Μέτρα για τη σχολική βία και το bullying: Να σπάσουμε τη σιωπή - Επανέρχονται η 5ήμερη και οριστική αποβολή
Eurokinissi / Ραφαήλ Γεωργιάδης
Eurokinissi / Ραφαήλ Γεωργιάδης

Μέτρα για τη σχολική βία και το bullying: Να σπάσουμε τη σιωπή - Επανέρχονται η 5ήμερη και οριστική αποβολή

«Να σπάσουμε τη σιωπή», ήταν το μήνυμα που έστειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την τοποθέτησή του στην εκδήλωση για τον σχολικό εκφοβισμό που πραγματοποιήθηκε στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης στη Θεσσαλονίκη, συζητώντας για το πρόβλημα με μαθητές και εκπαιδευτικούς.

«Θέλω να ζητήσω από όλους να σπάσουμε τη σιωπή. Δεν είναι μαγκιά να σπας κάποιον στο ξύλο η να τον λοιδωρείς. Αν μπορούμε να το περάσουμε και να νιώσει ο θύτης απομονωμένος είναι το πρώτο βήμα», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.

Παρών στην εκδήλωση ήταν και ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης ο οποίος παρουσίασε την εθνική καμπάνια που αφορά την αντιμετώπιση της σχολικής βίας. Ο κ. Πιερρακάκης ανακοίνωσε την επαναφορά της 5ημερης αποβολής για περιστατικά bullying, ενώ επανέρχεται και ο διαχωρισμός των απουσιών σε αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες 40 – 75.

Στη συνέχεια ο Κυριάκος Μητσοτάκης συζήτησε με δύο μαθητές, τη Χρύσα και τον Νίκο, καθώς και τον Διευθυντή του σχολείου, κ. Τσολακίδη, και απάντησε στα ερωτήματα των δύο παιδιών. Η εκστρατεία ενημέρωσης σχεδιάστηκε και θα υλοποιηθεί με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.

Τη συζήτηση παρακολούθησαν οι υφυπουργοί Υγείας Ελενα Ράπτη, Μακεδονίας και Θράκης Στάθης Κωνσταντινίδης, ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος, οι βουλευτές Κώστας Γκιουλέκας, Στράτος Σιμόπουλος, Δημήτρης Κούβελας, Θεόδωρος Καράογλου, Φάνης Παπάς, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, οι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, Παύλου Μελά, Δημήτρης Ασλανίδης κ.α.

Απαντώντας σε ερώτηση του Νικόλα σχετικά με το ποιοι ήταν οι λόγοι που οδήγησαν στη δημιουργία της πλατφόρμας για τη δήλωση περιστατικών σχολικού εκφοβισμού κι αν κρίθηκε ότι δεν επαρκούσαν τα υπάρχοντα μέτρα, ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε:

«Η απάντηση είναι πως “όχι”, γιατί αυτή τη στιγμή έχουμε διαπιστώσει ότι η δυνατότητα να μπορούμε να δώσουμε στον μαθητή, στο νέο ή στη νέα, την δυνατότητα να κάνει μια καταγγελία κάπου που να έχει όλη την πληροφορία, είναι ένα πρόσθετο εργαλείο.

Δεν λέω ότι η πλατφόρμα θα λύσει όλα τα προβλήματα, διότι προφανώς και χωρίς την πλατφόρμα μπορούσε να γίνει η καταγγελία. Όμως, μας επιτρέπει και μια πολύ καλύτερη παρακολούθηση. Διότι, όπως είδες, η πλατφόρμα συνοδεύεται από μια συγκεκριμένη διαδικασία: τι κάνουμε, ποιο είναι το περιστατικό, ποιος είναι υπεύθυνος μετά.

Δηλαδή, δεν νοείται να γίνει μια καταγγελία… Αυτό το οποίο δεν πρόκειται να δεχτώ και δεν πρέπει να το δεχτούμε σε καμία περίπτωση, είναι να γίνει μια καταγγελία και μετά να χαθεί. Να μην ξέρουμε ποιος είναι ο υπεύθυνος και να αισθάνεται το παιδί ότι μοιράστηκε μια πολύ προσωπική και δύσκολη στιγμή με κάποιον, εμπιστεύτηκε ουσιαστικά την πολιτεία, και η πολιτεία δεν ανταποκρίθηκε.

Γι’ αυτό και έχουμε προσέξει πάρα πολύ και είμαστε σίγουροι ώστε πια όποιος ή όποια μπει και μας πει, μας περιγράψει ένα περιστατικό bullying, θα γνωρίζουμε ακριβώς τι, τι θα γίνει.

Και έχει δίκιο ο κ. Διευθυντής: κάποια περιστατικά λύνονται πολύ πιο εύκολα, με μια σύσταση, με μια επισήμανση. Κάποια περιστατικά είναι πολύ πιο δύσκολα. Διότι και πίσω από την συμπεριφορά του θύτη κρύβονται ζητήματα. Το είπες πριν, Χρύσα: μπορεί ο θύτης ο ίδιος να ήταν θύμα και να αισθάνεται ότι με αυτόν τον τρόπο προσπαθεί να τακτοποιήσει μέσα του συναισθήματα τα οποία δεν μπορεί εύκολα να τα διαχειριστεί.

Ερωτηθείς από τη Χρύσα για το εάν τα παιδιά του είχαν δεχτεί βία ως μαθητές και πώς το αντιμετώπισε ως γονέας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απάντησε:

«Τα παιδιά μου είχαν το προνόμιο ή το μειονέκτημα να μεγαλώσουν σε ένα σχολικό περιβάλλον όπου ο πατέρας τους ήταν πολύ γνωστός. Και αυτό από την φύση του δημιουργεί τέτοιου είδους στόχο, μπορεί να δημιουργεί στοχοποίηση. Και ναι, υπήρχαν βεβαίως τέτοια περιστατικά.

Τα παιδιά είχαν την άνεση να τα συζητήσουν μαζί μας. Και επειδή ήταν σχετικά ήπια περιστατικά, σχετικά εύκολα μπορέσαμε να τα επιλύσουμε. Οπότε δεν είναι κάτι το οποίο, αυτό το οποίο περιγράφουμε και συζητάμε εδώ, δεν είναι κάτι το οποίο μου είναι ξένο και ως γονιός, όχι μόνο ενθυμούμενος τα δικά μου μαθητικά χρόνια.

Έχει μεγάλη σημασία πάντα να μπορούν τα παιδιά να αισθάνονται την άνεση να συζητούν αυτό το οποίο συμβαίνει. Και πάντα υπάρχει το στίγμα της ντροπής ή αυτή η αίσθηση ότι δεν πρέπει να μιλήσω. Και εκεί έχουν μεγάλη σημασία και οι παρέες. Δηλαδή, και η παρέα και οι φίλοι μπορούν να πουν: “ρε παιδί μου, γιατί το δεχόμαστε; Μην το δέχεσαι αυτό το πράγμα εδώ” ή “πάμε μαζί”. Να πάρεις τον φίλο σου ή τη φίλη σου από το χέρι και να πεις: “θα πάμε μαζί να μιλήσουμε για το θέμα αυτό”, γιατί μπορεί μόνος σου να μην αισθάνεσαι εκείνη τη στιγμή ότι έχεις τη δύναμη να το κάνεις. Οπότε, η απάντηση: ναι, έπρεπε και με τα παιδιά μου να διαχειριστώ τέτοια περιστατικά».

Αναλυτικά η τοποθέτηση του πρωθυπουργού: 

«Καταρχάς, θέλω να σας πω ότι χαίρομαι ιδιαίτερα που μου δίνεται, -μας δίνεται η δυνατότητα- να κάνουμε την παρουσίαση αυτών των σημαντικών πρωτοβουλιών εδώ σε ένα σχολείο παρουσία μαθητών, παρουσία καθηγητών.

Και θέλω ξεκινώντας να ευχαριστήσω το Ίδρυμα Ωνάση για την πολύ ευγενική χορηγία, την υποστήριξη της επικοινωνιακής καμπάνιας αλλά και την χρηματοδότηση ειδικών επιστημόνων που μας έχουν βοηθήσει να διαμορφώσουμε μια συνολική προσέγγιση σε ένα ζήτημα το οποίο όλοι αναγνωρίζουμε ότι παρουσιάζεται σε πολύ μεγάλη έξαρση.

Καταρχάς, θέλω να μοιραστώ μαζί σας ότι τα φαινόμενα τα οποία βλέπουμε στο βίντεο υπήρχαν, υπήρχαν και στη δική μας εποχή. Είχαμε και εμείς φαινόμενα bullying όταν ήμασταν μαθητές στη δική σας ηλικία. Τότε ήταν περίπου αποδεκτά, μέρος της διαδικασίας -ας πούμε- της εφηβείας και της ενηλικίωσης και δεν μας προβλημάτιζε τότε το τραύμα το οποίο μπορεί ένα τέτοιο περιστατικό να αφήσει σε κάποιο παιδί και οι γενικότερες ψυχολογικές συνέπειες.

Όμως, ταυτόχρονα, αναγνωρίζουμε ότι τα φαινόμενα αυτά τώρα είναι σε μια πολύ μεγαλύτερη έξαρση. Και αυτό που μας προβληματίζει, δεν είναι μόνο ο αριθμός των περιστατικών είναι και η έντασή τους και κυρίως η βία, η πολύ μεγάλη ένταση με την οποία γίνονται προπηλακισμοί.

Και βέβαια η βία, όπως είπες, δεν είναι μόνο σωματική. Μπορεί να είναι ψυχολογική, μπορεί να είναι διαδικτυακή. Και βέβαια πίσω από το bullying κρύβεται τελικά η μη ανοχή στη διαφορετικότητα, αν το σκεφτούμε. Είναι κάποιος ψηλός, είναι κοντός, είναι χοντρός, έχει τατουάζ, δεν έχει τατουάζ, έχει άλλο σεξουαλικό προσανατολισμό, υποστηρίζει τη λάθος ομάδα. Και αυτή η διαφορετικότητα και η μη ανεκτικότητα στο διαφορετικό είναι που πολύ συχνά βρίσκεται στο επίκεντρο του προβλήματος του bullying.

Ερχόμαστε, λοιπόν, με ένα συνολικό σχέδιο, το οποίο πρώτα απ’ όλα δεν διστάζει, όπως είπε ο Υπουργός, να μιλήσει ανοιχτά για το πρόβλημα. Δεν μπορούμε να το κρύψουμε κάτω από το χαλί, υπάρχει. Απασχολεί όλους μας, όχι μόνο την πολιτεία. Απασχολεί όλους τους θεσμούς, απασχολεί την Εκκλησία, απασχολεί τους γονείς, τους συλλόγους των γονέων.

Πρέπει, λοιπόν, πρώτα να το αναγνωρίσουμε και μετά να παρουσιάσουμε ένα συνολικό σχέδιο, πίσω από το οποίο, το πρώτο βήμα είναι να μπορεί κάποιος να μιλήσει. Και ποιος είναι αυτός ο οποίος μπορεί να μιλήσει; Μπορεί πρώτα απ’ όλα να μιλήσει και πρέπει να μιλήσει ο ίδιος ο θύτης.

Δεν είναι εύκολο, το ξέρω πολύ καλά αυτό. Κι εμείς, θυμάμαι, όταν μεγαλώναμε η ιδέα ότι “θα πας να καρφώσεις”, ας πούμε, κάποιον και θα γίνεις εσύ ο “κακός”, “θα πας στον καθηγητή, στον διευθυντή”. Είναι κάτι το οποίο δεν είναι εύκολα αποδεκτό μέσα στους κανόνες που διαμορφώνουν τις σχέσεις μας, ειδικά την εποχή της εφηβείας.

Είναι όμως απαραίτητο να γίνει. Γι’ αυτό και αυτή η διαδικτυακή πλατφόρμα μάς δίνει τη δυνατότητα πρώτα απ’ όλα να γνωρίσουμε το περιστατικό, με έναν τρόπο ο οποίος θα εξασφαλίζει σε πρώτη φάση και την διαφύλαξη της ανωνυμίας της καταγγελίας, αλλά κυρίως θα μας δώσει τη δυνατότητα να μπορούμε να παρέμβουμε, χρησιμοποιώντας διάφορα εργαλεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας.

Και βέβαια, το γνωρίζουμε καλά, το γνωρίζει και ο Υπουργός και το Υπουργείο, ότι η επιτυχία όλης αυτής της προσπάθειας τελικά θα κριθεί από την αποτελεσματικότητά μας στη διαχείριση των περιστατικών τα οποία θα καταγγελθούν. Όταν θα γίνει η καταγγελία, μετά θα πρέπει να είμαστε αποτελεσματικοί και με το σωστό τρόπο να αντιμετωπίσουμε το περιστατικό.

Ξέρετε, αυτή η λέξη, τα πρωτόκολλα, είναι μία λέξη λίγο κακοποιημένη τελευταία, όμως τα πρωτόκολλα δεν είναι τίποτα άλλο από συγκεκριμένες διαδικασίες που μας υποδεικνύουν οι ειδικοί. Τι πρέπει να κάνουμε εάν συμβεί αυτό το περιστατικό. Δεν είμαστε εμείς οι ειδικοί, συμβουλευόμαστε τους ειδικούς για να μπορούμε να διαχειριστούμε τα περιστατικά αυτά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Εγώ, λοιπόν, θέλω να ζητήσω από όλες και από όλους να σπάσουμε πραγματικά αυτή τη σιωπή. Και η σιωπή δεν αφορά μόνο το θύμα, αφορά τους παρατηρητές. Νομίζω ότι το είπατε και οι δύο, με τον δικό σας τρόπο.

Δεν είναι “μαγκιά” ούτε να σπας τον άλλον στο ξύλο, ούτε να τον λοιδορείς, δημόσια ή κατ’ ιδίαν, για τις όποιες επιλογές μπορεί να κάνει. Και αν καταφέρουμε αυτό να το περάσουμε στη σχολική κοινότητα κι εκεί που γίνεται ένα περιστατικό να μπουν άλλα παιδιά στη μέση και να πούνε, “κάτσε, τι κάνεις εδώ;”, ώστε ο θύτης ουσιαστικά να αισθάνεται ότι είναι απομονωμένος, αυτό είναι το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Άρα, νομίζω ότι όλοι σας, όλοι όσοι μας ακούνε, και αυτοί που δεν είναι θύμα του bullying λίγο-πολύ όλοι ξέρουν μέσα στο σχολείο τι γίνεται.

Αν καταφέρουμε να βρούμε έναν τρόπο να μπορούμε να απομονώσουμε αυτές τις συμπεριφορές και να πούμε πολύ απλά: υπάρχουν κανόνες, υπάρχουν πλαίσια, μπορούμε να ζούμε όλοι μαζί και να έχουμε μια οργανωμένη κοινωνία, επειδή ακριβώς σεβόμαστε αυτούς τους κανόνες. Και υπάρχουν και όρια, τα οποία όταν ξεπερνιούνται, πρέπει να υπάρχουν κάποιες συνέπειες. Αλλά αυτό πρέπει πρώτα απ’ όλα τα παιδιά, η δική σας ηλικία, τα παιδιά του Γυμνασίου, εκεί που συνήθως ξεκινούν αυτές οι συμπεριφορές, να το καταλάβουμε, να το ενστερνιστούμε. Αυτός τελικά είναι και ο σκοπός αυτής της πολύ μεγάλης προσπάθειας η οποία γίνεται.

Μια τελευταία παρατήρηση: βλέπουμε τα περιστατικά να αυξάνονται, αλλά σε ένα βαθμό αυξάνονται κιόλας γιατί δηλώνονται περισσότερα περιστατικά. Είναι το ίδιο ζήτημα το οποίο έχουμε στα θέματα της βίας κατά των γυναικών. Όταν ο άλλος έχει το θάρρος, η άλλη έχει το θάρρος να μιλήσει, προφανώς τα καταγεγραμμένα περιστατικά θα είναι περισσότερα. Και αυτή είναι η καλή όψη. Αυτό που είπαμε όμως ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία είναι πώς θα διαχειριστούμε τα περιστατικά στη συνέχεια».

Δείτε την εκδήλωση:

Κυρ. Πιερρακάκης: Το απόστημα πρέπει να σπάσει

Την εθνική καμπάνια για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, αλλά και την πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr εστην οποία θα μπορούν οι μαθητές και οι γονείς τους, να υποβάλλουν αναφορές για περιστατικά τα οποία τους απασχολούν, παρουσίασε ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Ανάμεσα στις παρεμβάσεις στις οποίες προχωρά το υπουργείο Παιδείας για την αντιμετώπιση του φαινομένου που γνωρίζει έξαρση είναι η διαχείριση σε δύο επίπεδα. Σε πρώτο βαθμό θα ασχολείται το σχολείο και αν το περιστατικό αξιολογηθεί ως πολύ σοβαρό, τότε θα το διαχειρίζεται η διεύθυνση εκπαίδευσης: μια τετραμελής επιτροπή η οποία θα αποτελείται από ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και δύο εκπαιδευτικούς.

Παρουσιάστηκε μάλιστα και ένα σποτ, μέσω του οποίου, όπως είπε ο υπουργός, «αυτό το απόστημα πρέπει να σπάσει». 

  • Αυστηροποιείται το πλαίσιο συνεπειών για το μπούλινγκ
  • Επανέρχεται η πενθήμερη αποβολή, καθώς αυτή τη στιγμή η υψηλότερη ποινή είναι η διήμερη αποβολή.
  • Επανέρχεται και ο διαχωρισμός των απουσιών σε αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες 40 – 75.
  • Στις περιπτώσεις μαθητών, οι οποίοι έχουν προκαλέσει υλικές ζημιές στο σχολείο τότε οι γονείς θα επιβαρύνονται οικονομικά για την κάλυψη του κόστους της επιδιόρθωσης.

Επίσης θα ψηφιοποιηθεί το απουσιολόγιο, το βιβλίο ύλης και οι βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών, έτσι ώστε να μπορούν οι γονείς να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει στο σχολείο.

Η χρήση κινητών τηλεφώνων στο σχολείο παραμένει απαγορευτική και επιπλέον, σύμφωνα με τις πληροφορίες, όσοι μαθητές χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να εκθέσουν συμμαθητές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα έρχονται αντιμέτωποι με την αυστηρότερη ποινή που είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Στο εξής θα υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής τμήματος και θα είναι πιο εύκολη γραφειοκρατικά η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Σύμφωνα με την πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησε το Χαμόγελο του Παιδιού για το 2023:

  • 1 στα 3 παιδιά σε όλη την χώρα, δηλώνει ότι έχει δεχθεί bullying.
  • 1 στα 4 παιδιά, αισθάνεται πώς το σχολείο δεν του μαθαίνει να μην εκφοβίζει τους συμμαθητές τους.
  • 1 στα 3 παιδιά που δηλώνει ότι ξοδεύει πολλές ώρες σε οθόνες ημερησίως, βιώνει σχολικό εκφοβισμό.

Πλατφόρμα myschool

Οι παρεμβάσεις στις οποίες προχωρά το υπουργείο Παιδείας για την αντιμετώπιση του φαινομένου που γνωρίζει έξαρση είναι μεταξύ άλλων:

Η λειτουργία ψηφιακής πλατφόρμας καταγγελιών για περιστατικά εκφοβισμού στα σχολεία. Στην πλατφόρμα θα μπορούν οι μαθητές και οι γονείς τους, να υποβάλλουν αναφορές για περιστατικά τα οποία τους απασχολούν. Οι καταγγελίες στην πλατφόρμα θα είναι επώνυμες και ήδη οι γονείς έχουν λάβει ηλεκτρονικά μέσω του myschool τον αριθμό μητρώου των παιδιών τους ώστε να μπορεί να γίνει ταυτοποίηση του μαθητή που κάνει την καταγγελία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η χρήση της πλατφόρμας θα είναι αρκετά απλή. Θα υπάρχουν ερωτήσεις αλλά και πεδία που θα μπορούν οι καταγγέλλοντες να γράφουν αναλυτικά το περιστατικό στο οποίο ήταν μάρτυρες ή θύματα.

Διαχείριση σε δύο επίπεδα. Σε πρώτο βαθμό θα ασχολείται το σχολείο και αν το περιστατικό αξιολογηθεί ως πολύ σοβαρό, τότε θα το διαχειρίζεται η διεύθυνση εκπαίδευσης: μια τετραμελής επιτροπή η οποία θα αποτελείται από ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και δύο εκπαιδευτικούς.

Αυστηροποιείται το πλαίσιο συνεπειών για το μπούλινγκ

Επανέρχεται η πενθήμερη αποβολή, καθώς αυτή τη στιγμή η υψηλότερη ποινή είναι η διήμερη αποβολή.
Επανέρχεται και ο διαχωρισμός των απουσιών σε αδικαιολόγητες και δικαιολογημένες 40 – 75.
Στις περιπτώσεις μαθητών, οι οποίοι έχουν προκαλέσει υλικές ζημιές στο σχολείο τότε οι γονείς θα επιβαρύνονται οικονομικά για την κάλυψη του κόστους της επιδιόρθωσης.

Επίσης θα ψηφιοποιηθεί το απουσιολόγιο, το βιβλίο ύλης και οι βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών, έτσι ώστε να μπορούν οι γονείς να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει στο σχολείο.

Η χρήση κινητών τηλεφώνων στο σχολείο παραμένει απαγορευτική και επιπλέον, σύμφωνα με τις πληροφορίες, όσοι μαθητές χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να εκθέσουν συμμαθητές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα έρχονται αντιμέτωποι με την αυστηρότερη ποινή που είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. 

Αναλυτικά, η παρουσίαση από τον Κυριάκο Πιερρακάκη 

Κατά την τοποθέτησή του ο Κυριάκος Πιερρακάκης τόνισε ότι «λέμε την αλήθεια. Δεν βάζουμε τίποτα κάτω από το χαλί. Το πρώτο βήμα για να αντιμετωπίσεις ένα πρόβλημα είναι να αποδεχτείς την ύπαρξή του και να ορίσεις ποιες είναι οι συντεταγμένες του προβλήματος. Και ακριβώς αυτό θα προσπαθήσουμε να θεραπεύσουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό, αυτό το απόστημα το οποίο πρέπει να σπάσει». Σε ό,τι αφορά την ψηφιακή πλατφόρμα στην ιστοσελίδα stop-bullying.gov.gr ο υπουργός εξήγησε ότι «είναι μια πλατφόρμα όπου καθένας θα μιλήσει, θα μοιραστεί μια εμπειρία, έχει συστήματα αποτύπωσης των περιστατικών, συστήματα διαχείρισης των περιστατικών από τα σχολεία και τις διευθύνσεις εκπαίδευσης, έχει διαλειτουργικότητα, ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό».

Στην πλατφόρμα θα μπορούν να γίνονται επώνυμες αναφορές από μαθητές και γονείς. Η είσοδος σε αυτήν θα γίνεται με τη δημιουργία προσωπικού λογαριασμού -για τους γονείς με τους κωδικούς taxis, και για τους μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, με τους κωδικούς τους που διαθέτουν στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.

«Υπάρχει ένα ερωτηματολόγιο της καταγραφής του περιστατικού ενδοσχολικής βίας, όπου ζητούνται κάποια συγκεκριμένα στοιχεία και περιλαμβάνει και μια αποτύπωση του είδους της βίας που έχει υποστεί κανείς, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή. Όλα αυτά τα στοιχεία, μαζί και με πρόσθετες πληροφορίες, τις οποίες μπορεί κανείς να μοιραστεί, ενδεχομένως και με άλλο υλικό, με κάποια φωτογραφία και οτιδήποτε άλλο αποτελεί κομμάτι αυτής της πλατφόρμας. Και αμέσως μετά για την αναφορά που έχει υποβληθεί, υπάρχει χρονοσήμανση, δηλαδή παρακολουθούμε το πόσο γρήγορα διαχειρίζεται κανείς το συγκεκριμένο περιστατικό», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.

 Ο υπουργός επισήμανε ότι η αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας δεν έχει να κάνει μόνο με μια πλατφόρμα γιατί «μια πλατφόρμα δεν είναι μία ολοκληρωμένη πολιτική» και μίλησε για τις επιτροπές που έχουν συσταθεί υπό τον πρωθυπουργό και με συναρμόδια υπουργεία, για τα πρωτόκολλα και επίπεδα διαχείρισης των περιστατικών (σε επίπεδο σχολείου, τετραμελών ομάδων στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, υπουργείου), καθώς και για την ενίσχυση των σχολικών μονάδων με μεγάλο αριθμό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών.

Δράσεις ενεργού πολίτη ακόμη και στις σχολικές εκδρομές

Σε ό,τι αφορά την πολιτική πρόληψης ο υπουργός ανέφερε πως θα γίνουν δράσεις εντός του σχολείου με αλλαγές στα μαθήματα και στα προγράμματα σπουδών, καθώς και ένα νέο πλαίσιο κανόνων και συνηθειών. «Πρέπει να καλλιεργήσουμε ακόμη περισσότερο μια κουλτούρα κοινωνικού κεφαλαίου, σεβασμού, αποδοχής και αλληλεγγύης μέσα στα σχολεία», είπε, εξηγώντας ότι από τον Σεπτέμβριο «εντάσσουμε στα σχολεία τις λεγόμενες δράσεις ενεργού πολίτη, από το νηπιαγωγείο μέχρι και την Α' Λυκείου, οι οποίες αφορούν σε θέματα που έχουν να κάνουν με το πώς δουλεύουμε σε ομάδες, με το πώς αναπτύσσουμε εθελοντικές δράσεις στο πλαίσιο του σχολείου μας, της κοινότητάς μας, της πόλης μας και είναι μια επίσης οριζόντια μαθησιακή παρέμβαση». Οι δράσεις αυτές, όπως πρόσθεσε, θα ενταχθούν στη σχολική καθημερινότητα και θα συνδεθούν ακόμη και με τις σχολικές εκδρομές.

Τι αλλάζει με τις απουσίες, τις αποβολές και τα κινητά τηλέφωνα

Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που θα εφαρμοστούν στο σχολείο ο κ. Πιερρακάκης επισήμανε ότι από τον Σεπτέμβριο οι γονείς όλων των μαθητών θα πρέπει να υπογράψουν τους κανονισμούς λειτουργίας του σχολείου. «Αυτό είναι πάρα πολύ βασικό για να διαμορφώσουμε την κουλτούρα ότι το προνόμιο πάει μαζί με την υποχρέωση. Και πρέπει να αναπτυχθεί σεβασμός απέναντι στο θεσμό, στον πολιτισμό μας και στον χώρο στον οποίο αλληλεπιδρούμε με άλλους», υπογράμμισε, διευκρινίζοντας ότι ο κανονισμός θα έχει ολοκληρωθεί το καλοκαίρι πριν από την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς.

Επίσης, από τον Σεπτέμβριο μέσα από την νέα πλατφόρμα «e-parents» ψηφιοποιείται η καταγραφή των απουσιών, ώστε «η οικογένεια του μαθητή να παρακολουθεί τους βαθμούς, τις απουσίες του μαθητή, να υπάρχει μία άμεση ψηφιακή ενημέρωση της οικογένειας».

Επίσης αυστηροποιείται η δυνατότητα διαγραφής απουσιών στο τέλος της χρονιάς. «Είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να εξαλειφθεί. Ακριβώς γι αυτόν τον λόγο αυτό θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών με πολύ συγκεκριμένες ρητές εξαιρέσεις - για παράδειγμα ιατρικοί λόγοι, όπως επίσης θα γίνει επαναφορά στο παλαιότερο καθεστώς και οι 114 απουσίες δεν θα είναι πλέον αδικαιολόγητες, θα επανέλθουν και οι δικαιολογημένες απουσίες, και η προσμέτρηση για καθυστέρηση, ενώ οι γονείς θα μπορούν να δικαιολογούν έως δύο ημέρες απουσιών και μετά θα χρειάζεται ιατρική γνωμάτευση», είπε.

Ο υπουργός σημείωσε ακόμη ότι οι εκπαιδευτικοί ομονοούν στο ότι ζητούν εργαλεία για να μπορέσουν να διαχειριστούν δύσκολες καταστάσεις στο σχολικό περιβάλλον και στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε ότι θα επανέλθει η δυνατότητα επιβολής πενθήμερης αποβολής, ενώ επιπλέον ο σύλλογος διδασκόντων θα μπορεί να κάνει αλλαγή τμήματος σε ένα παιδί, και παράλληλα θα γίνει πολύ πιο εύκολη γραφειοκρατικά η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

«Όλα αυτά τα εργαλεία μας έχουν ζητηθεί από την κοινότητα των δασκάλων των καθηγητών και άμεσα από αυτή την εβδομάδα θα υπογραφεί σχετική υπουργική απόφαση», διευκρίνισε ο κ. Πιερρακάκης. Επίσης, γνωστοποίησε ότι στις περιπτώσεις που κάποιος μαθητής κάνει ηθελημένα ζημιά στις υποδομές του σχολείου, θα υπάρχει μία ρητά διατυπωμένη διαδικασία, ώστε το κόστος των επισκευών να επιβαρύνει την οικογένεια του μαθητή.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τη χρήση των κινητών τηλεφώνων, σημειώνοντας ότι στα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού «σηκώνονται ξαφνικά πολλά κινητά τηλέφωνα», είπε ότι ο σύλλογος μπορεί να επιβάλλει αποβολή έως πέντε ημέρες ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού, ενώ σε περιστατικά καταγραφής ευαίσθητων προσωπικών στιγμών παιδιών που δεν θα έπρεπε ποτέ να αναπαράγονται στο διαδίκτυο «αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων παιδιών σε ευαίσθητες στιγμές, τότε υποχρεωτικώς θα υπάρχει ακαριαία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος και αυτό ακριβώς αποτυπώνεται και στην υπουργική απόφαση».

«Τα μέτρα αυτά έχουν παιδαγωγικό χαρακτήρα και όλα από κοινού πιστεύουμε ότι έχουν τις προϋποθέσεις να ξεκινήσουν να σπάνε αυτό το απόστημα», κατέληξε ο υπουργός. Στα στοιχεία για τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού αναφέρθηκε η υφυπουργός Παιδείας , Ζέττα Μακρή, παρατηρώντας ότι η προσέγγιση της αντιμετώπισής τους δεν αφορά μόνο τον αριθμό τους και το πόσο έχουν αυξηθεί, αλλά και τη φύση και την έντασή τους. Τόνισε ότι μπορεί να βγαίνουν πλέον περιστατικά bullying στη επιφάνεια, αλλά τα περισσότερα μένουν στη σιωπή και μένουν αεπούλωτα τα τραύματα των παιδιών και αυτό είναι κάτι που μέσα από τα μέτρα που λαμβάνονται θα πρέπει να αλλάξει. Τα μέτρα, όπως εξήγησε, στοχεύουν να προλαμβάνουν συμπεριφορές, να ανιχνεύουν περιστατικά, αλλά και να τα αντιμετωπίζουν με εχεμύθεια, διακριτικότητα και ασφάλεια.

Για το αγκάλιασμα μίας καμπάνιας εθνικής εμβέλειας μίλησε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου. Η καμπάνια stop-bullying και το βίντεο που παρουσιάστηκε στην εκδήλωση, υλοποιήθηκαν με την υποστήριξη του Ιδρύματος.