Black Box: Η Γερμανία αδυνατεί να γίνει Ελλάδα, λύγισε η κρίση τις βιομηχανίες, η απόβαση των Ιταλών και οι αρκούδες

Μέσα στην τελευταία τριετία κάθε Έλληνας πολίτης απέφυγε την αναμονή σε 60 ουρές, κατά μέσο όρο, ετησίως. Παράλληλα, χρειάστηκαν τρεις μήνες για να σχεδιασθεί και να τεθεί σε λειτουργία η εφαρμογή του «gov.gr wallet», με τη χρήση του οποίου τον τελευταίο μήνα συνολικά 710.041 πολίτες «κατέβασαν»  στο κινητό τους την αστυνομική ταυτότητα και 563.072 το δίπλωμα οδήγησης.

Εκτός από τα παραπάνω παραδείγματα, ενδεικτικά της προόδου που έχουν γίνει στον τομέα της ψηφιοποίησης των συναλλαγών  Πολίτη - Κράτους, μπορούν να αναφερθούν και οι κάθε είδους επιστροφές, μέσω online πιστώσεων τραπεζικών λογαριασμών, από πλευράς των υπηρεσιών του κράτους προς τους συναλλασσόμενους πολίτες.

Και φυσικά η ψηφιακή μετάβαση που σχεδιάζει και υλοποιεί ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης μαζί με τα υπόλοιπα στελέχη του υπουργείου δεν σταματά εδώ. Ήδη στα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού περιλαμβάνονται οι έξυπνες πόλεις και υποδομές, οι έξυπνες γέφυρες, οι μικροδορυφόροι, τα ασύρματα δίκτυα 5G στο εθνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, οι οπτικές ίνες σε κτίρια και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Το παράδειγμα αυτό, προφανώς, θα πρέπει να ακολουθήσει και η Γερμανία, η οποία παρά το γεγονός ότι θεωρείται μια τεχνολογικά προηγμένη χώρα, έχει μείνει πίσω σε θέματα online εξυπηρέτησης πολιτών με το δημόσιο.  Για του λόγου το αληθές, το γερμανικό κράτος αδυνατεί να μεταφέρει χρήματα στους πολίτες.

Όπως αναφέρει ο Κρίστιαν Λίντνερ, βουλευτής του Ελεύθερου Δημοκρατικού Κόμματος, η συγχώνευση του φορολογικού αριθμού των πολιτών και του IBAN διαρκεί περί τους 18 μήνες και μάλιστα με πλαφόν 100.000 μεταφορών, ημερησίως.

Το ερώτημα, βέβαια είναι κατά πόσο η Γερμανία μπορεί να ακολουθήσει το ελληνικό παράδειγμα και να μπορέσει να δώσει λύσεις στα καθημερινά προβλήματα των συναλλασσόμενων πολιτών με το κράτος. Και μάλιστα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, όπως η χώρα μας.

---

Απομεινάρια άλλων, κραταιών εποχών, οικοδομήματα «στοιχειωμένα» και ξεχασμένα ή ακόμη και καλοδιατηρημένα σε κεντρικά σημεία της χώρας περιμένουν κάποιον αγοραστή ή κάποιο επενδυτικό σχήμα που θα τα εκμεταλλευθεί.

Ο λόγος για τα ακίνητα που ανήκαν κάποτε σε μεγάλες βιομηχανίες ή  βιοτεχνίες και αναμένεται να βγουν σε πλειστηριασμό, καθώς οι ιδιοκτήτες τους, τελικά λύγισαν υπό το βάρος των οικονομικών υποχρεώσεων και επιβαρύνσεων που δημιούργησε η οικονομική κρίση και έλαβαν το τελειωτικό χτύπημα από την πανδημία.

Πολλά από τα κτίρια αυτά έχουν πάψει να λειτουργούν εδώ και πάνω από μια δεκαετία. Τα περισσότερα βρίσκονται σε βιομηχανικές ζώνες, δεδομένου ότι ήταν εργοστάσια και επαγγελματικοί χώροι και είτε έχουν εγκαταλειφθεί, είτε παραμένουν σε λειτουργία, αλλά έχουν περιέλθει σε μαρασμό.

Η εικόνα αυτή, όσο δυστοπική φαίνεται, ανάλογα με την κατηγορία του κτιρίου έχει και μια εξήγηση. Υπάρχουν, λοιπόν, κτίρια που ήταν εργοστάσια, που ανήκαν σε βιομηχανίες, οι οποίες κατέρρευσαν υπό το βάρος του δανεισμού και των ανοιγμάτων που έκαναν σε αβέβαιες αγορές. Στην περίπτωση αυτή οι πλειστηριασμοί είναι δύσκολοι, καθώς υπάρχουν παραδείγματα στα οποία έχουν αναβληθεί και επαναλαμβάνονται για δεύτερη και τρίτη φορά.

Υπάρχουν βέβαια και τα εργοστάσια των εταιρειών που διέγραψαν σημαντική, αλλά φθίνουσα πορεία, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης και των ταμειακών προβλημάτων. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται πολλές βιομηχανίες μεταλλικών κατασκευών και ξυλείας.

Σε κάθε περίπτωση, ο μήνας Σεπτέμβριος, αποτελεί για τα κτίρια αυτά ένα κομβικό χρονικό σημείο, καθώς αποτελεί σημείο εκκίνησης για την πραγματοποίηση περί των 10.000 πλειστηριασμών. Εκ των οποίων περίπου 200 αφορούν σε βιομηχανικά ακίνητα. Εκτός από τα κτίρια οι πλειστηριασμοί θα περιλαμβάνουν και αγροτεμάχια, αλλά και μηχανολογικό εξοπλισμό.

---

Με ένα επενδυτικό πλάνο της τάξεως του 1,9 δισ. ευρώ ως το 2028 πρόκειται να δραστηριοποιηθεί στη χώρα μας η ιταλική εταιρεία Italgas, η οποία εξαγόρασε το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών από το ΤΑΙΠΕΔ και τα ΕΛΠΕ.

Στόχος των Ιταλών, είναι η ανάπτυξη των δικτύων φυσικού αερίου,  η σταδιακή εγκατάλειψη του άνθρακα και του λιγνίτη, προωθώντας ταυτόχρονα την ενεργειακή μετάβαση προς ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως για παράδειγμα το βιομεθάνιο, το e-gas και το πράσινο υδρογόνο.

Η ιταλική ενεργειακή εταιρεία, μετά από περίπου είκοσι χρόνια επιστρέφει για να διασχίσει τα εθνικά σύνορα και να θέσει την εμπειρία και την τεχνογνωσία της στην Ελλάδα, με στόχο τη σταδιακή κατάργηση του άνθρακα και του λιγνίτη που έχει θέσει η ελληνική κυβέρνηση.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Ιταλία και η Ελλάδα φιλοδοξούν να αποτελέσουν το σημείο αναφοράς του στρατηγικού ρόλου των έξυπνων, ψηφιακών και ευέλικτων δικτύων φυσικού αερίου στην υπηρεσία της ενεργειακής μετάβασης. Η Italgas είναι ο πρώτος φορέας εκμετάλλευσης στην Ιταλία, όσον αφορά στη διανομή φυσικού αερίου και ο τρίτος στην Ευρώπη.

Λειτουργεί ένα δίκτυο διανομής που εκτείνεται συνολικά σε περίπου 75.000 χιλιόμετρα μέσω του οποίου, τον τελευταίο χρόνο, έχει διανείμει περίπου 9  δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου σε 7,8 εκατομμύρια πελάτες.  Ο όμιλος διαθέτει 1.899  παραχωρήσεις, με ιστορική παρουσία σε μεγάλες ιταλικές πόλεις όπως το Τορίνο, η Βενετία, η  Φλωρεντία και η Ρώμη.

---

Επιπλέον μέρισμα θα δώσει η διοίκηση της ΕΥΔΑΠ, τηρώντας την υπόσχεση που είχε δώσει για διανομή κεφαλαίων στους μετόχους μετά το κλείσιμο της συμφωνίας με το δημόσιο, για την τιμή του αδιύλιστου ύδατος. Άλλωστε τα μετρητά είναι ακόμα πολλά και μέρος βέβαια σχεδιάζεται να κατευθυνθεί και σε επέκταση της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Περισσότερα για το ύψος και την καταβολή του μερίσματος θα γίνουν γνωστά το επόμενο δίμηνο.

---

Παρά τα αυξανόμενα ρίσκα ύφεσης, οι αναλυτές χρηματιστηριακών οίκων παραμένουν «ταύροι» στις συστάσεις τους για τις ευρωπαϊκές μετοχές σε μεγάλο βαθμό και αυτό μπορεί να σημαίνει ότι θα έρθουν δύσκολες ημέρες για τα χρηματιστήρια, εκτιμά σε έκθεση της η Citigroup. «Πρόκειται για ένα σήμα (peak bullishness) που προηγήθηκε της πτώσης των αγορών στο παρελθόν», επισημαίνει η αμερικανική τράπεζα.

Το consensus των αναλυτών δείχνει ότι προτείνουν αγορές σε όλους τους ευρωπαϊκούς κλάδους και ιδιαίτερα στον κλάδο των ημιαγωγών, της ενέργειας και λιγότερο στις μεταφορές και στις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας.

Οι ευρωπαϊκές μετοχές είχαν πτωτικό ξεκίνημα τον Σεπτέμβριο, υποχωρώντας σε χαμηλό επτά εβδομάδων με τις ανησυχίες για επιθετική αύξηση επιτοκίων μετά την επιτάχυνση του πληθωρισμού να πιέζουν τα χρηματιστήρια. Ο πανευρωπαϊκός δείκτης STOXX 600 ξεκίνησε με απώλειες 1,4% για πέμπτη συνεχή συνεδρίαση. Οι μετοχές του κλάδου τεχνολογίας που είναι πιo ευαίσθητες στα επιτόκια σημείωναν απώλειες 1,8%, αλλά και οι τράπεζες που ευνοούνται από τα υψηλότερα επιτόκια χάνουν έδαφος.

Ο κλάδος της μεταποίησης στην ευρωζώνη συρρικνώθηκε για δεύτερο συνεχή μήνα τον Αύγουστο, καθώς τα εργοστάσια δεν κατάφεραν να πωλήσουν όλη την παραγωγή τους με αποτέλεσμα να αυξηθούν τα αποθέματα αγαθών με ρυθμό ρεκόρ, σύμφωνα με τους δείκτες ΡΜΙ υπευθύνων προμηθειών.

Ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη σημείωσε νέα άνοδο, λίγο πριν από τη συνεδρίαση της ΕΚΤ την επόμενη εβδομάδα. «Η οικονομική κατάσταση στην ευρωζώνη συνεχίζει να επιδεινώνεται με ξεκάθαρα σημάδια ότι επιβραδύνεται η ανάπτυξη λόγω της εκτόξευσης του κόστους ενέργειας», σημειώνει σε έκθεση της η Morgan Stanley.

---

Ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της ITA Airways, δηλαδή του αερομεταφορέα που αντικατέστησε την πολύπαθη Alitalia και ανήκει κατά 100% στο ιταλικό δημόσιο πλησιάζει προς την ολοκλήρωσή του. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως θα ολοκληρωθεί με επιτυχία, αφού οι επικείμενες βουλευτικές εκλογές περιπλέκουν την κατάσταση. Την τελευταία μέρα του Αυγούστου ανακοινώθηκε πως η επιτροπή διεξαγωγής του διαγωνισμού επέλεξε το επενδυτικό σχήμα που αποτελείται από την αμερικανική εταιρεία private equity Certares και υποστηρίζεται από δύο γνωστές αεροπορικές εταιρείες, την γαλλο-ολλανδική Air France-KLM (AIRF PARIS) και την αμερικανική Delta Air Lines (DAL NYSE).

Για να ακριβολογούμε,  η Air France-KLM και η Delta δεν συμμετείχαν επισήμως στον διαγωνισμό, αλλά έχουν δηλώσει πως είναι πρόθυμες να αγοράσουν μερίδια της εταιρείας κάποια στιγμή στο προσεχές μέλλον. Όπως είχαμε δει στο παρελθόν στο Liberal Markets, εδώ και εδώ , ο βασικός ανταγωνιστής της κοινοπραξίας υπό την Certares ήταν η κοινοπραξία της (ιταλικών συμφερόντων) κορυφαίας ναυτιλιακής εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και κρουαζιέρας MSC με την γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa.

Οι λεπτομέρειες των προσφορών των δύο σχημάτων δεν έχουν γίνει επίσημα γνωστές, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες του ιταλικού Τύπου φαίνεται πως η MSC με την Lufthansa πρόσφεραν τουλάχιστον 800 εκατομμύρια ευρώ για να αγοράσουν περίπου 80% της ITA Airways. Πάλι σύμφωνα με τον ιταλικό Τύπο, η Certares προσφέρει 600 εκατομμύρια για ένα ποσοστό ανάμεσα από 50% και 60%.

Κατά το πρακτορείο ANSA η πρόταση της Certares προβλέπει και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους περίπου 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην οποία θα συμμετάσχει και το ιταλικό δημόσιο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του αρμόδιου ιταλικού υπουργείου, θα ακολουθήσουν αποκλειστικές συζητήσεις μεταξύ της Certares και του ιταλικού δημοσίου, από την επιτυχημένη ή μη ολοκλήρωση των οποίων θα κριθεί και η τελική τύχη του διαγωνισμού. Βέβαια, υπάρχουν και άλλα πιθανά εμπόδια στην μερική αποκρατικοποίηση της ITA Airways.

Εμπόδια πολιτικού χαρακτήρα. Η Τζόρτζια Μελόνι, επικεφαλής του δεξιού συντηρητικού κόμματος Fratelli d’Italia, η οποία σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες για να αναλάβει την πρωθυπουργία της χώρας μετά τις εκλογές που θα γίνουν στο τέλος του μήνα, έχει ήδη εκφράσει τις αντιρρήσεις της στην διεξαγωγή του διαγωνισμού. Η Μελόνι υποστήριζε πως από την στιγμή που προκηρύχθηκαν οι εκλογές θα έπρεπε να έχει ακυρωθεί ο διαγωνισμός, αλλά η απερχόμενη κυβέρνηση Ντράγκι δεν το έκανε.

Πέρα από αυτό, η Μελόνι έχει δηλώσει πως διαφωνεί με την πώληση πλειοψηφικού μεριδίου σε εταιρεία private equity χωρίς να υπάρχει ακόμα σαφές πλάνο για την διαχείριση των αεροδρομίων της χώρας. Έτσι όπως βλέπουμε τα πράγματα, η τελική αποτυχία του διαγωνισμού φαίνεται να είναι ένα πολύ πιθανό σενάριο. Σε αυτή την περίπτωση, η MSC με την Lufthansa, οι οποίες υποστηρίζουν πως η δική τους προσφορά ήταν η καλύτερη, ίσως να βρουν πάλι την ευκαιρία να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.