Κλάδος διυλιστηρίων: Σπoρ και θέαμα στο δεύτερο τρίμηνο

Κλάδος διυλιστηρίων: Σπoρ και θέαμα στο δεύτερο τρίμηνο

Σήμερα το απόγευμα και την Τρίτη 30 Αυγούστου ανακοινώνουν αποτελέσματα εξαμήνου τα Ελληνικά Πετρέλαια και η Motor Oil. Σύμφωνα με τις συγκλίνουσες εκτιμήσεις της αγοράς τα αποτελέσματα δεν θα είναι απλώς καλά, θα είναι τα καλύτερα όλων των εποχών σε επίπεδο τριμήνου. Για να το θέσουμε πιο σχηματικά: Αν φέτος τα διυλιστήρια λειτουργούσαν μόνο τις 91 ημέρες του δευτέρου τριμήνου θα πετύχαιναν επιδόσεις ανάλογες όλης της χρονιάς του 2020!

Οι λόγοι πίσω από αυτή την έκρηξη κερδών συνδέονται με τις διεθνείς τιμές των περιθωρίων διύλισης, αλλά και με το… φεγγάρι λειτουργίας των δύο εισηγμένων εταιριών: Τα επιμέρους περιθώρια διύλισης σε βενζίνη και ντίζελ χτύπησαν ιστορικά υψηλά με διάρκεια και δεδομένου ότι το μίγμα προϊόντων διύλισης κινείται σε ποσοστό 60% - 80% στις δύο εταιρείες, ο κλάδος διύλισης ήταν «καταδικασμένος» να γράψει ρεκόρ.

Την ίδια στιγμή η κατανάλωση είναι αυξημένη δίνοντας επιπλέον μονάδες στο προσαρμοσμένο περιθώριο των εταιριών. Και οι δύο εταιρείες λειτούργησαν χωρίς διακοπές που να οφείλονται σε κάποια προγραμματισμένη συντήρηση ή σε απρόβλεπτους παράγοντες επιτυγχάνοντας την καλύτερη δυνατή υπεραπόδοση του επιμέρους περιθωρίου στις παραγωγικές τους μονάδες. Κερασάκι στην… τούρτα η συνεισφορά των ΑΠΕ οι οποίες πλέον δίνουν μετρήσιμο αποτέλεσμα μετά και την εμπορική λειτουργία των φωτοβολταϊκών μονάδων των ΕΛΠΕ (204MW) στην Κοζάνη.

Η σημαντικότερη ανάγνωση ωστόσο των αποτελεσμάτων δεν θα είναι η κερδοφορία, ένα γεγονός που για όσους παρακολουθούν στενά τον κλάδο μάλλον δεν αποτελεί πια έκπληξη. Οι δύο εταιρίες θα δείξουν σοβαρή μείωση του καθαρού δανεισμού και αντιστροφή της τάσης χτισίματος χρέους αφού οι τιμές του αργού δεν συνέχισαν το έντονο ράλι του α’ τριμήνου, ενώ το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαιουχικών επενδύσεων υλοποιήθηκε στο α’ τρίμηνο.

Στο τέλος του α’ τριμήνου τα αποθέματα πετρελαίου ήταν σε υψηλό επίπεδο και στις δύο εταιρίες, ενώ το κόστος της ενέργειας -αν και αυξημένο- έχει μερικώς αντισταθμιστεί και από τη βελτίωση της ισοτιμίας ευρώ/δολαρίου (κόστος σε ευρώ, έσοδο σε δολάρια). Επομένως η ποιοτική αξιολόγηση του β’ τριμήνου θα περάσει μέσα από την παραγωγή χρήματος και τις ελεύθερες ταμειακές ροές.

Οι μέσες εκτιμήσεις της αγοράς αναμένουν στα ΕΛΠΕ τα λειτουργικά κέρδη από τη διύλιση να διαμορφωθούν σε επίπεδο τριμήνου στα 300 εκατ. ευρώ. Μαζί με την προσθήκη των άλλων δραστηριοτήτων (marketing, πετροχημικά και ΑΠΕ) το σύνολο των λειτουργικών κερδών εκτιμάται ότι θα φθάσει τα 366 εκατ. ευρώ.

Για όλη τη χρήση του 2020 και 2021 τα ΕΛΠΕ είχαν δείξει προσαρμοσμένα (χωρίς κέρδη αποθεμάτων ή άλλα έκτακτα) λειτουργικά κέρδη 334 και 398 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Η καθαρή κερδοφορία αναμένεται να φθάσει τα 220 εκατ. ευρώ, ενώ μαζί με τα κέρδη των αποθεμάτων τα ΕΛΠΕ θα δείξουν κέρδη β’ τριμήνου 285 εκατ. ευρώ.

Στη Motor Oil τα λειτουργικά κέρδη θα είναι λίγο χαμηλότερα από τα 400 εκατ. ευρώ το οποίο μεταφράζεται σε καθαρή κερδοφορία 250 εκατ. ευρώ. Δεδομένης της εικόνα του α’ τριμήνου (δεν υπήρξαν διακοπές στη διύληση) η Motor Oil μπορεί να προσεγγίσει φέτος προσαρμοσμένη λειτουργική κερδοφορία άνω του 1 δισ. ευρώ για πρώτη στην ιστορία της καθιστώντας τη φημολογία περί αύξησης κεφαλαίου μάλλον εκτός τόπου και χρόνου. Μάλιστα αν η κεφαλαιοποίηση της μείνει πέριξ των τρεχόντων επιπέδων (2 δισ. ευρώ) η επόμενη σημαντική ημερομηνία μετά την 30η Αυγούστου να είναι η 10η Νοεμβρίου. Και ο νοών νοείτο.

Στο γ’ τρίμηνο τα περιθώρια διύλισης έχουν υποχωρήσει σε σχέση με το β’ τρίμηνο παραμένοντας ωστόσο σε πολύ υψηλά επίπεδα σε σχέση με τα ιστορικά δεδομένα του κλάδου. Παράλληλα η αύξηση της τουριστικής κίνησης θα δώσει επιπλέον έσοδα από την αύξηση της ζήτησης σε καύσιμα κίνησης, ειδικά στα καύσιμα των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών μέσων που πέρυσι είχαν μια μέτρια χρονιά. Επομένως και η συνέχεια αναμένεται ισχυρή, με μία ταχύτητα ίσως χαμηλότερη στη διύλιση αλλά με σημαντικές συνεισφορές από τις άλλες δραστηριότητες.

Για την Motor oil απομένει η ολοκλήρωση της αγοράς του ποσοστού στην Άνεμος (θυγατρική της Ελλάκτωρ με 493MW σε ΑΠΕ σε λειτουργία), αλλά και η λειτουργία της μονάδας εμπλουτισμένης βενζίνης προς το τέλος της χρονιάς. Η εξαγορά της Άνεμος θα συνεισφέρει αναλογικά τουλάχιστον 75 εκατ. ευρώ λειτουργικών κερδών σε ετήσια βάση, ενώ η νέα μονάδα θα αναμένεται να προσθέσει άλλα 60 - 70 εκατ. ευρώ στη λειτουργική κερδοφορία.

Παράλληλα η Motor Oil θα έχει επιτύχει ένα μικρό θαύμα πηγαίνοντας από το… μηδέν στα 772 εγκατεστημένα ΜW από ΑΠΕ σε δύο μόλις χρόνια δίνοντας παράλληλα ικανοποιητικά μερίσματα και διατηρώντας ψηλά τις επενδύσεις και την αποδοτικότητα του εργοστασίου της στην Κόρινθο. Η αποτίμηση της εταιρείας φέρνει τον σχετικό δείκτη επιχειρηματικής αξίας προς λειτουργικά κέρδη (EV/EBITDA) στις 4 φορές, επισημαίνοντας ωστόσο ότι η φετινή χρονιά είναι από όλες τις απόψεις ξεχωριστή.

Για τα Ελληνικά Πετρέλαια η ολοκλήρωση μέρους των επενδύσεων στις ΑΠΕ θα δώσει ανάσες ταμειακά, ενώ το κλείσιμο της συναλλαγής της ΔΕΠΑ υποδομών θα επιτρέψει τη διανομή έκτακτου μερίσματος 0,4 ευρώ ανά μετοχή. Στις ΑΠΕ αναμένεται η προσθήκη άλλων 55 MW αιολικών εντός του γ’ τριμήνου σε ένα σύνολο εγκατεστημένου δυναμικού 280ΜW. Η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων έχει δρομολογήσει επενδύσεις ύψους 4 δισ. ευρώ για την απόκτηση συνολικής δυναμικότητας σε ΑΠΕ 2GW. Η αποτίμηση της εταιρίας με βάση τον δείκτη EV/EBITDA βρίσκεται στις 4,8 φορές.

Αναμένοντας επομένως ένα πολύ ισχυρό β’ τρίμηνο για τον κλάδο που θα βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των επενδυτών λόγω κερδοφορίας (σπορ) και παραγωγής μετρητών (θέαμα).

Η πορεία των περιθωρίων διύλισης από το 2006 έως το 2022 ($/bbl)

Πηγή: Ελληνικά Πετρέλαια