Ξεμείναμε από καύσιμα και το 2018, μείον 5% οι πωλήσεις βενζίνης

Ξεμείναμε από καύσιμα και το 2018, μείον 5% οι πωλήσεις βενζίνης

Του Γιώργου Φιντικάκη

Εκτροχιασμό στην κατανάλωση καυσίμων για μια ακόμη χρονιά δείχνουν τα επίσημα στοιχεία, ειδικά σε δείκτες- «καθρέφτες» της υγείας μιας οικονομίας, όπως η βενζίνη. Αν και έπειτα από οκτώ χρόνια κρίσης, το λογικό θα ήταν η καταναλωτική εμπιστοσύνη να ανεβάζει ταχύτητες, τα επίσημα στοιχεία, στέλνουν διαφορετικά μηνύματα.

Στις μεν βενζίνες, οι πωλήσεις υποχώρησαν πέρυσι σε όγκο 5%, στο ντίζελ κίνησης κατά 1,5%, ενώ τη μεγαλύτερη βουτιά γνώρισε το πετρέλαιο θέρμανσης με πτώση 17%. Ευτυχώς που υπήρξαν και οι χαμηλές θερμοκρασίες του Δεκεμβρίου, οι οποίες τόνωσαν τις πωλήσεις κατά 15% στη θέρμανση, δίχως ωστόσο η αύξηση στη κατανάλωση ενός μηνός, να αλλάξει την συνολική εικόνα.

Απόρροια των παραπάνω είναι φυσικά οι υψηλοί φόροι. Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά στην πρώτη τριάδα της Ευρώπης με τους υψηλότερους φόρους στα καύσιμα. Σύμφωνα με το εβδομαδιαίο δελτίο που εκδίδει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχουμε τον 3ο υψηλότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, πίσω μόνο από Ολλανδία και Ιταλία, και τον 5ο υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ (24%), πανευρωπαϊκά.

Το φυσιολογικό επακόλουθο είναι η Ελλάδα να κρατά σταθερά τη 3η θέση πανευρωπαϊκά με τις υψηλότερες τιμές βενζίνης, πίσω από την Ιταλία και την Ολλανδία, και την 9η θέση σε όλο τον πλανήτη, σύμφωνα με την παγκόσμια λίστα της «Global Petrol Prices». Τη χώρα μας ξεπερνούν σε ακρίβεια μόνο το Χονγκ Κονγκ (1,80), το Μονακό (1,72), τα νησιά Ουάλις (1,68), η Νορβηγία (1,62), τα νησιά Μπαρμπάντος (1,59), η Ισλανδία (1,56), η Ζάμπια (1,52), και η Ιταλία (1,52).

Επίσης φυσιολογικό είναι σε μια χώρα με τόσο υψηλούς φόρους, οι κερδοσκοπικές πρακτικές, το λαθρεμπόριο και η παραβατικότητα να ευημερούν. Το επιβεβαιώνουν τα προ μηνών στοιχεία της ίδιας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), της οποίας οι έλεγχοι εντόπισαν λαθρεμπόριο και νοθεία στο 10,1% των δειγμάτων που συνέλεξαν από πρατήρια. Σε όγκους, το «γκρίζο» αυτό ποσοστό είναι τεράστιο, αφού με μια απλή αναγωγή ισοδυναμεί με 697.000 τόνους κάθε τύπου υγρών καυσίμων επί συνόλου περσινής κατανάλωσης στην Ελλάδα 6.900.000 τόνων. Δεδομένου ότι σύμφωνα με την ΑΑΔΕ το 89,5% των παράτυπων δειγμάτων αφορούσε τελωνειακές παραβάσεις, μιλάμε για λαθρεμπόριο της τάξης των 650.000 τόνων. Τα παραπάνω ισοδυναμούν με ένα ποσό γύρω στα 250 εκατ. ευρώ τον χρόνο, όπως τα είχε υπολογίσει ο επικεφαλής του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, Ρ. Καραχάννας.