Του Απόστολου Σκουμπούρη
Μέσα σ'' έναν κλάδο που έχει δει ιστορικές αλυσίδες να βάζουν λουκέτο, η συμμετοχική αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών Expert, βρίσκεται σε φάση ανασύνταξης μετά την αίτηση προστασίας από τους πιστωτές το 2011 και υπό νέα εταιρική μορφή υλοποιεί τριετές πλάνο ανάπτυξης.
Η αλυσίδα σήμερα αριθμεί δίκτυο 33 καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα κυρίως με τη μέθοδο του franchise, ενώ το 2016 είχε κύκλο εργασιών 19 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 14% έναντι του 2015.
Χθες – με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 50 χρόνων από το 1967 όπου και ιδρύθηκε διεθνώς η Expert – δόθηκε συνέντευξη τύπου όπου τα στελέχη της εταιρείας τόνισαν ότι και το 2017 είναι θετικό, παρά τις δυσκολίες της αγοράς, υποστηρίζοντας ότι οι πωλήσεις στο 1ο τρίμηνο «τρέχουν» με ποσοστό 4,5%.
Θυμίζουμε ότι στο χώρο των ηλεκτρικών συσκευών έχει υπάρξει γενικότερη... καταστροφή και τεκτονικές αλλαγές, καθώς έχουμε δει να κλείνουν τα τελευταία χρόνια εταιρείες όπως Ράδιο Αθήνα, Κορασίδης, Elephant, Σύκαρης, Εικόνα & Ήχος και Ηλεκτρονική Αθηνών!
Η κρίση δεν άφησε αλώβητη την Expert που το 2011 – υπό την προηγούμενη εταιρική μορφή – είχε καταθέσει αίτηση για προστασία από τους πιστωτές της και είχε τεθεί σε καθεστώς συνδιαλλαγής. Θυμίζουμε ότι η Expert ήταν ο βασικός μέτοχος της Εικόνα & Ήχος.
Όμως, το 2014 η ελβετική μητρική επέλεξε τη ρελάνς στη χώρα μας και μαζί με καινούρια στελέχη αλλά και κάποια της «παλιάς» Expert Ελλάς επανέκαμψε, διεκδικώντας μερίδιο από την πίτα της αγοράς ηλεκτρικών συσκευών που ξεπερνά τα 1,3 δισ. ευρώ ετησίως.
Η αλυσίδα αναπτύσσει καταστήματα μεσαίου μικρομεσαίου μεγέθους, μεταξύ 800 και 2.00 τ.μ. Θέλοντας να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό και κυρίως από τις Κωτσόβολος και Media Markt.
Παράλληλα, προάγει τη συνεταιριστική κουλτούρα και των συνεργασιών μεμονωμένων αλυσίδων και πολυμετοχικών σχημάτων, που μέσα από το συνασπισμό μπορούν να επιτύχουν οικονομίες κλίμακος, ώστε να αντέξουν στην έτσι κι αλλιώς δύσκολη αγορά, που έχει εξαιρετικά περιορισμένα περιθώρια κέρδους.
Όπως τόνισαν χθες τα στελέχη της Expert, στόχος είναι έως το τέλος του 2017 η αλυσίδα να αριθμεί 38 καταστήματα (δηλαδή πέντε επιπλέον από σήμερα), ενώ έως το τέλος του 2018 ο στόχος είναι ένα δίκτυο από 45 καταστήματα πανελλαδικά.
Ιστορικό και διεθνής παρουσία
Όπως προαναφέρθηκε ο όμιλος συμπληρώνει φέτος 50 χρόνια λειτουργίας, ενώ επιλέχθηκε η Αθήνα για τον «εορτασμό» και τη συγκέντρωση των κορυφαίων στελεχών. Ιδρύθηκε το 1967 στη Ζυρίχη από τον Gunnar Nygren ως Intercop αρχικά, ενώ πλέον ως Expert έχει παρουσία σε 21 χώρες της Ε.Ε. με 3.600 καταστήματα, αποτελώντας το δεύτερο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό δίκτυο για τη διάθεση ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης.
Κάνει συνολικό ετήσιο κύκλο εργασιών 13,5 δισ. ευρώ, ενώ το 2016 αν και η αγορά ηλεκτρικών συσκευών πανευρωπαϊκά είχε υποχώρηση κατά 0,4%, η Expert πέτυχε ενίσχυση τζίρου κατά 10% έναντι του 2015. Μάλιστα την τελευταία 4ετία – μέσω της επέκτασης σε αγορές όπως Ουγγαρία, Ελλάδα, Πολωνία, Ν. Αφρική και Σλοβακία – πέτυχε αύξηση τζίρου κατά 68%, σημαντικό ποσοστό του οποίου προήλθε από εξαγορές και συγχωνεύσεις ανταγωνιστικών δικτύων.