Πώς η Κίνα ξεπέρασε την Ιαπωνία σε εξαγωγές αυτοκινήτων
Shutterstock
Shutterstock

Πώς η Κίνα ξεπέρασε την Ιαπωνία σε εξαγωγές αυτοκινήτων

Η Ένωση των κινεζικών επιχειρήσεων επιβατηγών αυτοκινήτων (China Passenger Car Association, CPCA), ανακοίνωσε προχθές Τρίτη κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου πως οι εξαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα κατέλαβαν την πρώτη θέση στον σχετικό παγκόσμιο κατάλογο, για πρώτη φορά στην ιστορία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ανακοίνωσης, περίληψη των οποίων βρήκαμε στο Reuters, οι εξαγωγές επιβατηγών αυτοκινήτων ανέβηκαν κατά 62% από το 2022 και έφθασαν τα 3,83 εκατομμύρια μονάδες. Σύμφωνα με τα στοιχεία των ιαπωνικών τελωνείων, περίπου 3,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα εξήχθησαν από την Ιαπωνία τους πρώτους ένδεκα μήνες του 2023, πράγμα που κατά τους ειδικούς της CPCA σημαίνει πως η κινεζική πρωτιά είναι σίγουρη για το 2023.

Αν στις εξαγωγές συμπεριλάβουμε και τα εμπορικά ελαφρά οχήματα τότε η διαφορά είναι ακόμα μεγαλύτερη, καθώς οι κινεζικές εξαγωγές υπολογίζεται πως έφθασαν τα 5,2 εκατομμύρια οχήματα ενώ οι Ιαπωνικές τα 4,3 εκατομμύρια, πάντα σύμφωνα με την CPCA.

Εδώ είναι χρήσιμο να διευκρινίσουμε πως στις κινεζικές εξαγωγές περιλαμβάνονται και τα οχήματα που έχουν παραχθεί σε κινεζικό έδαφος από ξένες εταιρείες, όπως για παράδειγμα τα 344.078 ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Tesla. Ακόμα και να έχουν γίνει λανθασμένοι υπολογισμοί και ο τελικός αριθμός των εξαχθέντων ιαπωνικών επιβατηγών αυτοκινήτων αποδειχθεί λίγο μεγαλύτερος του αντίστοιχου κινεζικού, το γεγονός είναι πως η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία αρχίζει να κυριαρχεί πλέον και σε διεθνές επίπεδο.

Είναι αλήθεια πως το 2023 υπήρχαν κάποιοι παράγοντες, που πιθανώς να αποδειχθούν έκτακτοι, οι οποίοι βοήθησαν πολύ τις κινεζικές εξαγωγές. Ένας τέτοιος παράγων είναι η υπερβάλλουσα παραγωγική δυναμικότητα των κινεζικών εργοστασίων αυτοκινήτων.

Όπως αναφέρει στο Reuters η Katrina Hamlin, σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας συμβούλων Automobility, αυτή την περίοδο τα εργοστάσια αυτοκινήτων στην Κίνα μπορούν να παράγουν 10 εκατομμύρια αυτοκίνητα παραπάνω από όσα μπορεί να απορροφήσει η χώρα, πράγμα που σημαίνει πως υπάρχει ένα μεγάλο πλεόνασμα προς εξαγωγή. Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, με την βοήθεια στοιχείων της CPCA και του Reuters, οι συνολικές πωλήσεις επιβατηγών αυτοκινήτων στην Κίνα για το 2023 ανήλθαν στα 21,93 εκατομμύρια.

Ένας άλλος παράγων που βοήθησε τις εξαγωγές ήταν η μεγάλη ζήτηση από τη Ρωσία εξαιτίας της αποχώρησης των δυτικών βιομηχανιών από την τοπική αγορά και της αδυναμίας των ρωσικών βιομηχανιών να καλύψουν το κενό. Η Katrina Hamlin αναφέρει πως το μερίδιο των κινεζικών αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις οχημάτων στη Ρωσία έφθασε το 2023 το 50% ενώ το 2022 ήταν στο 10%.

Πάλι σύμφωνα με την Hamlin, το 2024 ίσως αλλάξουν λίγο τα πράγματα καθώς η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται να ανακάμπτει και οι κινεζικές αρχές έχουν αρχίσει να λαμβάνουν μέτρα για τον περιορισμό της παραγωγής μειώνοντας τον αριθμό των σχετικών αδειών που χορηγούν.

Αυτά όμως δεν φαίνονται ικανά να αλλάξουν την πορεία των πραγμάτων. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών αυτών, κοντά στο 75% αφορά σε βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα μοντέλα αυτοκινήτων, τα οποία είναι πολύ δημοφιλή στο εξωτερικό λόγω της χαμηλής, για την ποιότητά τους, τιμής.

Καθώς οι κινεζικές βιομηχανίες αυξάνουν εκθετικά την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία σαφώς υπερέχουν των δυτικών και ιαπωνικών από πλευράς τιμής αλλά είναι εφάμιλλα ή καλύτερα από αυτά από πλευράς ποιότητας, το πλεονέκτημα των Κινέζων θα γίνει ακόμα μεγαλύτερο τα επόμενα χρόνια.

Όπως επισημαίνει στην ανάλυσή της η Katrina Hamlin του Reuters, η εξαιρετικά αποτελεσματική εφοδιαστική αλυσίδα της κινεζικής βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων δίνει τη δυνατότητα παραγωγής αυτοκινήτων με σημαντικά χαμηλότερο κόστος από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά, περίπου 10.000 Ευρώ λιγότερο για κάθε όχημα σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας εξαρτημάτων αυτοκινήτων Forvia.

H αναλύτρια του Reuters επισημαίνει επίσης το τεχνικό πλεονέκτημα της κινεζικής βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ειδικά στον τομέα του software και στην ικανότητα ταχύτατης ανάπτυξης νέων μοντέλων. Καθώς η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση συνεχίζεται, όπως είδαμε στο χθεσινό Black Box, είναι πολύ λογικό να υποθέσουμε πως η δύναμη των κινεζικών εξαγωγών θα γίνει ακόμα μεγαλύτερη.

Αυτό που είναι πιθανόν να δούμε να εξελίσσεται μπροστά μας είναι η κυριαρχία των κινεζικών εξαγωγών βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων προς τις αναδυόμενες χώρες, όπως μας είχε δείξει το Black Box την 1η Δεκεμβρίου με το παράδειγμα του Μεξικού και η εισβολή των ηλεκτρικών τους αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

Η επικείμενη ευρωπαϊκή απόβασή τους είναι κάτι που απασχολεί έντονα εδώ και καιρό την ευρωπαϊκή πολιτική και επιχειρηματική ηγεσία και έχει σταθεί αφορμή για την έναρξη έρευνας των ευρωπαϊκών αρχών σχετικά με το αν θα πρέπει να επιβληθούν δασμοί στα φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτός ίσως να είναι ένας από τους σημαντικότερους κινδύνους για την κινεζική βιομηχανία, καθώς από πλευράς τιμής και ποιότητας είναι εξαιρετικά πιθανόν να βρίσκονται για αρκετά ακόμα χρόνια σε σαφώς πλεονεκτική θέση απέναντι στις δυτικές χώρες και την Ιαπωνία.

Μία πιθανή επιβολή υψηλών δασμών είναι πιθανόν να αποθαρρύνει τους πολίτες που θα ήθελαν να αγοράσουν ένα από αυτά τα αυτοκίνητα στην Ευρώπη.

Όπως πάνε τα πράγματα, οι εξαιρετικές επιδόσεις των κινεζικών εργοστασίων αυτοκινήτων είναι πιθανόν να αποτελέσουν την αφορμή για τη χειροτέρευση των εμπορικών σχέσεων της Κίνας με την Ευρωπαϊκή Ένωση και πολλές άλλες χώρες. Το αν αυτή η χειροτέρευση θα είναι τόσο δραματική που να οδηγήσει σε πραγματικό εμπορικό πόλεμο θα εξαρτηθεί πιθανότατα από τους ίδιους τους Κινέζους και το κατά πόσο θα προσπαθήσουν να κάνουν κάτι για τον περιορισμό της υπερβάλλουσας παραγωγικής δυναμικότητας της αυτοκινητοβιομηχανίας τους.

Αν δεν το κάνουν θα παράγουν τα καλύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο αν συνυπολογιστούν η ποιότητα και το κόστος παραγωγής τους αλλά αυτά θα φθάνουν στους περισσότερους εξαγωγικούς προορισμούς σε πολύ υψηλότερες τιμές λόγω των περιορισμών που λογικά θα επιβληθούν στην Ευρώπη και αλλού.

Δεν είμαστε μάντεις για να προβλέψουμε τι θα γίνει αλλά ξέρουμε, με βάση ό,τι βλέπουμε μπροστά μας, πως η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία δείχνει έτοιμη να κυριαρχήσει στον κόσμο. Ο χρόνος θα μας δείξει αν θα το κάνει ή όχι.