τα υπάρχοντα), το New Policies και ένα πιο αισιόδοξο, το [email protected] που προβλέπει ότι με πιο γενναία κίνητρα μπορεί να φτάσουμε το 2030 να έχουμε το 30% των αυτοκινήτων που θα πωλούνται να είναι ηλεκτρικά. Και για να μιλάμε με αριθμούς, στην πρώτη περίπτωση θα κυκλοφορούν στον πλανήτη μας 118 εκ. ηλεκτρικά οχήματα (επιβατικά, ελαφρά επαγγελματικά, φορτηγά και λεωφορεία), ενώ στη δεύτερη 228 εκατομμύρια.

Σημειώστε ότι σήμερα στη Γη υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν περίπου 1,4 δισεκατομμύρια οχήματα όλων των τύπων, οπότε αντιλαμβάνεστε ότι μιλάμε για ένα ποσοστό ηλεκτροκίνητων οχημάτων που στην καλύτερη περίπτωση θα φτάνει περίπου το 16%.

Ωστόσο, μία σημαντική λεπτομέρεια που πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι δεν θα είναι όλα αυτά πλήρως ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV – Battery Electric Vehicles), αλλά και «επαναφορτιζόμενα» υβριδικά (PHEV - Plug In Electric Vehicles), των οποίων μάλιστα το ποσοστό θα είναι ιδιαίτερα αυξημένο, όπως μπορείτε να δείτε στο σχετικό γράφημα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αξίζει ή ότι δεν πρέπει να προχωρήσει η ηλεκτροκίνηση. Σημαίνει όμως ότι για πολλά χρόνια ακόμα, την προτίμηση των καταναλωτών θα διεκδικούν μοντέλα με διαφορετικής φιλοσοφίας συστήματα κίνησης. Και τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, που προς το παρόν φαίνεται ότι αποτελούν μονόδρομο για το μέλλον των ΙΧ, είναι αλήθεια ότι έχουν το δικό τους κοινό για να προσφέρουν τα πλεονεκτήματά τους.

Μην ξεχνάμε ότι ενσωματώνουν πλέον υψηλή τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα και όχι μόνο δεν προβληματίζουν τον οδηγό τους, αλλά είναι εντέλει και πολύ πιο εύχρηστα από τα συμβατικά (αφού οδηγούνται σαν να είχαν αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων), προσφέροντας παράλληλα με το οικολογικό προσόν των μηδενικών ρύπων και μειωμένο κόστος κίνησης.

Ένα τέτοιο μοντέλο υψηλών προδιαγραφών από μια εταιρία που έχει στο ενεργητικό της πολλές τεχνολογικές πρωτιές είναι νέα Mercedes EQA, ένα πλήρως ηλεκτρικό SUV για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά στο αφιέρωμά μας.

Mercedes EQA

Τα plug in hybrid μοντέλα θα τα χαρακτηρίζαμε ως «ξαδέλφια» των BEVs. Εδώ συνυπάρχουν δύο συστήματα κίνησης, ένα με θερμικό κινητήρα και ένα με ηλεκτροκινητήρα – με το δεύτερο να μπορεί να μετατρέψει το αυτοκίνητο σε όχημα μηδενικών ρύπων (και χαμηλού κόστους κίνησης) στις καθημερινές μετακινήσεις του ιδιοκτήτη του, με την προϋπόθεση βέβαια ότι αυτός φροντίζει να φορτίζει τη μπαταρία του με συνέπεια.

Σε αυτήν την κατηγορία έχουμε ήδη μία πληθώρα μοντέλων, η οποία δικαιολογεί και το σαφώς μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς των PHEVs σε σχέση με τα BEVs, παγκοσμίως. Τέτοιες προτάσεις (ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες αν στη δουλειά σας δικαιούστε εταιρικό αυτοκίνητο) θα βρείτε στην γκάμα δύο πολύ καλών SUV, του Citroen C5 Aircross, του Ford Kuga και του Hyundai Tucson, όπως επίσης θα βρείτε τέτοια μοντέλα και στη γκάμα του νέου Seat Leon.

Citroen C5 Aircross

Ford Kuga

Seat Leon

 Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα δίνουν επίσης το παρόν τα επόμενα χρόνια και σε full hybrid υβριδικά μοντέλα (υπάρχει και τέτοιο στην γκάμα του Tucson) αλλά και ως ανεξάρτητες παρουσίες, επωφελούμενοι από την ήπια υβριδική τεχνολογία που με τη βοήθεια ενός μικρού ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος παίζει επίσης το ρόλο της μίζας και της γεννήτριας, προσφέρουν μειωμένη κατανάλωση και καλύτερη απόκριση στο γκάζι (Ford Kuga, Hyundai Tucson).

Hyundai Tucson

Και φυσικά δεν θα πάψουν οι ΜΕΚ να υπάρχουν στα αυτοκίνητα που αγοράζουμε και οδηγούμε, καταναλώνοντας όχι μόνο βενζίνη και πετρέλαιο, αλλά και φυσικό αέριο (CNG) και υγραέριο (LPG) με το τελευταίο να αποτελεί μία πολύ προσιτή – και ιδιαίτερα προσβάσιμη - επιλογή που προσφέρει σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων.

Dacia Dacia Sandero Streetway και Sandero Stepway

Τα Dacia Sandero Streetway και Sandero Stepway, για τα οποία μπορείτε επίσης να διαβάσετε στο αφιέρωμά μας προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα λειτουργώντας ως οχήματα διπλού καυσίμου που έχοντας τη δυνατότητα να κινηθούν και με βενζίνη, και με υγραέριο διαθέτουν, εκτός των άλλων, και σημαντικά αυξημένη αυτονομία.