Μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται η ολοκλήρωση της στρατηγικής μελέτης για την αντικατάσταση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, ύψους 1.171.555 ευρώ, που υλοποιείται σε συνεργασία με τη Μονάδα Στρατηγικών Συμβάσεων του ΤΑΙΠΕΔ. Σκοπός της είναι η αξιολόγηση τεχνολογικών λύσεων για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, την ενεργειακή αποδοτικότητα, την ασφάλεια και τη βιωσιμότητα. Παράλληλα, θα περιλαμβάνει πρόταση για εργαλείο χρηματοδότησης, προκειμένου να διευκολυνθεί η πρόσβαση των ακτοπλοϊκών εταιρειών σε δάνεια και κοινοτικούς πόρους, στο πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων.
Ιδιωτικές πρωτοβουλίες και ναυπηγικά προγράμματα
Σημαντικές κινήσεις καταγράφονται και στον ιδιωτικό τομέα. Η Attica Group έχει υπογράψει συμφωνία για την κατασκευή δύο πλοίων τύπου E-Flexer στην Κίνα, με δυνατότητα λειτουργίας με τρία διαφορετικά καύσιμα, ενώ σχεδιάζεται και η απόκτηση ταχυπλόων Aero Catamaran. Η Grimaldi Group προχωρά σε εννέα νέα πλοία Ro-Pax, συνολικού ύψους 1,5 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων τέσσερα θα ενταχθούν στον βασικό της στόλο, τρία στη Finnlines και δύο στις Μινωικές Γραμμές, με παράδοση έως το τέλος του 2025.
Η μεθανόλη στο προσκήνιο
Η μεθανόλη αναδεικνύεται ως ελκυστικό καύσιμο για τη ναυτιλία. Η τεχνολογία είναι ώριμη και επιτρέπει προσαρμογές ακόμα και από υπάρχουσες δεξαμενές, περιορίζοντας τις εκπομπές NOx με προσθήκη MGO και έγχυση νερού. Η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία δηλώνει έτοιμη για νέες κατασκευές, επισημαίνοντας την ανάγκη στήριξης μέσω μηχανισμών τύπου "Fund & Reward" και ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.
Πράσινη μετάβαση: 4 δισ. ευρώ και 75 πλοία έως το 2030
Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας, Μανώλη Κουτουλάκη, ως το 2030 θα πρέπει να αντικατασταθούν 70-75 πλοία, με κόστος περίπου 4 δισ. ευρώ. Ο CEO της Attica Group, Πάνος Δικαίος, αναφέρθηκε στον αβέβαιο χαρακτήρα των νέων τεχνολογιών και του κόστους των βιοκαυσίμων. Ο CEO της Minoan Lines, Λουκάς Σιγάλας, παρουσίασε σχέδιο για δύο νέα οικολογικά πλοία έως το 2028, ενώ η Χρυσάνθη Στεφάνου από την Golden Star Ferries τόνισε πως οι μικρομεσαίες εταιρείες δεν μπορούν να ανταποκριθούν χωρίς κρατική βοήθεια.
Συγκράτηση ναύλων ενόψει καλοκαιριού
Η καλοκαιρινή περίοδος του 2025 ξεκινά με 47 ταχύπλοα δρομολογημένα, ενισχύοντας την προσβασιμότητα και επιτρέποντας πιθανές μειώσεις τιμών. Οι εταιρείες αναπροσαρμόζουν τα δρομολόγιά τους βάσει της ζήτησης. Η εφαρμογή του νέου καυσίμου από την 1η Μαΐου και η μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% δίνουν περιθώριο συγκράτησης των ναύλων. Οι τιμές παραμένουν σταθερές παρά τις πιέσεις για αυξήσεις 12-15%, χάρη στη στήριξη της Πολιτείας και την πτώση των διεθνών τιμών καυσίμων.
Έρευνα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ξεκίνησε στις 15 Απριλίου κλαδική έρευνα για την ακτοπλοΐα, με στόχο τη διερεύνηση συνθηκών ανταγωνισμού και της δομής της αγοράς. Η προκαταρκτική χαρτογράφηση αναδεικνύει ολιγοπωλιακή διάρθρωση (60% του στόλου ανήκει σε δύο επιχειρηματικά σχήματα), ανεπάρκειες σε περιφερειακή συνδεσιμότητα, και περιορισμένη είσοδο νέων εταιρειών. Η κρατική δαπάνη για συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας αυξήθηκε από 10 εκατ. ευρώ το 2001 σε 152 εκατ. ευρώ το 2024.
Η έρευνα, ανεξάρτητη από τις προηγούμενες επιτόπιες ελεγκτικές δράσεις, αναμένεται να οδηγήσει σε προτάσεις πολιτικής για τη βελτίωση της λειτουργίας της αγοράς και την ενίσχυση του ανταγωνισμού, με στόχο έναν βιώσιμο και προσβάσιμο ακτοπλοϊκό χάρτη για τη νησιωτική Ελλάδα.