Η PalmPay, μια αφρικανική fintech ψηφιακής τραπεζικής, βρίσκεται σε συζητήσεις για τη συγκέντρωση χρηματοδότησης ύψους 50 έως 100 εκατομμυρίων δολαρίων σε γύρο Series B, σύμφωνα με πολλές πηγές με γνώση του θέματος.
Πώς η PalmPay αλλάζει το παιχνίδι της τραπεζικής εξυπηρέτησης - Από την Αφρική σε όλο τον κόσμο
PalmPay Facebook Page
PalmPay Facebook Page
TechChrunch

Πώς η PalmPay αλλάζει το παιχνίδι της τραπεζικής εξυπηρέτησης - Από την Αφρική σε όλο τον κόσμο

Η PalmPay, μια αφρικανική fintech ψηφιακής τραπεζικής, βρίσκεται σε συζητήσεις για τη συγκέντρωση χρηματοδότησης ύψους 50 έως 100 εκατομμυρίων δολαρίων σε γύρο Series B, σύμφωνα με πολλές πηγές με γνώση του θέματος.

Η PalmPay, μια αφρικανική fintech ψηφιακής τραπεζικής, βρίσκεται σε συζητήσεις για τη συγκέντρωση χρηματοδότησης ύψους 50 έως 100 εκατομμυρίων δολαρίων σε γύρο Series B, σύμφωνα με πολλές πηγές με γνώση του θέματος.

Δεν είναι σαφές ποια αποτίμηση επιδιώκει, αλλά στον προηγούμενο γύρο της, το 2021, η αξία της είχε φτάσει σχεδόν σε επίπεδο unicorn (εκτίμηση κοντά στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια), καθιστώντας την μία από τις πιο πολύτιμες startups της ηπείρου.

Αν και η PalmPay απέφυγε να σχολιάσει συγκεκριμένα για τον νέο γύρο χρηματοδότησης, εκπρόσωπός της δήλωσε ότι η μόλις έξι ετών fintech βρίσκεται «σε ισχυρή οικονομική θέση και εξετάζει ευκαιρίες ανάπτυξης».

Η εταιρεία, η οποία έχει συγκεντρώσει σχεδόν 140 εκατομμύρια δολάρια στους γύρους seed και Series A, είναι πλέον κερδοφόρα, σύμφωνα με πρόσωπα που γνωρίζουν τα οικονομικά της.

Το νέο κεφάλαιο - που αναμένεται να περιλαμβάνει τόσο μετοχική όσο και δανειακή χρηματοδότηση - θα χρηματοδοτήσει την επέκταση της PalmPay: ενίσχυση της παρουσίας της στη Νιγηρία, ανάπτυξη της νεότερης υπηρεσίας που απευθύνεται σε επιχειρήσεις και διάθεση των προϊόντων της σε νέες αγορές σε Αφρική και Ασία.

Τον περασμένο μήνα, η PalmPay ανακοίνωσε ότι έχει φτάσει τα 15 εκατομμύρια καθημερινές συναλλαγές, χάρη στους 35 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες της. Οι συναλλαγές αυτές αντιστοιχούν πλέον σε «δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια» ετησίως σε όγκο, σύμφωνα με την εταιρεία.

Τα έσοδα έχουν επίσης εκτοξευτεί. Σύμφωνα με τους Financial Times, η PalmPay είχε έσοδα 64 εκατομμυρίων δολαρίων το 2023, ενώ γνώστες των οικονομικών της λένε ότι αυτά έχουν υπερδιπλασιαστεί έκτοτε.

Η PalmPay ξεκίνησε το 2019 από τη Νιγηρία, τη μεγαλύτερη σε πληθυσμό χώρα της Αφρικής και σημαντικό κόμβο fintech. Τότε, περισσότεροι από τους μισούς ενήλικες της χώρας ήταν εκτός τραπεζικού συστήματος, και οι παραδοσιακές τράπεζες εξυπηρετούσαν κυρίως μισθωτούς και πελάτες του επίσημου τομέα, με απαιτήσεις που απέκλειαν τη μαζική αγορά.

Η PalmPay είδε την ευκαιρία να αντιστρέψει αυτό το μοντέλο: να χτίσει μια ψηφιακή τράπεζα από το μηδέν, προσαρμοσμένη όμως στις ιδιαιτερότητες της άτυπης οικονομίας της Αφρικής. Η εταιρεία λάνσαρε μια εφαρμογή με άμεση εγγραφή, μηδενικά τέλη μεταφοράς και μια συνεχώς διευρυνόμενη γκάμα υπηρεσιών (πίστωση, αποταμίευση, ασφάλιση, πληρωμές λογαριασμών), σχεδιασμένων ειδικά για τους υποτραπεζικούς καταναλωτές και τις μικρές επιχειρήσεις.

Το πιο καθοριστικό στοιχείο όμως ήταν ότι η PalmPay δεν βασίστηκε μόνο στην ψηφιακή προσέγγιση. Ανέπτυξε ένα τεράστιο φυσικό δίκτυο με πάνω από 1 εκατομμύριο μικρές επιχειρήσεις και εμπορικούς αντιπροσώπους, οι οποίοι εξυπηρετούν σήμερα περισσότερους από 10 εκατομμύρια πελάτες κάθε μήνα μέσω της εφαρμογής PalmPay Business και τερματικών POS (για καταθέσεις και αναλήψεις μετρητών).

Άλλες μεγάλες fintech εταιρείες της χώρας, όπως οι OPay, Moniepoint και Paga, έχουν επίσης υιοθετήσει το υβριδικό μοντέλο, συνδυάζοντας ψηφιακές εφαρμογές με φυσικά σημεία εξυπηρέτησης.

Η PalmPay ισχυρίζεται ότι επεξεργάζεται περισσότερες συναλλαγές από οποιαδήποτε παραδοσιακή τράπεζα στη Νιγηρία, ενώ το 25% των χρηστών της αναφέρει ότι αυτό ήταν ο πρώτος τους χρηματοοικονομικός λογαριασμός. Για τα πιστωτικά προϊόντα, που προσφέρονται σε συνεργασία με αδειοδοτημένους δανειστές, το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 60% μεταξύ των δανειοληπτών, σύμφωνα πάντα με την εταιρεία.

Μέρος του ισχυρού πλεονεκτήματος διανομής και προώθησης της PalmPay προέρχεται από τη συνεργασία της με την Transsion, τον κινέζικο κατασκευαστή κινητών τηλεφώνων που κυριαρχεί στις πωλήσεις smartphones στην Αφρική, κατέχοντας μερίδιο αγοράς άνω του 40% μέσω των εμπορικών της σημάτων Tecno και Infinix.

Μέσω αυτής της συνεργασίας, η εφαρμογή της PalmPay προεγκαθίσταται σε επιλεγμένα χρηματοδοτούμενα smartphones, βοηθώντας σημαντικά στην απόκτηση και δέσμευση χρηστών.

Έχοντας καθιερωθεί ως μία από τις πιο δημοφιλείς fintech εφαρμογές στη χώρα, η PalmPay ετοιμάζεται τώρα να αναπαράγει το μοντέλο της σε νέες αγορές εκτός Αφρικής.

Η νεοτραπεζική πλατφόρμα έχει ήδη επεκταθεί στην Τανζανία και το Μπαγκλαντές (την πρώτη της προσπάθεια εκτός Αφρικής), όπου εισέρχεται με χρηματοδότηση συσκευών και καταναλωτικά δάνεια ως αρχικό βήμα, πριν προσθέσει περισσότερες υπηρεσίες. (Άλλες αφρικανικές ψηφιακές τράπεζες, όπως οι FairMoney, MNT-Halan και TymeBank, έχουν επίσης επεκτείνει τις υπηρεσίες τους στην Ασία με διαφορετικά αποτελέσματα.)

Η εταιρεία σχεδιάζει επίσης να εισαγάγει χρηματοδότηση συσκευών και στη Νιγηρία, όπως επιβεβαίωσε εκπρόσωπός της.

Ενώ η Transsion, που ηγήθηκε του seed round της PalmPay, παραμένει στρατηγικός εταίρος, η εταιρεία εξετάζει ενεργά συνεργασίες και με άλλους κατασκευαστές συσκευών (OEMs).

Μεταξύ των άλλων επενδυτών της είναι το GIC (το κρατικό ταμείο πλούτου της Σιγκαπούρης) και η Mediatek, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές επεξεργαστών κινητών τηλεφώνων παγκοσμίως.

Στην πλευρά των επιχειρήσεων, η PalmPay προσφέρει υπηρεσίες διασυνοριακών πληρωμών για εμπόρους που θέλουν να στέλνουν και να συλλέγουν πληρωμές σε όλη την Αφρική μέσω ενός μόνο API - ένα συχνό πρόβλημα, ακόμα και με τις υποσχέσεις των stablecoins. Αυτή η νέα επιχειρηματική υπηρεσία ήδη επεξεργάζεται «εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια μηνιαίως», όπως επιβεβαίωσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας.