Ο πληθωρισμός «σοκ» του 12-13% και το… αμορτισέρ των επιδοτήσεων

Ο πληθωρισμός «σοκ» του 12-13% και το… αμορτισέρ των επιδοτήσεων

Δεν χρειάζονται μαντικές ικανότητες για να εκτιμήσει κάποιος ποια θα είναι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που θα εμφανιστούν σήμερα στην 5άδα με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις: ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης (και ας μην διατίθεται) αλλά και καύσιμα κίνησης καθώς ο Ιούνιος ήταν εφιαλτικός για τους οδηγούς. Όσο για το ποσοστό μεταβολής του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, είναι πιθανό ότι θα προσεγγίσει ακόμη και το 13%.

Από τη στιγμή που ο εναρμονισμένος δείκτης διαμορφώθηκε στο 12%, ο δείκτης τιμών καταναλωτή θα κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα. Μόνη περίπτωση να μην πιάσουμε ποσοστό κοντά στο 13άρι, είναι να αναθεωρηθεί προς τα κάτω εκ των υστέρων ο εναρμονισμένος δείκτης όπως συνέβη και με τα στοιχεία του Μαίου. Σε κάθε περίπτωση, αυτό μικρή σημασία θα έχει. Διότι και τον Ιούνιο, όποιο και αν είναι το τελικό ποσοστό, θα καταγραφεί ρεκόρ 28ετίας και νέο ιστορικό ρεκόρ στο άνοιγμα ανάμεσα στον πληθωρισμό και στα επιτόκια των τραπεζικών καταθέσεων (spread) που για πρώτη φορά στα χρονικά είναι πλέον μεγαλύτερο των 10 ποσοστιαίων μονάδων.

Δύο ήταν τον Ιούνιο οι βασικές πηγές του κακού. Η πρώτη ήταν το φυσικό αέριο το οποίο «έσπρωξε» στα ύψη και τις τιμές χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος. Η μέση τιμή της μεγαβατώρας για το ρεύμα, έκλεισε στα 240 ευρώ «αναγκάζοντας» την κυβέρνηση να ρίξει 720 εκατ. ευρώ ζεστού χρήματος για να κρατήσει σε λογικά πλαίσια τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. H δεύτερη πηγή του κακού ήταν τα καύσιμα κίνησης. Η ανατίμηση του Ιουνίου ήταν η μεγαλύτερη σε μηνιαία από το ξέσπασμα της κρίσης φέρνοντας τον μέσο πανελλαδικό όρο της αμόλυβδης πάνω από τα 2,4 ευρώ το λίτρο.

Αυτά πλέον ανήκουν στην ιστορία και σήμερα θα αποτυπωθεί και το τελικό ποσοστό. Το ερώτημα είναι τι γίνεται από εδώ και στο εξής. Ο Ιούλιος, έχει ξεκινήσει με μειώσεις στο μέτωπο των καυσίμων κίνησης οι οποίες μάλιστα υπάρχουν πιθανότητες να γίνουν μεγαλύτερες με την πάροδο των ημερών καθώς η διυλιστηριακή τιμή της αμόλυβδης καταγράφει πλέον πτωτική τάση. Θα χρειαστούν ενδεχομένως ημέρες για να εξαντληθεί το «ακριβό καύσιμο» της προηγούμενης περιόδου, υπάρχει όμως πιθανότητα αν δεν αλλάξει κάτι δραματικά, να δούμε τη μέση πανελλαδική τιμή να επιστρέφει ακόμη και κάτω από τα 2,3 ευρώ.

Όσον αφορά στο ρεύμα, οι εξελίξεις με την τιμή του φυσικού αερίου να ίπταται στα 183 ευρώ η μεγαβατώρα είναι πολύ ανησυχητικές αλλά αυτό μπορεί να μην επηρεάσει τελικώς την τιμή λιανικής του ρεύματος. Ο λόγος; Θα επιχειρηθεί ο μόνιμος μηχανισμός επιδοτήσεων που ενεργοποιεί η κυβέρνηση να λειτουργήσει ως «αμορτισέρ» απορροφώντας τα υπέρογκα κόστη. Βέβαια, αυτό θα έχει τεράστιο κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό και το ταμείο ενεργειακής μετάβασης που μπορεί να ξεπεράσει και το 1 δις. ευρώ  ανά μήνα. Για τον πληθωρισμό όμως, είναι πιθανό να υπάρξει ελάφρυνση καθώς θα επιχειρηθεί η τελική τιμή λιανικής να συγκρατηθεί στα 15-16 λεπτά ανά κιλοβατώρα για τα νοικοκυριά και έως τα 19-20 λεπτά για τις επιχειρήσεις.