Τα φορολογικά έσοδα κρίνουν τα νέα μέτρα στήριξης

Τα φορολογικά έσοδα κρίνουν τα νέα μέτρα στήριξης

Χθες, τα στοιχεία του γενικού λογιστηρίου του κράτους έδειξαν υστέρηση στα φορολογικά έσοδα κατά τον μήνα Ιανουάριο κατά περίπου 210-220 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, αυτή η υστέρηση αποδόθηκε –και ορθά σε έναν βαθμό- στο γεγονός ότι εν μέσω πρωτοφανούς χιονοκαταιγίδας, δόθηκε παράταση για να πληρωθούν φορολογικές υποχρεώσεις με κυριότερο τον ΦΠΑ. Γι’ αυτό και οι υπολογισμοί του γενικού λογιστηρίου βγάζουν υπέρβαση περίπου 100 εκατ. ευρώ από τον πρώτο μήνα, αν ληφθεί υπόψη και το τι εισπράχθηκε μέσα στο πρώτο 5νθήμερο του Φεβρουαρίου.

Γιατί τόσο ενδιαφέρον για τα φορολογικά έσοδα; Διότι η πορεία τους θα είναι και ο ρυθμιστής του αν θα υπάρξουν νέα μέτρα στήριξης αλλά και ποιο το ποιο θα είναι το περιεχόμενο αυτών. Στο οικονομικό επιτελείο θα περιμένουν τουλάχιστον 3-4 εβδομάδες ακόμη για να σχηματίσουν πλήρη εικόνα για τις εισπράξεις και του Φεβρουαρίου. Δεν είναι ένας τυχαίος μήνας. Εκτός του ότι έχουν ήδη μεταφερθεί έσοδα που κανονικά θα έπρεπε να συγκεντρωθούν έως το τέλος Ιανουαρίου (λόγω των παρατάσεων που προαναφέρθηκαν) υπάρχει και ο παράγοντας της συσσώρευσης πολλών φορολογικών υποχρεώσεων μέσα στον μήνα.

Ο Φεβρουάριος, έχει, ούτε λίγο ούτε πολύ, τέσσερις πληρωμές: την τελευταία δόση του φόρου εισοδήματος, την τελευταία δόση του ΕΝΦΙΑ του 2021, τα τέλη κυκλοφορίας και τη δεύτερη δόση του ΦΠΑ με εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες να καλούνται πρακτικά να πληρώσουν ολόκληρο τον ΦΠΑ του 4ου τριμήνου μέσα στον Φεβρουάριο.

Αν καταγραφεί σημαντική υπέρβαση έναντι των στόχων, θα δημιουργηθεί ένα πρώτο «μαξιλάρι» για τη χρηματοδότηση έκτακτων μέτρων στήριξης προκειμένου να αντιμετωπιστεί η πολύ μεγάλη ακρίβεια. Ως προς το περιεχόμενο των μέτρων στήριξης, είναι ήδη σαφές ότι θα πρόκειται για παρεμβάσεις που θα ικανοποιούν τα ακόλουθα κριτήρια:

  1. Δε θα δημιουργούν πληθωριστικές προσδοκίες. Για αυτό και δε θα πρέπει να περιμένουμε μειώσεις ΦΠΑ ή τιμαριθμοποιήσεις μισθών και φορολογικών κλιμακίων.
  2. Θα πρέπει να είναι απολύτως στοχευμένα μέτρα που να ενισχύουν τους πιο ευάλωτους.
  3. Οι ευάλωτοι θα πρέπει να ορίζονται όχι μόνο με το τι δείχνει η φορολογική δήλωση αλλά και σχετικά με το κατά πόσο έχουν περιθώρια αντίδρασης απέναντι στην ακρίβεια ή όχι. Οι χαμηλοσυνταξιούχοι για παράδειγμα, ικανοποιούν τα κριτήρια: δεν έχουν δυνατότητα να αυξήσουν το εισόδημά τους και δεν έχουν πολλά περιθώρια φοροδιαφυγής,

Το μέτρο που πληροί τα κριτήρια είναι η άμεση εισοδηματική ενίσχυση. Η έκταση της παρέμβασης, θα εξαρτηθεί από τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο. Ο οποίος με τη σειρά του θα προκύψει αφού διασφαλιστεί ότι δε θα τεθεί υπό αμφισβήτηση το πρωτογενές έλλειμμα και ο στόχος για συγκράτησή του στο 1,5% του ΑΕΠ.