7ος χρόνος, ημέρα 2175η
Παρασκευή, 15 Οκτωβρίου 2021

Μαύρη είναι η νύχτα στο… μετρό κι ο ΣΥΡΙΖΑ ξεσπαθώνει!

Μαύρη είναι η νύχτα στο… μετρό κι ο ΣΥΡΙΖΑ ξεσπαθώνει!
Eurokinissi

Τα καλά νέα είναι πως, επιτέλους, το έργο απόσπασης και μεταφοράς των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου ξεκίνησε χωρίς περισπάσεις. Τα δικαστήρια έχουν αποφανθεί υπέρ του, όπως και υπέρ της εκτέλεσής του έως ότου γίνει μια ακόμα δίκη, στις αρχές Ιανουαρίου.

Ελπίδα όλων όσοι ενδιαφέρονται για την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι μέχρι τότε να έχει συντελεσθεί το κύριο μέρος των εργασιών σύμφωνα και με δύο αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αν όμως νόμιζε κάποιος πως ο ΣΥΡΙΖΑ θα σταματούσε να παίζει με το παιχνίδι του, έπεσε έξω. Τι προηγούμενες ημέρες το έδειξε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Γράφει η βουλευτής του Σία Αναγνωστοπούλου στο προφίλ της στο Facebook: «Αν είναι δυνατόν!! Μέσα στην άγρια νύχτα πετσοκόβουν τις αρχαιότητες της Θεσσαλονίκης και τις φορτώνουν σε φορτηγά. Σαν τους κλέφτες, αυτοί οι κλέφτες κάθε έννοιας πολιτισμού. Ένας άνθρωπος με ανάστημα δεν υπάρχει στην κυβέρνηση να βγει να πει μια λέξη;» Η ανάρτησή της συνοδεύεται από φωτογραφία του αρχιτέκτονα και κατοίκου της περιοχής Στράτου Μάνου με παλέτες σε νταλίκες.

Η κυρία βουλευτής έχει δίκιο, αφού, ως γνωστόν, άλλο δεν χρειαζόταν η Θεσσαλονίκη από νταλίκες με αρχαία, βάρους κάποιων τόνων και ικανού μήκους, να συμφύρονται με την καθημερινή κίνηση στους δρόμους. Θα αφήσουμε στην άκρη την ασφάλεια των ίδιων των αρχαιοτήτων, καθώς δεν πρόκειται για γλυπτά (ενημέρωσαν τον κ. Τσίπρα, εντάξει;) αλλά για τμήματα οδών. Επομένως, μιλάμε για οδοστρώματα, ίσως και για θεμέλια κάποιων κτιρίων.

Οι οδηγοί της πόλης προφανώς θα ήταν πολύ χαρούμενοι, λοιπόν, αν η μεταφορά γινόταν με το φως της μέρας και όχι στη μαύρη νύχτα. Το ίδιο και ο οδηγός κάθε νταλίκας, με το ξεκίνα- σταμάτα. Θα ήταν μια ωραία ατμόσφαιρα ολόκληρη η Θεσσαλονίκη, δεν υπάρχει αμφιβολία. Ο κ. Ταχιάος θα πρέπει να σκεφτεί πώς θα ήταν ένα τέτοιο θέαμα, γεμάτο φαντασμαγορία!

Αφού το «μαύρη νύχτα» φεύγουν τα αρχαία δεν φάνηκε να πιάνει τόπο, νέο επιχείρημα επιστρατεύεται. Λόγω των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου, αυξάνεται το κόστος του μετρό κατά 45 εκ ευρώ και υπογράφηκε και σχετική απόφαση. Ο ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλει ως συνήθως, αλλά ως συνήθως και πάλι, παραθέτει μαγειρεμένα στοιχεία.

Το ερώτημα που απαντά στο «γιατί να δοθούν τόσα χρήματα επιπροσθέτως», είναι: πόσο θα στοίχιζε η απόσπαση, η μεταφορά των αρχαιοτήτων επί ΣΥΡΙΖΑ, η φύλαξή τους σε ασφαλή χώρο, οι ανασκαφές στα υποκείμενα στρώματα και η επανατοποθέτηση; Θα στοίχιζε λιγότερα; Και πόσα πρόστιμα πληρώθηκαν στον εργολάβο, για την ακατανόητη και εμμονική απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να αγνοήσει απόφαση του ΣτΕ και να ξανασυζητήσει το θέμα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο με άλλη απόφαση;

Το ερώτημα έχει κι άλλο σκέλος. Αλήθεια, επιθυμεί ο ΣΥΡΙΖΑ να συνεχιστούν οι εργασίες για τον σταθμό Βενιζέλου ώστε οι αρχαιότητες να μείνουν κατά χώραν και ας πληρώνονται για δύο χρόνια (24-25) από εθνικούς πόρους; Γιατί να μην ολοκληρωθούν τα πάντα μέχρι τον Δεκέμβριο του 23, που ισχύουν κοινοτικοί πόροι; Επειδή δεν συμφωνεί η αξιωματική αντιπολίτευση με την απόσπαση και μεταφορά; Ενώ υπάρχει απόφαση του ΣτΕ που την εγκρίνει;

Για του λόγου το αληθές, θα πούμε ότι η Ευρωπαία επίτροπος Μ. Γκάμπριελ απάντησε ως εξής σε ερώτηση των ευρωβουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ:

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι η διαφύλαξη όλων των μορφών πολιτιστικής κληρονομιάς, συμπεριλαμβανομένης της αρχαιολογικής κληρονομιάς της Θεσσαλονίκης, είναι υψίστης σημασίας.

Η Επιτροπή είναι ενήμερη για το αρχαιολογικό σύμπλεγμα που αποκαλύφθηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό και συμφωνεί πλήρως ότι η αρχαιολογική κληρονομιά της Ευρώπης αποτελεί πεπερασμένο και μη ανανεώσιμο πόρο, ο οποίος θα πρέπει να προστατευτεί. Η Επιτροπή παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς το έργο του μετρό, συμπεριλαμβανομένων των προσπαθειών των ελληνικών αρχών για τη διατήρηση του χώρου και των τεχνουργημάτων, οι οποίες συγχρηματοδοτούνται από το έργο υποδομής.

Σύμφωνα με το άρθρο 167 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης1, η δράση της ΕΕ περιορίζεται στην ενθάρρυνση της συνεργασίας μεταξύ κρατών μελών και στην υποστήριξη και συμπλήρωση της δράσης τους, μεταξύ άλλων, με σκοπό τη διατήρηση και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς ευρωπαϊκής σημασίας.

Ως εκ τούτου, η διατήρηση, η προστασία, η συντήρηση και η αποκατάσταση αρχαιολογικών δομών και τεχνουργημάτων αποτελούν πρωτίστως εθνική αρμοδιότητα και η Επιτροπή δεν μπορεί να παρέμβει άμεσα. Η προσωρινή απομάκρυνση αρχαιοτήτων, η αποκατάστασή τους και η διατήρησή τους στον τόπο που ανακαλύφθηκαν δεν είναι κάτι ασυνήθιστο. Ωστόσο, πρέπει να τηρούνται όλες οι σχετικές ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις της ΕΕ και οι εθνικοί κανόνες, ιδίως όσον αφορά την αρχαιολογική προστασία.

Η προθεσμία για την πραγματοποίηση από τον δικαιούχο και την πληρωμή των δαπανών που σχετίζονται με το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, ώστε να μπορέσουν να επωφεληθούν από τη συγχρηματοδότηση της ΕΕ, είναι η 31η Δεκεμβρίου 2023. Η Επιτροπή ελπίζει να δοθεί γρήγορα λύση στα αρχαιολογικά ζητήματα γύρω από τον σταθμό Βενιζέλου, καθώς οι καθυστερήσεις εμποδίζουν την υλοποίηση ενός έργου που θα συμβάλει σημαντικά στο να καταστούν πιο πράσινες οι μεταφορές στη Θεσσαλονίκη».

Τι σημαίνει η απάντηση; Πως και η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφωνεί με τον τρόπο που γίνεται το έργο. Πως δεν βρίσκει κάτι προβληματικό. Πως η Κομισιόν δεν βλέπει καθόλου με καλό μάτι τις καθυστερήσεις, τις οποίες γνωρίζουμε καλά ποιοι προκαλούν.

Τι κατάλαβαν στον ΣΥΡΙΖΑ;

«Η απάντηση της Επιτρόπου Γκαμπριέλ ουσιαστικά επιβεβαιώνει το ερώτημα που έθεσαν οι Ευρωβουλευτές: Με βάση το κείμενο των οδηγιών κλεισίματος των συγχρηματοδοτούμενων έργων της περιόδου 2014 - 2020, μετά τις 31.12.2023 το έργο μπορεί να συνεχιστεί με εθνικούς πόρους και εφόσον ολοκληρωθεί και είναι λειτουργικό μέχρι τον Φεβρουάριο 2025 (χρόνος υποβολής των εγγράφων κλεισίματος), το σύνολο της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης είναι πλήρως διασφαλισμένο».

Ράβδος εν γωνία, άρα βρέχει, κάθε μαύρη νύχτα στα βουνά.