Προσωπικός γιατρός: Ικανοποίηση από τις μέχρι τώρα συζητήσεις
Shutterstock
Shutterstock

Προσωπικός γιατρός: Ικανοποίηση από τις μέχρι τώρα συζητήσεις

Η ανάγκη ενός μοναδικού γιατρού που θα ήταν εκείνος που θα είχε πρόσβαση στον πλήρη φάκελο του πολίτη/ασθενούς είχε διαφανεί εδώ και χρόνια. Υπό τον τίτλο «οικογενειακός γιατρός» στην αρχή ή «προσωπικός γιατρός» στη συνέχεια, παρά τις όποιες φιλότιμες προσπάθειες, δεν λειτούργησε το σχέδιο. Η διάθεση όμως για τη μεταρρύθμιση του προσωπικού γιατρού που θα άλλαζε την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας παρέμεινε και πριν από έναν μήνα περίπου η νέα ηγεσία του υπουργείου Υγείας μέσω μιας σειράς ανακοινώσεων έδειξε ότι είναι διατεθειμένη να δώσει μια δεύτερη ευκαιρία στον θεσμό του προσωπικού γιατρού. Το πραγματικά μεγάλο πρόβλημα τότε και τώρα, είναι η έλλειψη γιατρών και δη παθολόγων.

Αμετάκλητη απόφαση, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, είναι όλοι οι πολίτες να έχουν προσωπικό γιατρό μέχρι το τέλος του έτους και η μεταρρύθμιση να προχωρήσει. Για να λειτουργήσει ο θεσμός χρειάζεται πάντως να μπουν στο σύστημα ακόμη 1.379 γιατροί.

Παθολόγοι και γενικοί γιατροί

«Η ανακοίνωση του Υπουργού Υγείας Α. Γεωργιάδη να επιλέγει ο πολίτης ως προσωπικό του γιατρό έναν ιδιώτη, το γιατρό του, ακόμη και αν δεν είναι συμβεβλημένος με τον ΕΟΠΥΥ, αποτελεί μια κατάκτηση της Επαγγελματικής Ένωσης Παθολόγων Ελλάδος, αφού αποτελούσε μια διαχρονική απαίτηση να έχει κάθε παθολόγος, συμβεβλημένος ή μη, πρόσβαση στον ιατρικό φάκελο του ασθενούς», λέει στο Liberal ο ειδικός παθολόγος Ευάγγελος Τούλης, πρόεδρος της Επαγγελματικής Ένωσης Παθολόγων Ελλάδος.

«Στην πρωτοβάθμια φροντίδα Υγείας, βασικός κορμός είναι πάντα οι παθολόγοι, οι οποίοι στηρίζουν τη ραχοκοκαλιά της δημόσιας υγείας. Είναι, λοιπόν, σημαντικό, όλοι οι γιατροί είτε συμβεβλημένοι είτε όχι, να συμμετέχουν σε μια λειτουργική πλατφόρμα μέσω ΗΔΙΚΑ. Σήμερα, οι παθολόγοι με την υπάρχουσα λειτουργία του συστήματος, που φυσικά οφείλεται κατά πολύ και στις ελλείψεις γιατρών της ειδικότητας, είναι εξουθενωμένοι από τις σκληρές εφημερίες και το φόρτο εργασίας. Κρίνουμε πως χρειάζεται μια σχεδιασμένη αντιμετώπιση, με το υπουργείο η πρώτη φάση των συζητήσεων ήταν ικανοποιητική, χρειάζεται όμως περαιτέρω σχεδιασμός και κίνητρα παραγωγικότητας ώστε να επιλέγουν οι νέοι την ειδικότητα του παθολόγου», συνεχίζει ο κ. Τούλης.

Για να συμβεί αυτό, θεωρείται απαραίτητη η θέσπιση ισχυρών οικονομικών κινήτρων για την προσέλκυση νέων γιατρών για εκπαίδευση στην παθολογία και απαιτούνται αξιοπρεπείς εργασιακές συνθήκες εργασίας των παθολόγων στον δημόσιο τομέα με βελτιώσεις των συμβάσεων και παύση των υποχρεωτικών μετακινήσεών τους από τις θέσεις στις οποίες έχουν προσληφθεί σε άλλες υγειονομικές μονάδες και μάλιστα εκτός νομού.

Ο ρόλος των αγροτικών γιατρών

Ενώ η Επαγγελματική Ένωση Παθολόγων Ελλάδας είναι ικανοποιημένη από την απόφαση ελεύθερης επιλογής από τον πολίτη προσωπικού γιατρού, επαναλαμβάνει τη διαφωνία της με την ένταξη αγροτικών γιατρών στον θεσμό του προσωπικού γιατρού.

«Η ένστασή μας έχει να κάνει με τους αγροτικούς γιατρούς που δεν πιστεύουμε ότι πρέπει να ενταχθούν στην πλατφόρμα, εκτός φυσικά από τις άγονες περιοχές, όπου δεν υπάρχουν άλλοι γιατροί και οι αγροτικοί όντως θα αναλάβουν και το ρόλο του προσωπικού γιατρού εκεί», δηλώνει ο πρόεδρος της Επαγγελματικής Ένωσης Παθολόγων Ελλάδος, καταλήγοντας ότι οι Παθολόγοι δηλώνουν παρόντες στη συνέχιση του διαλόγου με την ηγεσία του Υπουργείου Υγείας για τα ζητήματα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας όσον αφορά τη δική τους συμμετοχή.

Ποιοι θα είναι προσωπικοί γιατροί

  • Δημόσιοι γενικοί γιατροί και παθολόγοι που είναι ήδη εγγεγραμμένοι στον θεσμό: Σήμερα συμμετέχουν στον θεσμό 2.224 δημόσιοι με ετήσια αποζημίωση ανά πολίτη και ανά ηλικία: 20€ (16-49), 23€ (50-69), 25€ (70+). Το όριο εγγραφών είναι οι 2.000 πολίτες.

  • Ιδιώτες γενικοί γιατροί και παθολόγοι που είναι ήδη εγγεγραμμένοι στον θεσμό: Σήμερα συμμετέχουν στον θεσμό 1.241 ιδιώτες με ετήσια αποζημίωση ανά πολίτη και ανά ηλικία: 20€ (16-49), 30€ (50-69), και 45€ (70+). Το όριο εγγραφών κυμαίνεται από 857 μέχρι 2.000 πολίτες.

  • Υφιστάμενοι αγροτικοί γιατροί που μετά την αναμόρφωση του θεσμού της υπηρεσίας υπαίθρου θα παρέχουν πλέον υπηρεσίες για ένα έτος ως προσωπικοί γιατροί: Δεν καταργούνται τα τοπικά ιατρεία που υπάρχουν ήδη στη χώρα, αλλά ανοίγουν επιπλέον θέσεις, ειδικά στις περιοχές που υπάρχει αυξημένη έλλειψη προσωπικών γιατρών, όπως είναι π.χ. η Αττική και η Κεντρική Μακεδονία.

Μετά τον 1ο χρόνο της παροχής υπηρεσιών ως προσωπικοί, οι νέοι γιατροί που θα επιλέξουν να εκπαιδευτούν στην Παθολογία ή τη Γενική Ιατρική, θα λαμβάνουν επιπλέον περί τα 30.000 € ετησίως, για τα 5 έτη που διαρκεί η εκπαίδευση τους, με την υποχρέωση να μείνουν ισάριθμα έτη στο ΕΣΥ μετά την ειδικότητα.

  • Ιδιώτες γενικοί γιατροί και παθολόγοι που θα εγγραφούν στον θεσμό με ιδιωτική αποζημίωση: Παρέχεται με αυτόν τον τρόπο η δυνατότητα στους πολίτες να εγγράφονται σε όποιον ιδιώτη Γενικό Γιατρό η Παθολόγο γιατρό επιθυμούν. Στην περίπτωση αυτή η αποζημίωση του γιατρού δεν θα είναι προκαθορισμένη και δεν θα καλύπτεται μέσω του ΕΟΠΥΥ, αλλά θα καθορίζεται ιδιωτικά απευθείας μεταξύ του πολίτη και του γιατρού. Και σε αυτήν την περίπτωση, ο γιατρός θα έχει πρόσβαση στον ατομικό φάκελο υγείας και θα χρειάζεται να καταχωρίζει τα δεδομένα του ασθενούς.