Σε πλήρη εξέλιξη ο πόλεμος στο λιανεμπόριο

Σε πλήρη εξέλιξη ο πόλεμος στο λιανεμπόριο

Πρώτη δημοσίευση: Τρίτη 3 Νομεβρίου 2015

Της Αντιόπης Σχοινάς

Ο πόλεμος για την επικράτηση του ισχυρότερου στο λιανεμπόριο είναι πλέον σε πλήρη εξέλιξη με την εμφάνιση νέων παικτών στο προσκήνιο και τις ισορροπίες να αλλάζουν συνεχώς σε ένα τοπίο που η οικονομικοπολιτική κατάσταση φροντίζει να κρατά σε πλήρη ρευστότητα.

Το deal Σκλαβενίτη – Βερόπουλου είναι παρελθόν, ο Παντελιάδης της METRO αξιώνει μια θέση στο club των ισχυρών του κλάδου, την ώρα που η Μαρινόπουλος, ξαναγράφει την στρατηγική της και ετοιμάζεται να ρίξει λεφτά στην αγορά. Η  Γαλαξίας αναζητά αποθηκευτικούς χώρους και ετοιμάζει επενδύσεις, ο Μασούτης μετρά τις δυνάμεις του για την κάθδοδοστην αγορά της Αθήνας και ο ΕΛΟΜΑΣ προετοιμάζει την δημιουργία ενός οχήματος στο λιανεμπόριο με τζίρο 3 δις. Ευρώ.

 Από την μια η κρίσιμη περίοδος των capital controls, από την άλλη η αλλαγή στάσης του τραπεζικού συστήματος και η οπισθοχώρηση των τραπεζών  από την στήριξη μεγάλων εγχειρημάτων, άλλαξαν πλήρως τα δεδομένα στην αγορά των σουπερμάρκετ.

Οι  ζυμώσεις στο κλάδο του λιανεμπορίου μετά την σφήνα Παντελιάδη στο deal Βερόπουλου – Σκλαβενίτη βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη καθώς όλοι οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς έχουν τις κεραίες τεντωμένες... και αναζητούν τις ευκαιρίες για κατάκτηση μεγαλύτερων μεριδίων στον τζίρο των 11 δισ. μέσα από τη συγκέντρωση κυρίως μικρότερων επιχειρήσεων του κλάδου.

Η επόμενη μέρα στον κλάδο εκτός από την δημιουργία του πέμπτου μεγάλου παίκτη από την οικογένεια Παντελιάδη , φέρνει ως πολύφερνες νύφες τις αλυσίδες Γαλαξίας και Market in, ενώ η  κάθοδος του Μασούτη στην αγορά της Αθήνας που εξαρτάται εν πολλοίς από τις πολιτικοοικονομικές εξελίξεις θα φέρει νέες κόντρες στη Αττική.

Ωστόσο, σημαντικές αναμένονται και οι εξελίξεις από τις ζυμώσεις που γίνονται υπό την σκέπη του ΕΛΟΜΑΣ καθώς , ΕΛΟΜΑΣ, ΑΣΠΙΔΑ και ΑΣΤΕΡΑΣ, φαίνεται ότι συζητούν την ένωσή τους . Σημειώνεται ότι στο συγκεκριμένο σχήμα μπορεί να προχωρήσουν και άλλες αλυσίδες  με σημαντική δύναμη που  μπορεί να εκτινάξουν τον τζίρο του ΕΛΟΜΑΣ πάνω από 3 δις. ευρώ και να ισχυροποιήσουν την διαπραγματευτική ικανότητα έναντι των προμηθευτών . Επίσης, οι προσφορές και οι παροχές προς την πελατειακή βάση, καθώς και η διεύρυνση των private label προϊόντων μπορούν να δώσουν μεγάλη ώθηση στο νέο σχήμα.

 Σε ότι αφορά το deal που δεν ευοδώθηκε πηγές της αγοράς αποδίδουν το ναυάγιο στα υψηλά δάνεια και τις ζημιές που βαραίνουν την Βερόπουλος, ζημιές που φέτος εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 10 εκατ. ευρώ .  Σύμφωνα με τον δημοσιευμένο ισολογισμό της «Βερόπουλος» για το 2014, το σύνολο των υποχρεώσεών της ανερχόταν σε 334,27 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 307,87 εκατ. ευρώ πρόκειται για βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις. Το μεγαλύτερο ποσό από τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις, περίπου 130 εκατ. ευρώ, πρόκειται για επιταγές πληρωτέες.

Στοιχεία τα οποία ωστόσο δεν φαίνεται να φόβισαν την οικογένεια Παντελιάδη η οποία όπως έγινε γνωστό, μπήκε σφήνα στο deal και βρίσκεται σε συζητήσεις για εξαγορά των καταστημάτων της Βερόπουλος στην Ελλάδα. Σημειώνεται ότι η «Βερόπουλος» διαθέτει 184 καταστήματα, εκ των οποίων τρία είναι Cash & Carry και 11 «καταστήματα γειτονιάς» με την επωνυμία «Τροφίνο».

Ο όμιλος Παντελιάδη μέσω της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ που το 2014 εμφάνισε κύκλο εργασιών 700 εκατ. Και κέρδη 17 εκατ. Ευρώ,  έχει  ισχυρή πανελλαδική παρουσία στο χονδρεμπόριο μέσω των 46 Metro Cash and Carry και διαθέτει και  65 καταστήματα My Market και  η πιθανή εξαγορά της Βερόπουλος θα τον βάλει στο παιχνίδι των μεγάλων δίπλα σε Μαρινόπουλο, Βασιλόπουλο, Σκλαβενίτη και Μασούτη.

 Σημειώνεται ότι η  οικογένεια Παντελιάδη δραστηριοποιείται και στο χονδρεμπόριο και την παραγωγή τυροκομικών και γαλακτοκομικών προϊόντων μέσω της εταιρείας ΟΠΤΙΜΑ Α.Ε., που παράγει την φέτα «Ήπειρος» και τα κίτρινα τυριά «Λεβέτι» και «Λογάδι» ενώ εισάγει τα τυριά «Kerrygold» και «Dirollo» καθώς και την κρέμα γάλακτος «Adoro». Από την δραστηριότητα αυτή προστέθηκαν το 2014 στον οικογενειακό όμιλο πωλήσεις ύψους 104 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 5,7 εκατ. ευρώ έναντι 4 εκατ. ευρώ το 2014.  

Από την άλλη πλευρά η Σκλαβενίτης θα πρέπει να εξετάσει είτε την αυτόνομη της έξοδο στην επαρχία,  η οποία έχει καθυστερήσει καθώς το μόνο κατάστημα που λειτούργησε ήταν αυτό στην Κόρινθο , ή την απόκτηση μικρότερων περιφερειακών αλυσίδων ώστε να καλύψει το κενό.

Οι παραπάνω κινήσεις φέρνουν και νέες επενδύσεις σε  αποθηκευτικούς χώρους, καθώς  Γαλαξίας, ΑΒ και Σκλαβενίτης βρίσκονται σε αναζήτηση νέων αποθηκών ξηρού φορτίου αλλά και χώρων ψυγείου.

Ειδικότερα,  οι τρεις αλυσίδες, έχουν θέσει συγκεκριμένα κριτήρια για την εξαγορά είτε ετοίμων αποθηκών, είτε οικοπέδων με προδιαγραφές στην ευρύτερη περιοχή της Μάνδρας και του Ασπρόπυργου, καθώς η γιγάντωση φέρνει αυξημένες ανάγκες αποθήκευσης αλλά και ανασυγκρότησης των logistics που μέχρι τώρα είχαν.

Στην περίπτωση της Γαλαξίας δε προμηνύει νέες επενδύσεις και νέα καταστήματα, τουλάχιστον αν όχι στρατηγική συμφωνία εξαγοράς άλλων αλυσίδων.