Αν είστε από τους επενδυτές που παρακολουθούν την πορεία των μετοχών με βάση τις συστάσεις των αναλυτών πιθανόν το σημερινό άρθρο να σας φανεί χρήσιμο.
Οι συστάσεις των αναλυτών έχουν τόσο πολύ διαστρεβλωθεί τα τελευταία χρόνια που οι επαγγελματίες διαχειριστές (buy side) αντιμετωπίζουν εδώ και καιρό μια σύσταση «διακράτησης - (Hold)» από έναν αναλυτή μετοχών (sell side) ως μια μεταμφιεσμένη σύσταση «πώλησης». Κάτι ανάλογο συμβαίνει και όταν η τιμή στόχος δεν δίνει σημαντικό περιθώριο ανόδου υποδηλώνοντας μια «γεμάτη» αποτίμηση στα τρέχοντα επίπεδα μιας μετοχής.
Ωστόσο, πέρα από τις επικεφαλίδες των αναλύσεων και τις συστάσεις των τιμών στόχων η ακαδημαϊκή κοινότητα προχώρησε σε μεγαλύτερο βάθος ανάλυσης για την επιδραστική δύναμη που έχει η φρασεολογία και οι προβλέψεις που περιέχονται σε αυτού του τύπου τις αναλύσεις.
Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι μέχρι πρόσφατα δεν μπορούσαμε να «διαβάσουμε» και να «ποσοτικοποιήσουμε» συστηματικά τις απόψεις των αναλυτών, όπως αυτές εκφράζονται με τις λέξεις και τις φράσεις που χρησιμοποιούν στις εκθέσεις των σχετικών μελετών τους. Χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη και την δυνατότητα επεξεργασίας σημαντικού όγκου δεδομένων αυτό έχει αλλάξει, με ενδιαφέροντα αποτελέσματα.
Μια τέτοια ανάλυση έκανε η κα Shikun Ke από το Yale. Χρησιμοποίησε ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης για να «διαβάσει» περισσότερες από 1,1 εκατομμύρια θεμελιώδεις εκθέσεις εταιριών με τιμές στόχους και συστάσεις αναλυτών από τον Ιανουάριο του 1998 έως το τέλος Σεπτεμβρίου του 2023. Το παρακάτω διάγραμμα δείχνει διαχρονικά σε ποιο θέμα δίνουν μεγαλύτερη προσοχή οι αναλυτές (Αναμενόμενα το 40% της προσοχής αφορά την κερδοφορία):
Στο σύνολο του δείγματος, πάνω από το 40% των επισκοπήσεων στις εκθέσεις των αναλυτών επικεντρώνεται στην κερδοφορία. Εξετάζοντας όμως την σημασία της διαχρονικά προκύπτει ότι ο μέσος όγκος δεδομένων (ή έκταση αν θέλετε) που αφιερώνεται στη ανάλυση της κερδοφορίας σε κάθε έκθεση μειώνεται σταθερά.
Εν τω μεταξύ, άλλες μεταβλητές του ισολογισμού μιας εταιρείας (όπως οι δείκτες χρέους) αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία. Σημειώστε επίσης ότι κατά τη διάρκεια της ύφεσης, η έκταση που αφιερώνεται στην ανάλυση της κερδοφορίας μειώνεται, ενώ οι αναλυτές εστιάζουν περισσότερο στην οικονομική σταθερότητα μιας εταιρείας.
Ομοίως, οι περιγραφές για τις ευκαιρίες ανάπτυξης ή την ποιότητα της διοίκησης μειώνονται σημαντικά σε μια ύφεση. Προκύπτει δε ότι οι εκτεταμένες αναλύσεις αυτής της μορφής πρέπει να γίνονται όταν η οικονομική συγκυρία είναι ευνοϊκή.
Όλα αυτά βέβαια για κάποιον που γνωρίζει το χώρο δεν αποτελούν μεγάλη έκπληξη. Οι αναλυτές αμείβονται για να εστιάζουν σε αυτό που έχει σημασία και αυτό που έχει σημασία για την τιμή της μετοχής αλλάζει με την πάροδο του χρόνου. Αυτό όμως που πραγματικά έχει πολύ ενδιαφέρον είναι οι λέξεις και οι φράσεις που χρησιμοποιούν οι αναλυτές στις μελλοντικές αναθεωρήσεις κερδών και αλλαγές προβλέψεων. Οι αναλυτές τείνουν να προαναγγέλλουν μια αλλαγή γνώμης και εκτίμησης στο κείμενο της ανάλυσης και αυτό είναι λόγος για να αυξηθούν οι πιθανότητες και να κερδηθούν χρήματα.
Ξεκινώντας από το 2009, η Ke χρησιμοποίησε τις εκθέσεις των προηγούμενων πέντε ετών για να εκπαιδεύσει την τεχνητή νοημοσύνη στη σχέση μεταξύ των λέξεων και φράσεων των αναλυτών και των μελλοντικών αποδόσεων των τιμών των μετοχών. Στη συνέχεια χρησιμοποίησε αυτά τα αποτελέσματα για να διαβάσει τις εκθέσεις των αναλυτών του τρέχοντος τριμήνου και να προβλέψει τις αποδόσεις των τιμών των μετοχών για τους επόμενους δώδεκα μήνες. Το αποτέλεσμα ήταν μάλλον εντυπωσιακό.
Το παρακάτω διάγραμμα δείχνει την απόδοση μιας στρατηγικής long/short που επενδύει στο 10% των μετοχών με την υψηλότερη προβλεπόμενη απόδοση της τιμής της μετοχής με βάση την τιμή στόχο και «σορτάρει» τις μετοχές του 10% με τη χαμηλότερη προβλεπόμενη απόδοση. Αυτή η στρατηγική long/short συγκρίνεται με μια παρόμοια στρατηγική long/short με βάση τους στόχους τιμών των αναλυτών στην IBES (συγκλίνουσες εκτιμήσεις) και την αγορά συνολικά.
Προκύπτει δε ότι υπάρχει σημαντικά μεγαλύτερη δύναμη πρόβλεψης στην εξέταση των όσων γράφουν οι αναλυτές από το να εξετάζουμε απλώς τους στόχους τιμών ή τις προβλέψεις κερδών τους. Την επόμενη φορά επομένως που θα σας έρθει μια τέτοια ανάλυση στο ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο αφιερώστε λίγο περισσότερο χρόνο από την γρήγορη ανάγνωση της πρώτης σελίδας. Όπως λέει και ένας φίλος «η ανάλυση αυτή μπορεί να κρύβει πραγματικό χρυσάφι»
Αποδόσεις των στρατηγικών διαχείρισης που βασίζονται σε ανάλυση κειμένου εκθέσεων και στόχους τιμών