Tesla: Γιατί δεν αρκεί πλέον μόνο η καινοτομία

Tesla: Γιατί δεν αρκεί πλέον μόνο η καινοτομία

Της Μαίρης Βενέτη

H γνωστή κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla, κατέβαλε σοβαρές προσπάθειες το πρώτο τρίμηνο του 2018 να επιταχύνει την παραγωγή του πολύ σημαντικού Μοντέλου 3, με στόχο να γεμίσει και πάλι τα ταμεία.

Στόχος με χαρακτηριστικά «καταλύτη» για την Tesla, μιας και κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών η εταιρεία, «καίει» χρήματα με ρυθμό ύψους περίπου 6.500 δολαρίων το λεπτό (ή 390.000 δολάρια την ώρα), σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του Bloomberg.

Βάση αυτού του ρυθμού καύσης μετρητών, οι αναλυτές είχαν προβλέψει από τα τέλη Δεκεμβρίου, ότι η εταιρεία πρόκειται να εξαντλήσει το ταμείο της έως τις 6 Αυγούστου.

Έτσι η Tesla βρίσκεται πλέον υπό συνεχή πίεση να κατασκευάσει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο Μοντέλο 3 αρκετά γρήγορα, αφενός για να καλύψει τη ζήτηση των πελατών και αφετέρου για να φέρει έσοδα ώστε να αντισταθμίσει τα δισ. δολάρια που δαπανήθηκαν για την προετοιμασία του.

Μεγάλες οι προσδοκίες παραγωγής, απότομη η προσγείωση

Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν είναι: Η προσπάθεια αυτή στέφεται με επιτυχία;

Σύμφωνα με τους τριμηνιαίους αριθμούς παραγωγής που ανακοινώνει η ίδια η εταιρεία τις πρώτες μέρες κάθε νέου τριμήνου, αυτή τη στιγμή δεν έχει ακόμα επιτευχθεί ο στόχος για παραγωγή 2500 αυτοκινήτων την εβδομάδα.
Ένας στόχος που είναι ήδη μειωμένος κατά 50%, μιας και οι αρχικές προβλέψεις του Musk ήταν για παραγωγή 5000 αυτοκινήτων την εβδομάδα.

Δυστυχώς, από την έναρξη των παραδόσεων του μοντέλου 3 τον περασμένο Ιούλιο, η Tesla έχει βρεθεί αντιμέτωπη με πολλά προβλήματα σε διάφορα στάδια παραγωγής, με μεγαλύτερο αυτό της παραγωγής της μπαταρίας και της καθυστέρησης της αυτοματοποίησης των γραμμών συναρμολόγησης.

Εντούτοις, πολλά από τα προβλήματα ξεπεράστηκαν και με μια απότομη αύξηση της παραγωγής τις τελευταίες εβδομάδες, μετατοπίζοντας τους εργαζόμενους από τις εργοστασιακές γραμμές Model S και Model X, στην εργοστασιακή γραμμή του μοντέλου 3, ο Musk κατάφερε μεν να πλησιάσει, αλλά όχι να φτάσει, τον στόχο παραγωγής για το τέλος του πρώτου τριμήνου.

Αμφισβητείται το σύστημα Autopilot

Η κανονιστική εξέταση για το σύστημα αυτόματης οδήγησης Autopilot, που διεξάγεται από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών με αφορμή το θανατηφόρο ατύχημα που συνέβη στις 23 Μαρτίου με το μοντέλο Χ, σαφέστατα είναι ένα επιπλέον χτύπημα για την εταιρεία.

Η Tesla ανέφερε ότι ο οδηγός δεν είχε τα χέρια του στο τιμόνι για έξι ολόκληρα δευτερόλεπτα πριν τη σύγκρουση, παρά το γεγονός ότι έλαβε αρκετές οπτικές και ακουστικές προειδοποιήσεις νωρίτερα.

Αρκεί αυτό όμως για ένα θετικό πόρισμα από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών;


Η υποβάθμιση προβληματίζει μετόχους και ομολογιούχους

Η Moody''s πρόσφερε άλλον έναν πονοκέφαλο στον Musk, καθώς πρόσφατα υποβάθμισε περαιτέρω την πιστοληπτική ικανότητα της εταιρείας σε Β3, πέντε βήματα πάνω από την κατηγορία του default και με αρνητική μάλιστα προοπτική, λέγοντας ότι τα προβλήματα παραγωγής και οι αυξανόμενες υποχρεώσεις θα μπορούσαν να απαιτήσουν αύξηση κεφαλαίου ύψους άνω των 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Πολλοί αναλυτές συγκλίνουν με τις εκτιμήσεις αυτές, εκφράζοντας πλέον ανοικτά τους προβληματισμούς τους ότι ακόμα και αν η εταιρεία πιάσει τους στόχους παραγωγής, δεν είναι σίγουρο ότι θα είναι σε θέση να τους διατηρήσει.

Εκτιμήσεις που συνεχίζουν να προσφέρουν νευρικότητα σε μετόχους και ομολογιούχους, με τις μετοχές της Tesla να διαπραγματεύονται πλέον 35% χαμηλότερα από τα υψηλά τους και τις περισσότερες εκδόσεις των ομολόγων της να βρίσκονται στο ναδίρ.

Η επόμενη μέρα

Με τα μετρητά να μειώνονται και τα ομόλογα της να ολισθαίνουν, το ύψους 10 δισ. δολαρίων χρέος της Tesla, έχει μετατραπεί σε πραγματικό φορτίο.Τα 1,2 δισ. δολάρια δε αυτού του φορτίου, λήγουν τους επόμενους 12 μήνες.

Σίγουρα ο Musk έχει αποδείξει στο παρελθόν την ικανότητα του να εξασφαλίζει χρηματοδότηση, όμως με τα μη εξασφαλισμένα ομόλογα που εκδόθηκαν πριν από λίγους μόλις μήνες, να διαπραγματεύονται σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ, θα είναι δύσκολο αυτή τη φορά να πετύχει ένα επιτόκιο της τάξης του 5,3%.

Άλλωστε ας μην ξεχνάμε ότι το κλίμα στις διεθνείς αγορές δεν είναι πλέον το ίδιο, κάτι που πιθανότατα θα μεταφραστεί σε τσιμπημένο επιτόκιο για όλες τις ομολογιακές εκδόσεις εφεξής.

Πιθανές επιλογές λοιπόν για την Tesla θα είναι ή να εκδώσει εξασφαλισμένο χρέος έναντι να πετύχει ένα καλύτερο επιτόκιο, ή χρέος μετατρέψιμο σε μετοχές.

Όποια και αν είναι όμως η επιλογή, ο Musk θα πρέπει πάνω από όλα να πείσει τους επενδυτές, ότι η εταιρεία του πέραν από μια εταιρεία ανάπτυξης, μπορεί να γίνει και μια πραγματική εταιρεία μαζικής παραγωγής.

*Η κ. Μαίρη Βενέτη είναι Πιστοποιημένη Διαχειριστής από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.