Του Γιώργου Φιντικάκη
Στους κινδύνους που διατρέχει η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ενεργοβόρου βιομηχανίας εστιάζουν σε επιστολή τους προς τον υπουργό Περιβάλλοντος, Γιώργο Σταθάκη, οι πρόεδροι της Επιτροπής Ενέργειας του ΣΕΒ Ευάγγελος Μυτιληναίος και Δημήτρης Παπαλεξόπουλος.
Στην επιστολή που κοινοποιείται και προς τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη αλλά και τον πρόεδρο του ΛΑΓΗΕ Μ. Φιλίππου, γίνεται μνεία σε τρία σοβαρά ζητήματα που πλήττουν την ανταγωνιστικότητα των βιομηχανιών που καταναλώνουν σημαντικές ποσότητες ενέργειας, δηλαδή την αντιστάθμιση του κόστους των έμμεσων εκπομπών, την ανάγκη πλήρους και άμεσης εφαρμογής των κατευθυντήριων γραμμών και τον κίνδυνο που δημιουργείται εξαιτίας της χρέωσης προμηθευτή.
Επιβάρυνση 50 εκατ. ευρώ
Στο κεφάλαιο της αντιστάθμισης, η επιστολή αναφέρεται σε στρεβλώσεις που έχουν σαν αποτέλεσμα η ελληνική βιομηχανία να επιβαρύνεται με περισσότερα από 50 εκατ. ευρώ πρόσθετο κόστος.
Επιβάρυνση που οφείλεται στο τρόπο υπολογισμού της αποζημίωσης. Εν προκειμένω η αποζημίωση που εισπράττει η βιομηχανία υπολογίζεται με βάση τη μέση τιμή των δικαιωμάτων ρύπων της προηγούμενης χρονιάς, όταν αντίθετα η ΔΕΗ, χρεώνει στα τιμολόγιά της το κόστος ρύπων του αμέσως προηγούμενου μήνα. Στη πράξη, αυτή η πρακτική συνεπάγεται μια τεράστια απόκλιση κόστους, αφού πέρυσι για παράδειγμα η τιμή των δικαιωμάτων CO2 βρίσκονταν στα 5,7 ευρώ / τόνος. Σήμερα όμως έχει εκτιναχθεί στα 14 ευρώ / τόνος. Γι'' αυτό και ζητείται από το υπουργείο σε συνεργασία με το ΛΑΓΗΕ να ληφθούν άμεσα μέτρα, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το θέμα.
Κατευθυντήριες γραμμές
Το δεύτερο κεφάλαιο στο οποίο αναφέρεται ο ΣΕΒ, αφορά το θέμα του σχεδίου εφαρμογής των κατευθυντήριων γραμμών. Επισημαίνεται εν προκειμένω ότι παρά τις σχετικές διαβεβαιώσεις για την έγκαιρη εφαρμογή του σχεδίου, εντούτοις η ελληνική βιομηχανία διατρέχει τον κίνδυνο να βρεθεί εκτεθειμένη λόγω καθυστερημένης υιοθέτησής του, ειδικά εφόσον παρέλθουν οι προβλεπόμενες προθεσμίες. Ζητείται λοιπόν άμεση επίσημη ενημέρωση για το θέμα, με τον ΣΕΒ να δηλώνει διατεθειμένος να συνδράμει στο έργο του ΥΠΕΝ με σκοπό την επίσπευση της διαδικασίας υλοποίησης του σχεδίου προσαρμογής.
Χρέωση προμηθευτή
Τέλος, εκτενέστατη μνεία κάνουν οι δύο επικεφαλής της Επιτροπής Ενέργειας στη χρέωση προμηθευτή. Και επισημαίνουν ότι "δεν αμφισβητείται η δυνητικά καταστροφική επίπτωση της χρέωσης προμηθευτή στα βιομηχανικά τιμολόγια: Δεδομένου ότι η χρέωση αυτή εντάσσεται στο ανταγωνιστικό σκέλος ενέργειας του προμηθευτή, γεννάται σαφώς ο - εξ αυτής της μεθόδευσης - κίνδυνος καταστρατήγησης των κατευθυντήριων γραμμών της ΕΕ του 2014, συνεκτιμώντας μάλιστα το ήδη υποβληθέν από την Ελλάδα στην ΕΕ σχέδιο προσαρμογής σε αυτές".
Κατά την Επιτροπή Ενέργειας, ο κίνδυνος είναι να μην μπορεί η ενεργοβόρος βιομηχανία να αποζημιωθεί για το κόστος των ΑΠΕ αφού προβλέπεται μόνο η αποζημίωση για τα ρυθμιζόμενα κόστη (Ειδικό Τέλος ΑΠΕ, νυν ΕΤΜΕΑΡ), και όχι για τα επιπλέον ανταγωνιστικά κόστη. Δηλαδή από τυχόν πρόσθετο κόστος που ενσωματώνεται στο ανταγωνιστικό σκέλος (χρέωση) του προμηθευτή.
Επίσης χαρακτηρίζεται η χρέωση προμηθευτή ως τροχοπέδη για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού στην προμήθεια, (όπως διαπιστώθηκε και από ανεξάρτητη διεθνή μελέτη για λογαριασμό της ΡΑΕ), ως ένα ακόμη ανυπέρβλητο πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα της ενεργοβόρου βιομηχανίας, και καλείται το ΥΠΕΝ να μεριμνήσει εγκαίρως ώστε να το αποτρέψει.
Σύμφωνα με τους επικεφαλής της Επιτροπής Ενέργειας του ΣΕΒ, ακριβώς επειδή έχει πλέον δημιουργηθεί μεγάλο πλεόνασμα στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ, οι συνθήκες ευνοούν ακόμη και την ολοσχερή κατάργηση της χρέωσης προμηθευτή, χωρίς να απαιτείται καμία αναπροσαρμογή στο ΕΤΜΕΑΡ, το οποίο πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές μέσω των τιμολογίων ρεύματος. Και επισημαίνεται ότι τα δεδομένα της αγοράς (τιμές ρύπων και οριακή τιμή συστήματος) έχουν υποεκτιμηθεί από τον ΛΑΓΗΕ, επομένως εάν αυτά αναθεωρηθούν, τότε θα μπορέσει και να προχωρήσει η κατάργηση της χρέωσης, όπως είχε συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους θεσμούς.
Σύμφωνα πάντα με την επιχειρηματολογία της Επιτροπής Ενέργειας του ΣΕΒ, οι Έλληνες καταναλωτές (επιχειρήσεις και νοικοκυριά) έχουν επί δεκαετίες χρηματοδοτήσει (μέσω του ΕΤΜΕΑΡ, πρώην ειδικού τέλους ΑΠΕ) την ανάπτυξη της πράσινης ενέργειας στη χώρα, στο πλαίσιο της υλοποίησης του ευρωπαϊκού (και εθνικού) στόχου 20-20-20. Στο ίδιο μήκος κύματος επισημαίνεται ότι η συμμετοχή των ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ κατά προτεραιότητα και χωρίς τιμολογούμενες προσφορές στην προημερήσια αγορά είναι μια εθνική επιλογή, συμβατή με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς και ότι η θετική επίδραση αυτής στα επίπεδα της χονδρεμπορικής αγοράς είναι θεμιτό και επιθυμητό αποτέλεσμα, το οποίο καρπούνται εξάλλου οι (χονδρεμπορικές και κατ?επέκταση λιανικές) αγορές ηλεκτρισμού παγκοσμίως.