Το παρασκήνιο της παραίτησης Ρουμελιώτη από το Ελευθέριος Βενιζέλος

Το παρασκήνιο της παραίτησης Ρουμελιώτη από το Ελευθέριος Βενιζέλος

Του Γιώργου Φιντικάκη

Την απαρχή μιας νέας πολιτικής "διαζυγίων" με πρόσωπα που τα χνώτα τους δεν ταιριάζουν με τη μετάλλαξη της κυβέρνησης στο κεφάλαιο αποκρατικοποιήσεις, υποδηλώνει η απομάκρυνση του Τάκη Ρουμελιώτη από την προεδρία του αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος.

Ενισχύουν την άποψη αυτή, αφενός η ευρύτερη μετάλλαξη της κυβέρνησης στο κεφάλαιο ιδιωτικοποιήσεις, της οποίας ένα ακόμη σημαντικό βήμα ήταν και το ταξίδι Τσίπρα στη Κίνα, αφετέρου οι ευρείες ανακατατάξεις που έρχονται στο Δ.Σ. του Ε. Βενιζέλος.

Στην κατεύθυνση αυτή έρχεται ευρεία αναδιάρθρωση στο Δ.Σ. του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, αφού τοποθετείται ο πρώην υπουργός Χάρης Παμπούκης ως εκπρόσωπος των Καναδών μεγαλομετόχων του αεροδρομίου (PSP investments). Ο Χάρης Παμπούκης ήταν ένας από τους επιδιαιτητές στην πολύχρονη διαμάχη μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και της διοίκησης του "Ελ. Βενιζέλος" σχετικά με την υπόθεση του ΦΠΑ. Όσο για το διάδοχο του Ρουμελιώτη, ακούγονται ονόματα τόσο από το σημερινό Δ.Σ. του αερολιμένα, όσο και εκτός, το πιθανότερο ωστόσο είναι να συμβεί το δεύτερο.

Για τους γνωρίζοντες, ο Τ. Ρουμελιώτης είχε εκφράσει εδώ και καιρό την επιθυμία του να αποχωρήσει από πρόεδρος του Ελ.Βενιζέλος καθώς έβλεπε ότι δεν ταιριάζει με το κυβερνητικό αφήγημα για τον αερολιμένα, δηλαδή την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης που λήγει το 2026, και την εν συνεχεία πώληση από το ΤΑΙΠΕΔ τουλάχιστον του 30% των μετοχών του ΔΑΑ.

Αν και εξαρχής είχε τη στήριξη του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, του οποίου ήταν και επιλογή, από τα τέλη του 2015 οπότε και άνοιξε η κουβέντα για την από εδώ και πέρα τύχη του ΕΛ.Βενιζέλος, βρισκόταν μονίμως στη κόντρα με το ΤΑΙΠΕΔ, και τους Καναδούς. Οι τελευταίοι είχαν διαμηνύσει πολλές φορές στο Μαξίμου τη δυσαρέσκειά τους για τη στάση του, και την αδυναμία τους να καταλάβουν πως είναι δυνατόν ο πρόεδρος του ΔΑΑ μαζί με τον υπ. Υποδομών Χρ. Σπίρτζη να βάζουν συνεχώς προσκόμματα στην έναρξη των διαπραγματεύσεων για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, όταν το Μαξίμου είχε δώσει τη δική του συναίνεση.

Ο εύσχημος τρόπος

Ο ίδιος ο Ρουμελιώτης εδώ και καιρό είχε πάψει να παρίσταται σε συνεδριάσεις του ΔΣ του Ελευθέριος Βενιζέλος, διεμήνυε στο περιβάλλον του ότι θέλει να παραιτηθεί, και τελικά βρέθηκε από το Μαξίμου ένας "εύσχημος" τρόπος, προκειμένου το διαζύγιο να μη φανεί ως εκπαραθύρωση.

Τελικά φρόντισαν όλοι να φανεί "βελούδινο". Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η παραίτηση Ρουμελιώτη δεν σχετίζεται με τις κακές σχέσεις που διατηρούσε με το ΤΑΙΠΕΔ, παρά με το γεγονός ότι του ανατίθεται η πολύ σοβαρή αποστολή να προετοιμάσει την υπόθεση ένταξης της Ελλάδας στην Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων.

Η σύγκρουση μεταξύ του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Σ.Πιτσιόρλα και του επικεφαλής του ΔΑΑ ξεκίνησε το περασμένο φθινόπωρο, κορυφώθηκε ωστόσο τον Φεβρουάριο όταν ο Π. Ρουμελιώτης σε συνέντευξή τους στο ραδιοφωνικό σταθμό "Στο κόκκινο", και αφού είχε ενημερώσει σχετικά τους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών Ευκλείδη Τσακαλώτο και Χρήστο Σπίρτζη, είχε χαρακτηρίσει ως "σκάνδαλο τυχόν επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου".

Σύμφωνα πάντα με τα όσα είχε τότε δηλώσει, το "σκάνδαλο" συνίσταται στο γεγονός ότι αυτός που θα βάλει βαθύτερα το χέρι στην τσέπη για να πληρώσει την επέκταση της σύμβασης θα είναι το ίδιο το Δημόσιο. Και αυτό, προκειμένου να διατηρήσει στη μεικτή εταιρεία που ελέγχει το Ελ. Βενιζέλος το σημερινό ποσοστό του, που είναι 55%, έναντι 40% των Καναδών. "Δεν δέχομαι ότι το Δημόσιο πρέπει να πληρώσει, και μάλιστα χρησιμοποιώντας τα αποθεματικά ύψους 300 εκατ. ευρώ του αερολιμένα, εκ των οποίων τα 165 εκατ. ευρώ είναι δικά του", είχε αναφέρει. Η θέση του ήταν ότι η σύμβαση λήγει σε δέκα χρόνια, κάτι που σημαίνει ότι αν αυτή δεν επεκταθεί, τότε από το 2026 και μετά ο αερολιμένας περιέρχεται πλήρως στο Δημόσιο. Είχε μάλιστα υποστηρίξει ότι το τίμημα που θα εισπράξει το Δημόσιο για την παράταση της σύμβασης από την εταιρεία του Ελ. Βενιζέλος θα είναι πολύ χαμηλό, αφού θα κυμανθεί στα επίπεδα των 250 εκατ. ευρώ.

Το ΤΑΙΠΕΔ από την πλευρά του είχε απαντήσει στον κ. Ρουμελιώτη, λέγοντας ότι τα νούμερα που ακούγονται (σσ:250 εκατ. ευρώ) δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, αφού η αξία της παράτασης θα αποτιμηθεί κατά τη διαπραγμάτευση που δεν έχει καν αρχίσει, και ότι σε κάθε περίπτωση το τίμημα που θα πάρει το Δημόσιο μπορεί να είναι πολλαπλάσιο.

Έπειτα από μήνες καθυστερήσεων, και αφού ο κ. Ρουμελιώτης αρνούνταν να φέρει το θέμα της διαπραγμάτευσης για την παράταση της σύμβασης στο ΔΣ του ΔΑΑ, τελικά αυτή ξεκίνησε.

"Είμαστε στο μέσον των διαπραγματεύσεων για την παράταση της σύμβασης του ''Ελευθέριος Βενιζέλος''" δήλωσε χθες στον ΣΚΑΪ ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας. Διευκρίνισε πάντως ότι τα περιθώρια αλλαγών στη σύμβαση για τον αερολιμένα δεν είναι πολλά, γιατί τότε θα πρέπει να γίνει νέος διαγωνισμός. "Θα εξαντλήσουμε τα περιθώρια αλλαγών όμως", διαβεβαίωσε.