Του Απόστολου Σκουμπούρη
Μπορεί η (επιχειρηματική) κουλτούρα και το management της Ryanair να διέπεται από τακτικές που φτάνουν στα όρια του... εκβιασμού φορέων, αεροδρομίων και χωρών ώστε να πετύχει τις καλύτερες δυνατές τιμές, όμως κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί την επιτυχία της εταιρείας, αλλά και την προσφορά της στο μεταφορικό έργο.
Ένα κολοσσιαίο μεταφορικό έργο, το οποίο έχει καταστήσει την εταιρεία από τη μικρή χώρα της Ιρλανδίας τον κορυφαίο χαμηλού κόστους αερομεταφορέα της Ευρώπης, που, εκτός των άλλων, ανοίγει... δρόμους και για άλλες εταιρείες low cost, συμβάλλοντας – εν τέλει – στην εξέλιξη της αεροπορικής βιομηχανίας και στον εμπλουτισμό των επιλογών για τους ταξιδιώτες.
Άλλωστε, το γεγονός ότι το 2017 έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία η οποία μετέφερε πάνω από 1 δισεκατομμύριο επιβάτες στην ιστορία της, λέει πολλά για το πόσο επιτυχημένο είναι το επιχειρησιακό της μοντέλο.
Φέτος λοιπόν, μόλις τέσσερα χρόνια μετά την έναρξη των πτήσεων στην Αθήνα, έφτασε να γιορτάζει τους 10 εκατ. επιβάτες – από και προς την ελληνική πρωτεύουσα. Η εταιρεία χαμηλών ναύλων ξεκίνησε πτήσεις στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) τον Απρίλιο του 2014, κι από το 1 εκατ. επιβάτες της πρώτης χρονιάς δεκαπλασίασε το εκτόπισμά της φτάνοντας στα 10 εκατ. επιβάτες.
Συνολικά, από τον Απρίλιο του 2014 η Ryanair έχει προσφέρει 12 εκατ. θέσεις, πετυχαίνοντας εξαιρετικό μέσο όρο πληρότητας που έφτασε το 86%, πραγματοποιώντας συνολικά 64.000 πτήσεις! Παράλληλα, από το ξεκίνημά της στη χώρα μας, το 2010 από τρία περιφερειακά αεροδρόμια διακινώντας την πρώτη χρονικά μόλις 83 χιλ. επιβάτες, έχει φτάσει σ'' αυτή την οκταετία να μεταφέρει 28 εκατ. επιβάτες στην Ελλάδα, εκ των οποίων τα 23 εκατ. σε διεθνείς πτήσεις!
Η φυγή από τα Χανιά και τα 13 νέα δρομολόγια
Για το 2018, η ιρλανδική εταιρεία έχει ανακοινώσει 13 νέους διεθνείς προορισμούς για το θερινό πρόγραμμα, σημειώνοντας αύξηση κατά 80% και φτάνοντας συνολικά τα 29 δρομολόγια στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Ακολουθεί στο χειμερινό πρόγραμμα αύξηση κατά 30% με πέντε νέα δρομολόγια και άνοιγμα σε δύο νέες αγορές για low cost πτήσεις από την Αθήνα σε Μαρόκο και Ιορδανία.
Σε συνάντηση με εκπροσώπους του Τύπου αλλά και φορέων του ελληνικού τουρισμού, λόγω της συμπλήρωσης τεσσάρων ετών στην αεροπορική αγορά της Αθήνας, ο διευθυντής Πωλήσεων και Μάρκετινγκ της Ryanair για την Ανατολική Μεσόγειο, Νικόλαος Λάρδης, αναφέρθηκε στη διαδρομή της εταιρείας στην Ελλάδα.
«Είμαστε στην ευχάριστη θέση να γιορτάσουμε τους 10 εκατ. επιβάτες μας από και προς την Αθήνα. Σε μόλις τέσσερα χρόνια, η Ryanair επέκτεινε το πρόγραμμα της και θα λειτουργεί 24 δρομολόγια στην Αθήνα αυτό το χειμώνα, συμπεριλαμβανομένων πέντε νέων δρομολογίων από την Αθήνα προς Άκαμπα, Κατάνια, Αϊντχόφεν, Μαρακές και Παλέρμο, τα οποία θα μεταφέρουν 2,9 εκατ. επιβάτες» είπε ο κ. Λάρδης.
«Ακόμη, γιορτάζουμε τις 2.200 θέσεις εργασίας που δημιουργούνται και συντηρούνται χάρη στην επιβατική κίνηση που φέρνουν οι πτήσεις μας» συμπλήρωσε, επισημαίνοντας το όφελος για τους επιβάτες, όταν ο μέσος ναύλος με τη Ryanair ανέρχεται σε 41 ευρώ, έναντι των 160 ευρώ του ανταγωνισμού», συμπλήρωσε ο ίδιος.
Σε ό,τι αφορά την απόφαση να φύγει από τη βάση στα Χανιά και να σταματήσει από 1η Ιουνίου τα δρομολόγια Αθήνα-Χανιά, Θεσσαλονίκη-Χανιά και Αθήνα - Ρόδος, ο κ. Λάρδης επαναβεβαίωσε ότι πρόκειται για μια απόφαση καθαρά επιχειρηματικής στρατηγικής της εταιρείας και δεν οφείλεται σε κανένα άλλο αίτιο. Άλλωστε, η μεγάλη αγορά – αναφορικά με τη χώρα μας – για τη Ryanair δεν είναι τα εσωτερικά δρομολόγια, αλλά η σύνδεση της Ελλάδας με διεθνείς προορισμούς.
Το εκτόπισμα της Ryanair σε αριθμούς
Η Ryanair χρησιμοποιεί μόνο αεροσκάφη Boeing 737-800. Διαθέτει πάνω από 300 αεροσκάφη σε λειτουργία ενώ η μέση ηλικία των αεροπλάνων είναι 5,5 χρόνια. Έχει παραγγείλει 183 Boeing 737 -800 με επιλογή για άλλα 100 Boeing 737 ΜΑΧ 200, που σημαίνει ότι έως το 2024 δύναται να διαθέτει πάνω από 520 αεροπλάνα σε λειτουργία, με δυνατότητα μεταφοράς 160 εκατ. επιβατών ετησίως.
Το εκτόπισμα της εταιρείας σε αριθμούς, είναι:
-2000 πτήσεις καθημερινά
-36 συνδεδεμένες χώρες
-87 βάσεις στην Ευρώπη
-213 προορισμοί
-13.000 εργαζόμενοι επαγγελματίες στην αεροπορία
-130.000.000 πελάτες φέτος
-Πρόβλεψη για 200 εκατ. επιβάτες το 2024
-Το 2017, η Ryanair έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία η οποία μετέφερε πάνω από 1 δισεκατομμύριο επιβάτες στην ιστορία της.
Ιστορικό της Ryanair
Η Ryanair Ltd. είναι η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους. Εδρεύει στην Ιρλανδία και τα κεντρικά της γραφεία βρίσκονται στον αερολιμένα του Δουβλίνου.
Η Ryanair ιδρύθηκε πριν 33 χρόνια, το 1985 από τους Κρίστοφερ Ράιαν (Christopher Ryan), Λίαμ Λόνεργκαν (Liam Lonergan) και τον Ιρλανδό επιχειρηματία Τόνυ Ράιαν (Tony Ryan), απ'' τον οποίο πήρε το όνομα της η εταιρεία.
Επιχειρησιακές βάσεις της Ryanair είναι ο αερολιμένας του Δουβλίνου και ο Stansted του Λονδίνου. Η εταιρεία διαθέτει στόλο τριακοσίων αεροσκαφών τύπου Boeing 737-800 και εκτελεί πάνω από 1100 αεροπορικά δρομολόγια σε Ευρώπη και Μαρόκο. Από το 2010 ξεκίνησε δρομολόγια και στην Ελλάδα, από Ρόδο, Κω και Βόλο, από το 2011 ξεκίνησε δρομολόγια από Θεσσαλονίκη και από το 2014 από Αθήνα.