Οι νέοι επενδυτές (και) τα αγκάθια στους υδρογονάνθρακες, το ράλι της Avax, η απόβαση του real estate στο ταμπλό και τα κέρδη στην Attica Group

Όπως είναι γνωστό το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έδωσε το «πράσινο φως» για την ερευνητική γεώτρηση στα Ιωάννινα της Energean. Η στήλη μαθαίνει πως ο δρόμος δεν είναι εύκολος για να ενισχύσει η χώρα το αποτύπωμά της στην αγορά των υδρογονανθράκων.

Πρώτον, πρέπει να σκαναριστεί η σύμβαση από τα στελέχη της Energean. Ένας όρος, μπορεί να αλλάξει πολλά και η απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια είναι εκατοντάδων σελίδων. Εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία πρέπει να αποσαφηνιστεί ο χρόνος που θα πραγματοποιηθεί η γεώτρηση. Η άδεια για την ερευνητική φάση λήγει τον Απρίλιο, επομένως, επαρκής χρόνος δεν υπάρχει. Κάτι που ίσως οδηγήσει σε παράταση της υφιστάμενης σύμβασης.

Άλλωστε, το αθάνατο ελληνικό δημόσιο με τις προσφυγές τοπικών φορέων και τις δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες φρόντισε να ροκανιστεί πολύτιμος χρόνος. Η διάρκεια του έργου είναι 12 μήνες για να ολοκληρωθεί η γεώτρηση.

Ακόμα και να βρεθεί αέριο ή πετρέλαιο τότε οι πιθανότητες το αέριο να είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμο και στις ποσότητες που απαιτούνται είναι 15%, ενώ οι επενδύσεις που θα γίνουν για να ολοκληρωθεί αυτό το στάδιο φτάνουν τα 40 εκατ. ευρώ. Δεδομένου ότι η Energean είναι μόνη της στο μπλοκ, η εύρεση νέου επενδυτή είναι σημαντική, γιατί το ρίσκο είναι μεγάλο. Δεν είναι τυχαίο πως τα κοιτάσματα φυσικού αερίου ή πετρελαίου αναπτύσσονται διεθνώς από δύο ή τρεις εταιρείες με τη μορφή κοινοπραξίας προκειμένου να μειώνεται το ρίσκο.

Το συμπέρασμα όλων των παραπάνω είναι πως έχουμε ακόμη μακρύ δρόμο, όχι μόνο για τη συγκεκριμένη επένδυση, αλλά για το σύνολο των μπλοκ στη χώρα μας.


Σε ράλι οδήγησε τη μετοχή της Avax η ανάλυση της Optima Bank, η οποία δημοσιεύθηκε χθες με τίτλο «ζεσταίνει τις μηχανές». Με τιμή στόχο τα 2,79 ευρώ, σύσταση για αγορά, το περιθώριο ανόδου που δίνουν οι αναλυτές είναι μεγάλο. Συγκεκριμένα 101% με βάση την τιμή που είχε η μετοχή όταν συντάχθηκε η έκθεση. Οι αναλυτές της Optima Bank δίνουν συνολική επιχειρηματική αξία για τον όμιλο στα 700 εκατ. ευρώ, με το κατασκευαστικό σκέλος να αποτιμάται σε 195 εκατ. ευρώ, οι παραχωρήσεις σε 379 εκατ. ευρώ, τα ακίνητα και οι μαρίνες σε 93 εκατ. ευρώ και οι άλλες θυγατρικές σε 33 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα, αν υπάρξουν και κάποιες θετικές εξελίξεις η αποτίμηση θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω. Ποιες είναι αυτές; Αν για παράδειγμα κερδίσει και άλλους διαγωνισμούς και αυξήσει το ανεκτέλεστο που μάλλον θα πρέπει να αναμένεται για όλες του κλάδου, αν υπάρξει μία αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών ή κάποια άλλα κόστη υποχωρήσουν και έτσι βελτιωθεί το μικτό περιθώριο κέρδους και αν αυξηθεί η κίνηση στους αυτοκινητοδρόμους και λάβει καλύτερα μερίσματα.

Η υψηλή επίσης κερδοφορία που αναμένεται για το κατασκευαστικό σκέλος της Αvax μέχρι το 2026 λόγω ενίσχυσης των εσόδων και βελτίωσης των περιθωρίων κέρδους, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε περαιτέρω αποκλιμάκωση του δανεισμού και διανομή μερισμάτων στους μετόχους. Έτσι, για παράδειγμα, βλέπει κέρδη το 2023 14,9 εκατ. ευρώ και μέρισμα 0,03 ευρώ, αλλά 27,8 εκατ. ευρώ το 2024 και μέρισμα 0,06 ευρώ με την τάση για τις επόμενες χρήσεις να είναι ανοδική.


Μία ακόμη εταιρεία ακινήτων (ΑΕΕΑΠ) θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο τις επόμενες μέρες και συγκεκριμένα στις 11 Δεκεμβρίου. Η Orilina θα ξεκινήσει δημόσια εγγραφή στις 4 Δεκεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 6 του ίδιου μήνα. Η εταιρεία έχει ακίνητα αξίας 137,4 εκατ. ευρώ και σκοπεύει να αντλήσει από το χρηματιστήριο περίπου 30 εκατ. ευρώ. Η ανώτατη τιμή διάθεσης θα είναι τα 0,95 ευρώ και τα κεφάλαια θα διατεθούν για την ανέγερση πολυτελών κατοικιών στο Ελληνικό, ενώ σχεδιάζει και μία κλειστή λέσχη.

Με discount άνω του 20% αναμένεται και αυτή η έκδοση και η αγορά μετά και την είσοδο της Trade Estates πριν μερικές μέρες, έχει να περιμένει και την εισαγωγή της Noval Properties του ομίλου Βιοχάλκο, η οποία διαθέτει υψηλής ποιότητας ακίνητα και έχει σημαντικό επενδυτικό πλάνο. Ο κλάδος των εταιρειών ακινήτων έχει μεγάλο αριθμό εταιρειών στο ελληνικό χρηματιστήριο και οι μετοχές που διαπραγματεύονται έχουν σημαντικό discount, παρά το γεγονός ότι η αξία των ακινήτων τα τελευταία χρόνια αυξάνεται, τα έσοδα αυξάνονται και τα καλά ακίνητα δεν είναι πολλά.

Ωστόσο, η άνοδος των επιτοκίων έχει επηρεάσει αρκετές εταιρείες και όπως και στο εξωτερικό η αποτίμηση είναι σημαντικά χαμηλότερη της εσωτερικής αξίας κάθε μετοχής. Όμως δεν αποκλείεται από την επόμενη χρονιά και καθώς οι επενδυτές προεξοφλούν το τέλος του κύκλου σύσφιξης και άρα εκκίνησης του κύκλου μείωσης των επιτοκίων, να δούμε βελτίωση των αποτιμήσεων.


Στις 4 Δεκεμβρίου οι μετοχές της ΑΝΕΚ θα διαπραγματευτούν για τελευταία φορά στο Χρηματιστήριο και στις 8/12 θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών της Attica Group, οι οποίες θα προέλθουν από τη συγχώνευση και τη μετατροπή των μετοχών της ΑΝΕΚ σε ΑΤΤΙΚΑ. Θα έχει προηγηθεί στις 5/12 η προσαρμογή της τιμής της μετοχής της ΑΤΤΙΚΑ. Σήμερα η STRIX κατέχει το 97,69% της Attica Group και μετά την εισαγωγή των νέων μετοχών θα μειωθεί το ποσοστό της στο 86,68%. Από τη συγχώνευση προκύπτει κέρδος στον ισολογισμό 31,7 εκατ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, το 2022, η Αttica είχε κέρδη 17 εκατ. ευρώ και η ΑΝΕΚ ζημία 20,4 εκατ. ευρώ. Τα pro forma αποτελέσματα και με το έκτακτο κέρδος έχουν κέρδη συνολικά 28,4 εκατ. ευρώ. Επίσης, το νέο σχήμα έχει σύνολο ενεργητικού 1,2 δισ. ευρώ, ίδια κεφάλαια 476,4 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις 761 εκατ. ευρώ.


O πληθωρισμός στη ζώνη του ευρώ υποχώρησε πολύ περισσότερο απ' ο,τι αναμενόταν τον Νοέμβριο, πρόκληση για το αφήγημα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ότι οι πληθωριστικές πιέσεις παραμένουν επίμονες. Πιθανότατα θα οδηγήσει σε πονταρίσματα για μειώσεις επιτοκίων νωρίτερα την άνοιξη της επόμενης χρονιάς, παρά το guidance που έχει δώσει η ΕΚΤ.

Ο πληθωρισμός στις 20 χώρες του ευρώ υποχώρησε στο 2,4% σε ετήσια βάση τον Νοέμβριο από 2,9% τον Οκτώβριο, χαμηλότερα από τις προσδοκίες της αγοράς που τον περίμενε στο 2,7%. Ακόμη και ο δομικός πληθωρισμός, που εξαιρεί τις ευμετάβλητες τιμές τροφίμων και ενέργειας και παρακολουθείται στενά από την ΕΚΤ, έπεσε χαμηλότερα από τις προβλέψεις στο 3,6% από 4,2%, καθώς αποκλιμακώθηκαν οι τιμές υπηρεσιών.

Η ταχεία επιβράδυνση του πληθωρισμού οδηγεί την ΕΚΤ και τους επενδυτές σε πορεία σύγκρουσης, καθώς οι δύο πλευρές φαίνεται να έχουν αποκλίνουσες απόψεις για τη μελλοντική πορεία των τιμών καταναλωτή και των επιτοκίων. Το αφήγημα της ΕΚΤ είναι οτι η υποκείμενη δυναμική είναι πιο επίμονη απ' ό,τι δείχνουν τα πράγματα και ότι ο πληθωρισμός θα επανέλθει πάνω από το επίπεδο του 3% τη νέα χρονιά και δεν θα επιστρέψει στο στόχο του 2% πριν από το 2025, εν μέρει λόγω των μισθολογικών αυξήσεων.

Αυτό σημαίνει οτι η ΕΚΤ θα πρέπει να κρατήσει το καταθετικό της επιτόκιο στο υψηλό επίπεδο-ρεκόρ του 4,0% για εκτεταμένο διάστημα.


Πολλές συζητήσεις έχουν γίνει τελευταία σχετικά με την αναμενόμενη διείσδυση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη και την πιθανότητα να πάρουν σημαντικό μερίδιο αγοράς από τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες της περιοχής. Ο χρόνος θα δείξει αν η απειλή είναι πραγματική ή φανταστική, αν ρίξουμε όμως μία ματιά στο Μεξικό θα καταλάβουμε πόσο ισχυροί ανταγωνιστές μπορούν να γίνουν οι κινέζοι αυτοκινητοβιομήχανοι.

Όπως μας πληροφορεί ένα προχθεσινό άρθρο του Bloomberg, μέχρι το 2016 ήταν σχεδόν αδύνατον για έναν Μεξικανό οδηγό να βρει κινεζικό αυτοκίνητο στη χώρα. Στους πρώτους δέκα μήνες του 2023, όμως, οι εισαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα ξεπέρασαν κατά πολύ τις εισαγωγές από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Τα κινεζικά αυτοκίνητα αντιστοιχούν σχεδόν στο 20% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στο Μεξικό, ύστερα από αύξηση κατά 51% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Για την ακρίβεια, πουλήθηκαν 212.169 αυτοκίνητα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ένωσης των Μεξικανών εμπόρων αυτοκινήτων. Παρά το ότι στο Μεξικό πωλούνται εδώ και χρόνια αυτοκίνητα από πολλές άλλες χώρες, οι πωλήσεις κινεζικών αυτοκινήτων ήταν διπλάσιες από τις πωλήσεις αυτοκινήτων από οποιαδήποτε άλλη χώρα.

Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, πουλήθηκαν 96 χιλιάδες αυτοκίνητα που εισήχθησαν από την Βραζιλία, 84 χιλιάδες από τις ΗΠΑ, 66 χιλιάδες από την Ινδία, 64 χιλιάδες από την Ιαπωνία και 48 χιλιάδες από την Ταϊλάνδη (το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων αυτοκινήτων κατέχουν αυτά που κατασκευάζονται στο Μεξικό, κυρίως από μεγάλες ξένες βιομηχανίες).

Πριν προχωρήσουμε, είναι καλό να επισημάνουμε πως τα κινεζικά αυτοκίνητα που πωλούνται αυτή την εποχή στο Μεξικό είναι στην μεγάλη τους πλειοψηφία βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα και όχι ηλεκτρικά ή υβριδικά.

Η σημαντική αύξηση των πωλήσεων οφείλεται, σύμφωνα με τους ειδικούς του Bloomberg, στο γεγονός πως η σημαντική στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα έχει αυξήσει τα αποθέματα «παραδοσιακών» αυτοκινήτων τα οποία οι κατασκευαστές προσπαθούν να πουλήσουν εκτός Κίνας.

Οι πολύ χαμηλότερες τιμές τους σε σχέση με τα άλλα αυτοκίνητα, σε συνδυασμό με το γεγονός πως ο εξοπλισμός τους και η ποιότητά τους βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο, έχουν κάνει τα κινεζικά αυτοκίνητα ιδιαίτερα δημοφιλή. Σε αυτό παίζει ρόλο και η δυσκολία πρόσβασης των περισσότερων Μεξικανών στον τραπεζικό δανεισμό για τη χρηματοδότηση των αγορών τους.

Επίσης, η κινεζική διείσδυση στο Μεξικό διευκολύνθηκε και από τα μεγάλα προβλήματα στην παραγωγή των δυτικών, ιαπωνικών και κορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών εξαιτίας των ελλείψεων μικροεπεξεργαστών και της δυσλειτουργίας πολλών εφοδιαστικών αλυσίδων. Το τι θα γίνει στους επόμενους μήνες και χρόνια δεν είναι εύκολο να προβλεφθεί.

Το γεγονός πως οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες επεκτείνουν τις παραγωγικές τους δραστηριότητες στο Μεξικό βοηθούμενες και από τις επιδοτήσεις του προγράμματος Inflation Reduction Act του Τζο Μπάιντεν, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα ενισχύσει τις πωλήσεις των αμερικανικών  αυτοκινητοβιομηχανιών. Την ίδια ώρα, όμως, οι κινέζοι κατασκευαστές ήδη έχουν αρχίσει να «πατούν πόδι» στην εκκολαπτόμενη μεξικανική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς τα αυτοκίνητά τους είναι πιο φθηνά και φθάνουν γρήγορα στην αγορά.

Ήδη έχουν κάνει πολύ αισθητή την παρουσία τους στην πόλη του Μεξικού, με πλήθος ηλεκτροκινούμενων ταξί, λεωφορείων και τρόλεϊ, ενώ οι κινεζικές βιομηχανίες αναζητούν μεθοδικά Μεξικανούς συνεργάτες για την δημιουργία κοινών επιχειρήσεων κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην χώρα.

Έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα, ας μην εκπλαγούμε αν σε δύο τρία χρόνια οι κινεζικές εταιρείες κυριαρχούν και στον τομέα ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων του Μεξικού (και όχι μόνο εκεί).

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.