Tα ανανεώσιμα καύσιμα σώζουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης

Tα ανανεώσιμα καύσιμα σώζουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης

Μετά από μια δύσκολη και μαραθώνια διαδικασία, οι Υπουργοί Περιβάλλοντος της ΕΕ υιοθέτησαν αυτή την εβδομάδα μια γενική προσέγγιση για τον Κανονισμό CO2 για τα ελαφρά επιβατικά οχήματα -LDVs- ενσωματώνοντας μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παράγραφο που πρότεινε η Γερμανία.

Σύμφωνα με την παράγραφο αυτή λοιπόν, το Συμβούλιο των Υπουργών αποφάσισε να ζητήσει από την Κομισιόν τη δημιουργία πλαισίου που θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα χρήσης οχημάτων ICE-οι κλασικοί κινητήρες εσωτερικής καύσης- και μετά το 2035, εφόσον χρησιμοποιούν αποκλειστικά ουδέτερα καύσιμα.

Προτάθηκε επίσης να αξιολογηθεί το 2026 η αποτελεσματικότητα και οι επιπτώσεις των «πράσινων» κανονισμών για την αυτοκίνηση, λαμβάνοντας υπόψη και τις τεχνολογικές εξελίξεις στα υβριδικά αυτοκίνητα, αλλά και τη σημασία της παραμέτρου του κόστους και της κοινωνικής δικαιοσύνης. (σ.σ: Θυμηθείτε το πρόσφατο άρθρο όσον αφορά το απαγορευτικό κόστος να αποκτήσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο ένα νοικοκυριό μεσαίου εισοδήματος και κάτω: https://www.liberal.gr/news/giati-oi-kinitires-esoterikis-kausis-tha-zisoun-kai-meta-to-2035/456664 ).

Η εξέλιξη αυτή είναι κάτι παραπάνω από θετική για τον κλάδο των ανανεώσιμων καυσίμων και σύμφωνα με τον Σύνδεσμο των Ευρωπαϊκών Εταιρειών Καυσίμων Fuels Europe, το επόμενο διάστημα θα είναι καθοριστικό για το αν θα στηρίξει η Κομισιόν την εκπλήρωση των αιτημάτων του Συμβουλίου.

H συμπληρωματική οδός της πράσινης μετάβασης της αυτοκίνησης μέσω του ρόλου των υβριδικών οχημάτων με ανανεώσιμα καύσιμα δίνει περισσότερες και οικονομικότερες επιλογές για τον καταναλωτή, στηρίζει περισσότερες επενδύσεις στα ανανεώσιμα καύσιμα και την ίδια στιγμή στηρίζει και το περιβάλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Βλέπετε, αν τελικά η Κομισιόν στηρίξει τη νέα πρόταση, οι ισορροπίες αλλάζουν άρδην, καθώς η ηλεκτροκίνηση δεν θα είναι η αποκλειστική κατεύθυνση της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Μέσα από αυτό το πρίσμα, αλλάζει εντελώς η οπτική γωνία με την οποία ένας διαχειριστής θα προσεγγίζει πλέον μια αυτοκινητοβιομηχανία με αποκλειστικό προσανατολισμό στην ηλεκτροκίνηση –βλέπε Tesla-από εκείνη που συνδυάζει περισσότερες καταναλωτικές επιλογές, πάντα όμως με πράσινο πρόσημο, όπως η VW ή η BMW κ.α

Μάλιστα μετά τα χθεσινά νέα, πολλοί διαχειριστές κατανόησαν επιτέλους την κίνηση του CEO της BMW να εξαγγείλει ότι παρά το γεγονός ότι η γερμανική εταιρεία μπαίνει για τα καλά στην ηλεκτροκίνηση, εντούτοις θεωρεί πως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, είτε βενζίνης είτε πετρελαίου, έχουν ακόμα πολλά χρόνια μπροστά τους και ως εκ τούτου θα διατηρήσει ένα μέρος της παραγωγής τους. Όσον αφορά δε τα εξηλεκτρισμένα μοντέλα, θα βασιστεί περισσότερο σε Plug-in υβριδικά και σαφώς λιγότερο σε αμιγώς ηλεκτρικά.

Όπως γίνεται κατανοητό, αν εν τέλει η Κομισιόν υιοθετήσει την πρόταση του Συμβουλίου των Υπουργών για τη δημιουργία πλαισίου που θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα χρήσης οχημάτων ICE και μετά το 2035 αρκεί να χρησιμοποιούν πράσινα καύσιμα χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, τότε πέραν ότι αλλάζουν οι ισορροπίες στην αυτοκινητοβιομηχανία, δημιουργούνται ταυτόχρονα και νέες προοπτικές για τον κλάδο των πράσινων καυσίμων χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα.

Τι είναι όμως τα πράσινα καύσιμα χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα;

Είναι τα καύσιμα που δεν προέρχονται από το πετρέλαιο, όπως τα καύσιμα από βιομάζα, απόβλητα και ανακυκλωμένο CO2. Έχουν μηδενικές ή περιορισμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά την παραγωγή και τη χρήση τους σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα και μετά τις εξελίξεις αυτής της εβδομάδας, πιθανότατα να έχουν στρατηγικό ρόλο για την μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία.

Η «ένταση» άνθρακα των συγκεκριμένων καυσίμων εξαρτάται από το μερίδιο πράσινων καυσίμων που αναμιγνύεται στο τελικό προϊόν. Όταν τα πράσινα καύσιμα αντικαταστήσουν πλήρως τα ορυκτά συστατικά στα καύσιμα που θα πωλούνται στην αντλία, τότε θα λέμε ότι τα υγρά καύσιμα είναι κλιματικά ουδέτερα.

Η φιλοδοξία εδώ είναι τα πράσινα καύσιμα σε συνδυασμό με τις τεχνολογίες των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας -Battery Electric Vehicles- και των οχημάτων που κινούνται με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου -Hydrogen FuelCells- να καταστήσουν δυνατή τη σταδιακή απαλλαγή από τον άνθρακα ολόκληρου του στόλου των οχημάτων σε κυκλοφορία, υφιστάμενων και νέων.

Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα τροφοδοτούνται με υγρά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα είναι εξίσου βιώσιμοι με τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας που τροφοδοτούνται από πράσινη ηλεκτρική ενέργειας.

Επομένως, θα παρέχουν στο άμεσο μέλλον μια ανταγωνιστική λύση σε σύγκριση με τις εναλλακτικές τεχνολογίες, καθώς θα μειώσουν την πίεση και το κόστος που προϋποθέτει η πλήρης αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων σε κυκλοφορία με ηλεκτροκίνητα οχήματα, μια πίεση στην οποία δεν μπορεί να ανταπεξέλθει η συντριπτική πλειοψηφία των νοικοκυριών.

Μέσα από αυτή την οπτική γωνία δεν θα ήταν ίσως υπερβολή να υποστηρίξουμε ότι τα πράσινα καύσιμα θα καταστήσουν πιο «δίκαιη» αλλά και εφικτή την πράσινη μετάβαση σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Οι τεχνολογίες που τα υποστηρίζουν

Χρειάζεται ένας συνδυασμός τεχνολογιών- μετεστεροποίηση,ζύμωση, υδρογόνωση κ.α- σε πολλές μονάδες παραγωγής ανά την Ευρώπη για την παραγωγή υγρών καυσίμων χαμηλού άνθρακα σε μεγάλη κλίμακα. Στόχος είναι ακόμα και τα βιοκαύσιμα πρώτης γενιάς να καταστούν βιώσιμα.

Υπενθυμίζουμε ότι τα βιοκαύσιμα μπορούν να ταξινομηθούν σε πρώτη, δεύτερη, τρίτη και τέταρτη γενιά ανάλογα με τον τύπο της πρώτης ύλης που χρησιμοποιείται για την παραγωγή του καυσίμου.

Τα βιοκαύσιμα πρώτης γενιάς είναι και τα πρώτα που κατασκευάστηκαν, προέρχονται από καλλιέργειες τροφίμων που δίνουν τις πρώτες ύλες, μεταξύ των οποίων το καλαμπόκι, το ζαχαροκάλαμο και η σόγια. Οι ΗΠΑ και η Βραζιλία είναι πρωτοπόροι σε αυτόν τον τύπο βιοκαυσίμων και είναι οι μεγαλύτεροι παραγωγοί.

Όμως αυτός ο τύπος βιοκαυσίμων είναι βιώσιμος βραχυπρόθεσμα, δεδομένου ότι η χρήση γεωργικής γης είναι περιορισμένη και δημιουργούνται περιβαλλοντικά προβλήματα όπως η εξάντληση του εδάφους και η αποψίλωση των δασών, ενώ την ίδια στιγμή δεν συνάδει με τις προτεραιότητες που ορίζει η επισιτιστική ανασφάλεια και τα προβλήματα τιμών των τροφίμων για τους φτωχότερους πληθυσμούς.

Τα βιοκαύσιμα δεύτερης γενιάς προέρχονται από τη χρήση πρώτων υλών που δεν χρησιμοποιούνται για τροφές, όπως από απόβλητα και υπολειμματικά φυτικά έλαια και ζωικά λίπη, ενώ τα βιοκαύσιμα τρίτης γενιάς προέρχονται από μικροφύκη (άλγη).

Τέλος στα βιοκαύσιμα τέταρτης γενιάς η βιομάζα αναπτύσσεται με αυξημένη δέσμευση CO2 και διεργασίες παραγωγής βιοκαυσίμων αρνητικού άνθρακα με γεω-αποθήκευση CO2.

Μεγάλοι πετρελαϊκοί κολοσσοί παίρνουν ήδη θέση

Οι πετρελαϊκές εταιρείες εδώ και καιρό προετοιμάζουν μια μνημειώδη αλλαγή στα επιχειρηματικά τους μοντέλα, χτίζοντας την πράσινη μετάβαση και απομακρυνόμενες ουσιαστικά από τις κύριες δραστηριότητες ανάπτυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η Chevron, μια από τις μεγαλύτερες εισηγμένες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο με δραστηριότητες που εκτείνονται σχεδόν σε κάθε γωνιά του πλανήτη, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι έκλεισε τη συμφωνία για την απόκτηση της Renewable Energy Group έναντι 3,15 δις δολαρίων σε μετρητά, ήτοι 61,50 δολάρια/μετοχή.

Η στήλη εκτιμά ότι δεν αποκλείεται πολύ σύντομα να έχουμε πανομοιότυπες εξαγορές και άλλων εταιρειών του κλάδου, με ιδιαίτερη έμφαση σε εκείνες που παράγουν RNG, ήτοι φυσικό αέριο που δεν προέρχεται από γεώτρηση αλλά από μεθάνιο που συλλέγεται από διάφορες πηγές οργανικών απόβλητων, όπως χωματερές, μονάδες επεξεργασίας λυμάτων και αγροκτήματα.

Επιστρέφοντας στη Renewable Energy Group, πρόκειται για μια εταιρεία παραγωγής βιοντίζελ με έδρα στην Αϊόβα, η οποία λειτουργεί 12 βιο -διυλιστήρια και μονάδα επεξεργασίας πρώτων υλών.

Σύμφωνα με τη διοίκηση της Chevron, η συμφωνία αυτή θα βοηθήσει τον πετρελαϊκό κολοσσό να αυξήσει την παραγωγική του ικανότητα στα ανανεώσιμα καύσιμα στα 100.000 βαρέλια την ημέρα έως το 2030 και να παρέχει επίσης πλεονάζουσες προμήθειες πρώτης ύλης και εγκαταστάσεις προ επεξεργασίας. Οι εγκαταστάσεις παραγωγής βιοντίζελ της Renewable Energy Group και η κοινοπραξία της Chevron με την Bunge Launch Renewable Fuel Feedstocks, θα μετατρέψουν το ενεργειακό μεγαθήριο σε έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ανανεώσιμων καυσίμων στη Βόρεια Αμερική.

Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι η Renewable Energy Group όπως άλλωστε και η Neste ή η Darling Ingredients είναι από τις εταιρίες που επωφελήθηκαν από την ευελιξία τους να χρησιμοποιούν πρώτες ύλες χαμηλότερου κόστους, σε αντίθεση με άλλες εταιρείες όπως η CVR Energy για παράδειγμα, που όταν οι τιμές του σογιέλαιου υπερδιπλασιάστηκαν, αναγκάστηκε να αναβάλλει τα σχέδια παραγωγής ανανεώσιμων καυσίμων.

Δυσκολίες συνάντησε και η Marathon Petroleum, η οποία διαχειρίζεται τη δεύτερη μεγαλύτερη μονάδα ανανεώσιμων πηγών ντίζελ της Αμερικής στη Βόρεια Ντακότα και χρησιμοποιεί κυρίως σογιέλαιο. Η BP είναι άλλος ένας γίγαντας πετρελαίου και φυσικού αερίου που έχει μπει ήδη στον χώρο των ανανεώσιμων καυσίμων. Υπέγραψε συμφωνία με την Fulcrum BioEnergy για τη χρήση της τεχνολογίας της Fischer Tropsch, με στόχο τη στήριξη των προσπαθειών της Fulcrum να μετατρέψει τα αστικά στερεά απόβλητα σε ανανεώσιμα καύσιμα χαμηλού άνθρακα. Το εργοστάσιό τους όχι μόνο θα μειώσει σημαντικά το ποσοστό των σκουπιδιών που αποστέλλονται για υγειονομική ταφή, αλλά θα παράγει επίσης ένα υγρό καύσιμο που θα εκπέμπει 80% λιγότερες εκπομπές CO2 σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα. Θα είναι λοιπόν ένα καύσιμο βιώσιμο, ανανεώσιμο και οικονομικό.

Από το 2009, η ExxonMobil μαζί με τη Synthetic Genomics ερευνούν συστηματικά τη δυνατότητα επέκτασης της χρήσης της άλγης στην παραγωγή εξελιγμένων βιοκαυσίμων, έχοντας θέσει ως στόχο την ικανότητα παραγωγής 10.000 βαρελιών την ημέρα έως το 2025. Σήμερα, οι ExxonMobil και Synthetic Genomics συνεχίζουν τη βασική έρευνα για να προσδιορίσουν την καλύτερη μέθοδο ώστε να καταστήσουν αυτές τις καινοτόμες τεχνολογίες διαθέσιμες στους καταναλωτές.

Το διυλιστήριο La Mède της Total στη Γαλλία είναι το πρώτο βιοδιυλιστήριο στον κόσμο και έχει ως στόχο να καλύψει τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για υγρά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Θα παράγει περίπου 500.000 μετρικούς τόνους βιοντίζελ HVO ετησίως, ένα βιώσιμο και υψηλής ποιότητας βιοκαύσιμο, με χαρακτηριστικά παρόμοια των ορυκτών καυσίμων και επομένως χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στους κινητήρες.

Το βιοδιυλιστήριο σχεδιάστηκε για την παραγωγή βιοκαυσίμων από διάφορους τύπους ελαίων, συμπεριλαμβανομένων των φυτικών ελαίων που έχουν πιστοποιηθεί ως βιώσιμα σύμφωνα με τα κριτήρια της ΕΕ, καθώς και χρησιμοποιημένων ελαίων, υπολειμματικών ελαίων και ζωικών λιπών. Η πρώτη ύλη του La Mède θα αποτελείται από ακατέργαστα φυτικά έλαια κατά 60% έως 70% -ελαιοκράμβη, ηλίανθος, σόγια, φοινικέλαιο, καλαμπόκι- και κατά 30% με 40% από ζωικά λίπη, χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και υπολειμματικά έλαια.

Όσον  αφορά την τεχνολογία που θα μας βοηθήσει να καθαρίσουμε την ατμόσφαιρα από τη «βρώμικη» παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, έχουμε κάνει πολλά αφιερώματα στη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα- CCS -ως μια από τις τεχνολογίες που θα μας βοηθήσει στη σημαντική μείωση των εκπομπών από βιομηχανικές διεργασίες, τώρα που η έλλειψη φυσικού αερίου μας αναγκάζει να χρησιμοποιήσουμε και πάλι τον λιγνίτη.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία όμως είναι και μια πολύ καλή πηγή βιοκαυσίμων τέταρτης γενιάς μέσω του ανακυκλωμένου CO2. Αυτά τα καύσιμα θα είναι κλιματικά ουδέτερα μέσω της χρήσης ανακυκλωμένου ή βιογενούς CO2 και εξαιτίας των χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά τη φάση της παραγωγής τους (CCS & H2).

Η νορβηγική κυβέρνηση αξιολογεί πρώτη τη δημιουργία μιας εκτενούς αλυσίδας αξίας CCS στη Νορβηγία, η οποία, μέσω συμπράξεων μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, θα επιδιώξει να δημιουργήσει ένα εμπορικό πλαίσιο που θα είναι αποδεκτό τόσο από τη βιομηχανία, όσο και από την κυβέρνηση. Η κοινοπραξία Northern Lights, που αποτελείται από τις εταιρείες Equinor, Shell και Total, έχει αναλάβει την αποθήκευση CO2 σε αυτή την αλυσίδα αξίας. Αυτός θα είναι ο πρώτος χώρος αποθήκευσης που λαμβάνει CO2 από διάφορες βιομηχανικές πηγές παγκοσμίως.

Συνοψίζοντας, καμία τεχνολογία από μόνη της δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την πρόκληση της απανθρακοποίηση του τομέα των μεταφορών. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, υπάρχουν όμως λύσεις που αλληλοσυμπληρώνονται.

Τα υγρά καύσιμα χαμηλού άνθρακα πιθανότατα θα παραμείνουν μέρος του ενεργειακού μίγματος, καθώς η παγκόσμια ζήτηση για υγρά καύσιμα θα παραμείνει ισχυρή, κυρίως για τις εμπορευματικές μεταφορές, την αεροπορία και τη ναυτιλία, όπου ο εξηλεκτρισμός δεν είναι πάντα τεχνολογικά ή οικονομικά εφικτός.

Η βιομηχανία είναι έτοιμη να αρχίσει να κατασκευάζει τις πρώτες μεγάλες παραγωγικές μονάδες ανανεώσιμων καυσίμων μόλις το κατάλληλο πλαίσιο πολιτικής εφαρμοσθεί. Είναι υποχρέωση των κυβερνήσεων να θεσμοθετήσουν το πλαίσιο αυτό έγκαιρα, προσανατολισμένες όχι μόνο στο τι είναι εφικτό αλλά και με ποιο κόστος.

σ.σ: Με πληροφορίες από το https://www.cleanfuelsforall.eu/low-carbon-liquid-fuels

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.