Αν. Σταύρου (Καστελόριζο): «Αργός θάνατος το ΦΠΑ στο 24% για την εστίαση»

Αν. Σταύρου (Καστελόριζο): «Αργός θάνατος το ΦΠΑ στο 24% για την εστίαση»

Του Απόστολου Σκουμπούρη

«Στα 36 χρόνια που βρίσκομαι στην αγορά της εστίασης, αυτή η περίοδος είναι η πιο δύσκολη. Τα περιθώρια και τα «μαξιλάρια» αποθεμάτων έχουν εξαντληθεί και ο φετινός χειμώνας θα είναι εξαιρετικά δύσκολος για όλο τον κλάδο της εστίασης. Η αύξηση του ΦΠΑ στο 24% είναι αργός θάνατος». Αυτά δηλώνει στο Liberal ο ιδρυτής του ομίλου Καστελόριζο κ. Αντώνης Σταύρου, εκφράζοντας όλο τον κλάδο της εστίασης, που έχει δει τα τελευταία χρόνια αρκετές αλυσίδες να κλείνουν αλλά και πολλές άλλες να έχουν μεγάλα προβλήματα.

Έχοντας συμπληρώσει 36 συναπτά έτη παρουσίας στο χώρο της εστίασης υψηλών απαιτήσεων, όντας η δεύτερη αλυσίδα εστιατορίων (πλην αλυσίδων ταχυφαγίας και Franchise) στην Ελλάδα μετά τον όμιλο Σταθοκωστόπουλου, ο όμιλος Καστελόριζο άνοιξε το ένατο κατάστημα πρόσφατα.Πρόκειται για το «Κ.Grill» στην πλατεία της Βούλας, το οποίο έρχεται να προστεθεί στην πολύπλευρη και εν πολλοίς ετερόκλητη γκάμα εστιατορίων του ομίλου.

Απασχολώντας 250 εργαζόμενους, ο ιδρυτής της... φίρμας Καστελόριζο Αντώνης Σταύρου, είναι ένας άνθρωπος που βρίσκεται... πάνω από τη δουλειά διαρκώς. Αυτό είναι και το μυστικό της επιτυχίας του. Όπως ο ίδιος τονίζει «το βασικό συστατικό της επιτυχίας, είναι η προσωπική ενασχόληση όλης της οικογενείας, αλλά και η συνεχής παρακολούθηση των εστιατορίων».

Ξεκίνησε άλλωστε από βοηθός σερβιτόρου σε ψαροταβέρνα στις Τζιτζιφιές τη δεκαετία του ''70, οπότε ξέρει όλο το «πλέγμα» των εργασιών που απαιτούνται για ένα πλήρες, υψηλών απαιτήσεων μαγαζί εστίασης.

Σε ερώτηση του Liberal για το πως μια φίρμα που έχει ταυτιστεί με το φρέσκο ψάρι αποφάσισε να μπει και στην αγορά του κρέατος, ο κ. Σταύρου επισημαίνει ότι «η κρίση από το 2009 οδήγησε τον όμιλο να αναζητήσει και πιο οικονομικές λύσεις, πιο προσιτές, για ανθρώπους που δεν μπορούσαν να πληρώσουν για το... ψάρι. Έτσι αναζητήσαμε και άλλες λύσεις και ξεκινήσαμε τα εστιατόρια με βάση το κρέας, πάντα στα υψηλά στάνταρ ποιότητας του ομίλου μας.

Το νέο K.Grill και η μερική στροφή στο κρέας

Το Δεκέμβριο του 2011 ξεκίνησε το Κ.Grill στην Καλλιθέα, ενώ φέτος τον Ιούνιο προστέθηκε και το νέο Κ.Grill στην πλατεία της Βούλας, που είναι το ένατο εστιατόριο του ομίλου. Πρόκειται για ένα χώρο με μοντέρνα αισθητική, σε ένα περιβάλλον προσεγμένο αλλά χαλαρό. Στόχος είναι η ικανοποίηση όσων επιλέγουν με βάση το κρέας τη διατροφή τους, αλλά πάντα με την υψηλή αισθητική και ποιότητα που διέπει τη «φίρμα».

Αυτή τη στιγμή, ο όμιλος Καστελόριζου διαθέτει το «Καστελόριζο Κηφισιάς», το «Καστελόριζο Βάρκιζας», τους «Ορίζοντες Λυκαβητού», το «Όμικρον», το «Ρακί Μεζέ», το «Κ.Grill», το «Μezze Glyfada» το «Ramino» και το νέο «Κ.Grill» στη Βούλα.

Όπως γνωστοποιεί στο Liberal ο κ. Αντώνης Σταύρου το 2015 ο συνολικός τζίρος του ομίλου Καστελόριζο έφτασε στα 8,65 εκατ. ευρώ, ενώ κέρδη δεν... υπήρξαν, καθώς έγιναν κάποιες κινήσεις εξορθολογισμού και μερική αναδιάρθρωση στο χαρτοφυλάκιο της επιχείρησης, ώστε το 2016 να ξεκινήσει από πιο «στέρεα» βάση χωρίς βαρίδια του παρελθόντος. Η οικογένεια Σταύρου, έχει και μακρά παράδοση και στο χώρο των ιχθυοκαλλιεργειών.

Μέσα στον όμιλο Καστελόριζο, όπως τονίζει ο κ. Σταύρου έχει υπαχθεί και η μια μονάδα ιχθυοκαλλιέργειας που βρίσκεται στη νήσο Πάτροκλος, ανοικτά του Σουνίου. Οι υπόλοιπες δύο μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας της οικογένειας Σταύρου, είναι μισθωμένες και τις «τρέχουν» άλλοι επιχειρηματίες.

«Έχουν χαθεί τεράστια κεφάλαια στην εστίαση»

Έχει ενδιαφέρον η άποψη του κ. Σταύρου για τις δυσκολίες που έχει η ενασχόληση με την αγορά της εστίασης, που πολλοί τις υποτιμούν, «θυσιάζοντας» τεράστια ποσά κατά καιρούς. «Έχουν χαθεί πολλά λεφτά στην εστίαση», τονίζει. «Πολλοί υποτιμούν τις δυσκολίες, νομίζουν ότι είναι κάτι εύκολο, κάνουν μεγάλες επενδύσεις, έχουν ενθουσιασμό, όμως το να... τρέξει ένα μαγαζί είναι μια εξαιρετικά επίπονη διαδικασία. Για να γεμίζει ένα μαγαζί θέλει πολύ δουλειά και πολύ προσπάθεια. Επίσης, με ένα – ή δύο γεμίσματα Παρασκευή και Σάββατο δεν κρατιέται ένα μαγαζί. Χρειάζεται καθημερινά να έχει κάποια δουλειά».

Και συνεχίζει: «Η κρίση έχει αλλάξει τις συνήθειες των Ελλήνων επηρεάζοντας όλο το χώρο της εστίασης. Προ κρίσης, ο Έλληνας πλήρωνε πιο εύκολα για ένα τραπέζι 60-70 ευρώ. Τώρα, μόνο ένα 20% των πελατών κρατάει ακόμη τέτοια στάνταρ. Πλέον, ο μέσος Έλληνας αναζητά λύσεις που κυμαίνονται έως 15-20 ευρώ το άτομο.

Σε ερώτηση του Liberal αν η μονάδα ιχθυοκαλλιέργειας στον Πάτροκλο διατηρείται για να τροφοδοτεί τα καταστήματα με ψάρια, ο κ. Σταύρου απάντησε απολύτως αρνητικά, μιας και «ο Έλληνας – αν επιλέξει τελικά να φάει ψάρι – θα προτιμήσει αυτά της ανοικτής θάλασσας. Εμείς, ως όμιλος Καστελόριζο έχουμε δημιουργήσει ένα δίκτυο με καλούς προμηθευτές φρέσκων ψαριών.

Συνεργαζόμαστε με αποκλειστικούς προμηθευτές από διάφορα νησιά. Γαρίδες παίρνουμε από τον Αμβρακικό κόλπο, μπαρμπούνια και λυθρίνια από τη Λήμνο, συναγρίδες και φαγκριά από τα Κύθηρα, καραβίδες από τη Χαλκίδα, μαριδάκι και καλαμάρι από τη Λέρο».

Το... μυστικό για την διατήρηση των καλών συνεργασιών σύμφωνα με τον κ. Σταύρου είναι ότι «ο όμιλος πληρώνει πάντα τοις μετρητοίς όλους τους προμηθευτές, ενώ ότι περισσεύει το δίνουμε στην ιχθυόσκαλα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο όμιλος πληρώνει πάνω από 60.000 μηνιαίως μόνο για τις εισφορές ΙΚΑ, ενώ οι 8.000 εξ αυτών αφορούν τις εισφορές για το νέο κατάστημα K.Gril που άνοιξε στη Βούλα όπου απασχολούνται 20 εργαζόμενοι. Επίσης, όλα τα χρόνια της κρίσης ο όμιλος δε μείωσε το προσωπικό του, ενώ από πέρυσι το έχει αυξήσει.