Το μεγάλο στοίχημα των 8 δισ. ευρώ για τις ελληνικές εταιρείες στο Υδρογόνο

Το μεγάλο στοίχημα των 8 δισ. ευρώ για τις ελληνικές εταιρείες στο Υδρογόνο

Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ουδέτερο ισοζύγιο διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 προκρίνει την παραγωγή υδρογόνου ως μία από τις κύριες τεχνολογίες που θα συμβάλλουν στην ταχεία απαλλαγή από τις εκπομπές CO2. Η ελληνική εθνική πρόταση «White Dragon» προσέλκυσε τη συμμετοχή των μεγαλύτερων ενεργειακών ομίλων της χώρας που ενδιαφέρονται να μπουν στο παιχνίδι των Σημαντικών Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) Υδρογόνου.

Τεράστια φωτοβολταϊκά πάνελ τροφοδότησαν με ενέργεια από παραγωγή υδρογόνου το «Ολυμπιακό χωριό» στους τελευταίους Ολυμπιακούς Αγώνες,που δεν έμειναν στην ιστορία μόνο για την καθυστερημένη διεξαγωγή τους. Είναι και οι πρώτοι που διεξήχθησαν με το υδρογόνο ως αποκλειστική ενεργειακή πηγή σε όλα τα επίπεδα ,ακόμα και στα αυτοκίνητα που μετέφεραν τους αθλητές και τους παράγοντες αφού διέθεταν «κυψέλες» υδρογόνου.

Η κλιματική αλλαγή οδηγεί το παγκόσμιο σύστημα σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας και οι κυβερνήσεις –όπως άλλωστε και η δική μας- θέτουν υψηλούς περιβαλλοντικούς στόχους για τα επόμενα χρόνια. Η Ιαπωνία μετά το ατύχημα της Φουκουσίμα το 2011 , αποφάσισε να στραφεί στο υδρογόνο, υλοποιώντας πρωτοποριακές τεχνολογικές εφαρμογές, προκειμένου να αντικαταστήσει τα ορυκτά καύσιμα. Βέβαια, σύμφωνα με τις επιστημονικές έρευνες, το πράσινο υδρογόνο δεν θα γίνει ποτέ φθηνότερο από τον πράσινο ηλεκτρισμό που απαιτείται για να παραχθεί, γι αυτό άλλωστε η ηλεκτροκίνηση προτιμάται στα  επιβατικά αυτοκίνητα. Όμως η κίνηση στα πλοία, τα αεροπλάνα, τα μεγάλα φορτηγά αλλά και στην βαριά βιομηχανία , το υδρογόνο θα μπορεί κάλλιστα να κερδίσει το «στοίχημα».

Η Ιαπωνία δείχνει το δρόμο, επενδύοντας τεράστια ποσά καθώς διαθέτει σήμερα το μεγαλύτερο δίκτυο πρατηρίων εφοδιασμού υδρογόνου για αυτοκίνητα και επιταχύνει τη χρήση του καυσίμου αυτού στη βαριά βιομηχανία, κυρίως στις χαλυβουργίες της. Επιπροσθέτως κατασκεύασε το πρώτο δεξαμενόπλοιο στον κόσμο , ειδικά σχεδιασμένο για τη μεταφορά υγροποιημένου υδρογόνου.

Η επικράτηση του υδρογόνου ως εναλλακτική μορφή ενέργειας για να υλοποιηθεί πρέπει να γίνει αξιοποιήσιμη συνεκτιμώντας και τον ενεργειακό αποτύπωμά του. Το πράσινο υδρογόνο είναι προϊόν ηλεκτρικής ενέργειας η οποία παράγεται από ανανεώσιμες πηγές και έχει μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα ,σε αντίθεση με το γκρι που παράγεται από φυσικό αέριο ή άνθρακα και έχει μεγάλο αποτύπωμα άνθρακα. Η Αυστραλία ήδη σχεδιάζει σχεδιάζει τη δημιουργία μιας μονάδας παραγωγής πράσινου υδρογόνου από 10 εκατ. φωτοβολταϊκά πάνελ και 1.500 ανεμογεννήτριες που θα εγκαταστήσει σε μια  τεράστια έκταση.

Θα ανοίξει η Ελλάδα το δρόμο στην πράσινη μετάβαση του Υδρογόνου;

 Όσον αφορά τις τεχνολογίες υδρογόνου και το Ελληνικό ενεργειακό σύστημα, στις 5 Μαΐου, κατατέθηκε η εθνική πρόταση «White Dragon» στην ελληνική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τα Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) Υδρογόνου από μία ομάδα εταιρειών στην οποία συμμετέχουν οι μεγαλύτεροι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας. 

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας ως συντονιστής του έργου, σε συνεργασία με την Advent Technologies, την Damco Energy (Όμιλος Κοπελούζου), τη ΔΕΗ, τον ΔΕΣΦΑ, τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, την Motor Oil, την Σωληνουργεία Κορίνθου, τον TAP και την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ υπέβαλαν, προς την Ελληνική Κυβέρνηση και την Ε.Ε., την επενδυτική πρότασή τους, συνολικού ύψους άνω των 8 δισ. ευρώ, για την ανάπτυξη ενός καινοτόμου, ολοκληρωμένου έργου πράσινου υδρογόνου στην Ελληνική επικράτεια, που καλύπτει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου. 

Ο πυρήνας του έργου βασίζεται στη σταδιακή αντικατάσταση των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Δυτικής Μακεδονίας και τη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας με τελικό στόχο την απανθρακοποίηση του ενεργειακού μείγματος της χώρας.

Το έργο «White Dragon» θα χρησιμοποιήσει ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια σε μεγάλη κλίμακα (GW) για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης στη Δυτική Μακεδονία. Το υδρογόνο, στη συνέχεια, θα αποθηκεύεται άμεσα (βραχυπρόθεσμη αποθήκευση υδρογόνου) και έμμεσα (διοχέτευση στον αγωγό φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ) και, μέσω κυψελών καυσίμου υψηλής θερμοκρασίας, θα προσφέρει στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας ηλεκτρική ενέργεια ως μία σταθερή μονάδα βάσης συμπαραγωγής πράσινης ενέργειας και θερμότητας.

Στις αρχές Ιουνίου, ο τέως υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, μιλώντας στο συνέδριο του Δικτύου Πόλεων για την Προώθηση των Βιώσιμων Καθαρών Μεταφορών και της Ασφαλούς Κινητικότητας «Ήλεκτρον», εξήγγειλε τη δημιουργία υποδομών ανεφοδιασμού με υδρογόνο, ξεκινώντας από τις πύλες εισόδου της χώρας και στα διευρωπαϊκά δίκτυα, ενώ στη συνέχεια το υδρογόνο θα μπει και στον κλάδο των σιδηροδρόμων.

Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ουδέτερο ισοζύγιο διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 προκρίνει την παραγωγή υδρογόνου ως μία από τις κύριες τεχνολογίες που θα συμβάλλουν στην ταχεία απαλλαγή από τις εκπομπές CO2.

Στόχος είναι η παραγωγή υδρογόνου από ΑΠΕ και λόγω του βασικού του ρόλου προς την επίτευξη του στόχου απαλλαγής από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα προτείνεται να τεθεί ως στόχος η εγκατάσταση ηλεκτρολυτικών κυψελών ανανεώσιμου υδρογόνου ισχύος τουλάχιστον 6 GW στην ΕΕ έως το 2024 και 40 GW έως το 2030.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.