Λεωφόροι πράσινης ενέργειας made in Greece
shutterstock
shutterstock
ΑΔΜΗΕ

Λεωφόροι πράσινης ενέργειας made in Greece

Οι προσδοκίες για αυτονομία της χώρας μας στις προμήθειες φυσικού αερίου ή ακόμα και για εξαγωγές θα κορυφωθούν όταν το 2023 θα γίνει η πρώτη δοκιμαστική γεώτρηση στα Ιωάννινα κι αν επαληθευτούν οι προβλέψεις, το κοίτασμα θα δώσει αυτονομία φυσικού αερίου στη χώρα μας για 10 χρόνια.

Ακόμα μεγαλύτερο είναι το στοίχημα για το κοίτασμα των δύο οικοπέδων μεταξύ Κρήτης και Πελοποννήσου, όπου εκεί, αν επαληθευτούν οι προβλέψεις, η χώρα μας θα μπορεί να κάνει και εξαγωγές φυσικού αερίου. 

Πρόκειται βέβαια για ένα εξαιρετικά δύσκολο και ακριβό στοίχημα καθώς αν οι σεισμικές έρευνες που αναμένεται να ολοκληρωθούν τα δύο επόμενα χρόνια δώσουν το πράσινο φως, η ερευνητική γεώτρηση θα γίνει σε βάθος μεταξύ 2500-3000 ποδιών. 

Γι’αυτόν ακριβώς τον λόγο η πλειοψηφία των δικαιωμάτων έρευνας πέρασε στην μοναδική εταιρεία με την απαρραίτητη τεχνογνωσία για έρευνες σε τέτοιο βάθος, την ExxonMobil, η οποία, ύστερα από την αποχώρηση της γαλλικής ΤotalEnergies, ελέγχει το 70% των δικαιωμάτων ενώ το υπόλοιπο 30% ανήκει στην Hellenic Energy (ΕΛΠΕ).

Σε περίπτωση επιτυχημένων ερευνητικών/επιβεβαιωτικών γεωτρήσεων θα ανοίξει ο δρόμος για να προχωρήσει η ανάπτυξη των κοιτασμάτων, για την οποία εκτιμάται ότι απαιτούνται τουλάχιστον τρία χρόνια, ώστε να φτάσουμε στην εμπορική εκμετάλλευση και την έναρξη της παραγωγής φυσικού αερίου προς τα τέλη της δεκαετίας.

Δεν αμφιβάλλουμε ότι αν υλοποιηθούν όλα αυτά επιτυχώς, θα είναι μια εξαιρετική εξέλιξη για τη χώρα μας. Όμως όσον αφορά την ενεργειακή μας ανεξαρτησία, η αλήθεια είναι ότι το «νερό έχει ήδη μπει στο αυλάκι», ακόμα και αν όλα τα παραπάνω επιχειρησιακά σχέδια αποτύχουν.

Η δυναμική της εγχώριας παραγόμενης πράσινης ενέργειας

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης και ο αντιπρόεδρος Γιάννης Μάργαρης πρόσφατα έδωσαν στη δημοσιότητα τα μεγέθη της πράσινης ενέργειας που παράγουμε σήμερα, αλλά και εκείνης που θα παράγουμε σε 8 χρόνια.

Η εγκατεστημένη ισχύς σε ΑΠΕ σήμερα στη χώρα μας αγγίζει τα 10 Γιγαβάτ. Επιπλέον έργα ισχύος 10 με 12 Γιγαβάτ έχουν δεσμεύσει χώρο στο σύστημα ηλεκτρισμού, ανεβάζοντας τα αμέσως επόμενα χρόνια τη συνολική ισχύ της πράσινης ενέργειας στα 22 Γιγαβάτ. 

Μέχρι το 2030 ο Διαχειριστής με τα έργα στο σύστημα υψηλής τάσης της χώρας θα δημιουργήσει χώρο άνω των 28 Γιγαβάτ. 

Πόση είναι η μέση ισχύς της εγχώριας κατανάλωσης ηλεκτρισμού; Mόλις στα 6 Γιγαβάτ.

Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει υπερ-πλεόνασμα πράσινης ενέργειας για εξαγωγές πράσινης και καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας και μάλιστα μια περίοδο που η Ευρώπη αναζητά εναλλακτικές πηγές ενεργειακού εφοδιασμού προκειμένου να απεξαρτηθεί άμεσα από το ρωσικό φυσικό αέριο, αλλά σε βάθος χώρου και από τα ορυκτά καύσιμα συνολικά.

Τη στιγμή που η έναρξη της παραγωγής φυσικού αερίου, η εμπορική εκμετάλλευση και οι εξαγωγές αναμένονται στην καλύτερη των περιπτώσεων προς τα τέλη της δεκαετίας, η Ελλάδα ήδη ανοίγει «πράσινες» λεωφόρους από τη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή, μέχρι την Βόρεια και Νοτιοανατολική Ευρώπη, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις να καταστεί η πύλη εναλλακτικών πηγών εφοδιασμού της Ε.Ε.

Αναφερόμαστε στις τέσσερις μεγάλες διεθνείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις που δρομολογούνται από τον ΑΔΜΗΕ ώστε η χώρα μας όχι μόνο να εξάγει τις ποσότητες πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας που θα παράγουν στην επικράτεια της τα έργα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, αλλά και να μεταφέρει αντίστοιχη ισχύ από φωτοβολταϊκά που αναπτύσσονται στην Αίγυπτο και χώρες της Μέσης Ανατολής προς την Ευρώπη.

Περιληπτικά οι τέσσερις μεγάλες ηλεκτρικές διασυνδέσεις είναι:

-Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης ανάμεσα στην Ελλάδα, την Αυστρία και τη Γερμανία

το οποίο προβλέπει αρχική ικανότητα μεταφοράς πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 3 GW και στη συνέχεια δυνατότητα αύξησης στα 9 GW. Η ενέργεια θα παράγεται από ΑΠΕ στην Ελλάδα.

-Το έργο μεταξύ Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, με χωρητικότητα 2 Γιγαβάτ. Το ύψος του έργου διασύνδεσης των τριών χωρών με υποθαλάσσιο καλώδιο άνω των 1.100 χλμ. ανέρχεται στα 2 δις ευρώ. Το σημείο σύνδεσης στην Ελλάδα θα είναι η Κρήτη και το επενδυτικό σχέδιο τρέχει ο φορέας EuroAsia Interconnector, με τον ΑΔΜΗΕ να συμμετέχει κατά 25% στο μετοχικό κεφάλαιο.

-Η ηλεκτρική διασύνδεση Αιγύπτου – Ελλάδας, η οποία βρίσκεται στη φάση των μελετών και το 2023 αναμένεται η υποβολή αίτησης προς χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά ταμεία. Η ισχύς του υποθαλάσσιου καλωδίου 1000 χλμ που θα φτάνει στην Αττική ανέρχεται στα 3 Γιγαβάτ. (σ.σ: To ύψος της επένδυσης που τρέχει ο όμιλος Κοπελούζου ανέρχεται στα 3,5 δις ευρώ).

-Μία δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιταλία συνολικής ισχύος 1 Γιγαβάτ, προωθεί ο ΑΔΜΗΕ με τον Ιταλό Διαχειριστή TERNA. (σ.σ:Το έργο βρίσκεται στη φάση των μελετών σκοπιμότητας).

Ο θεμελιώδης κρίκος της πράσινης μετάβασης της Ελλάδας

Ο AΔΜΗΕ είναι η εταιρεία που θα προσφέρει την τεχνολογία αιχμής ώστε να δημιουργήσουμε και να αξιοποιήσουμε αυτές τις νέες υποδομές. 

Υπενθυμίζουμε ότι η τεχνογνωσία της εταιρείας αναδείχθηκε με τη διασύνδεση Κρήτης Πελοποννήσου -η πόντιση του δεύτερου καλωδίου θα γίνει στα τέλη του έτους – η οποία είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιακή διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος σε παγκόσμιο επίπεδο και ταυτόχρονα βρίσκεται στην πρώτη τριάδα υποβρύχιων διασυνδέσεων με το μεγαλύτερο βάθος παγκοσμίως, ενώ είναι η βαθύτερη υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης με τριπολικό καλώδιο XLPE πάλι σε παγκόσμιο επίπεδο. 

Η πόντιση των υποβρυχίων καλωδίων υλοποιείται σε βάθος 1300 μέτρων, με πρωτοποριακές τεχνικές και ως εκ τούτου, όταν ολοκληρωθεί το 2024 η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική από την Αριάδνη Interconnection, θυγατρική της ΑΔΜΗΕ,   θα αποτελέσει μαζί με τη Γέφυρα του Ρίου ένα έργο «case study» για την παγκόσμια κοινότητα. Ήδη άλλωστε περιλαμβάνεται στο «top 5» των πιο καινοτόμων έργων διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος (VC) πανευρωπαϊκά.

Φωλιές υπεραξίας

Ένα ενδιαφέρον ερώτημα από επενδυτικής σκοπιάς είναι σε τι μέγεθος θα κινηθεί η επόμενη αναπροσαρμογή παγίων του ΑΔΜΗΕ όταν ολοκληρωθούν όλες αυτές οι επενδύσεις; 

Υπενθυμίζουμε ότι η αναπροσαρμογή παγίων γίνεται κάθε πέντε χρόνια, με τελευταία εκείνη της 31ης Δεκεμβρίου του 2019 όπου προέκυψε συνολική αύξηση της αξίας του πάγιου ενεργητικού  για τον Όμιλο πέριξ των 300 εκ ευρώ. 

Δεδομένου ότι πρόκειται για μια εταιρεία έντασης παγίων με σχεδόν μηδενικά άυλα στοιχεία- υπεραξία, δικαιώματα, κ.ο.κ, τουτέστιν το ενεργητικό της είναι «καθαρό»- η ενίσχυση της περιουσιακής βάσης της έως την επόμενη αναπροσαρμογή παγίων το 2024 αναμένεται να είναι σημαντική, με τα ισχυρά επενδυτικά προγράμματα ύψους 5 δις ευρώ να αναμένεται να εκτοξεύσουν τα μεγέθη της.

Ο ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών λαμβάνει το 51% της κερδοφορίας ενός ομίλου με συνολικό ενεργητικό 3,323 δισ. ευρώ, ίδια κεφάλαια 758,7 εκατ. ευρώ, μηδενικό δανεισμό και ταμειακά διαθέσιμα 20,8 εκατ. ευρώ.

Η καθαρή κερδοφορία των 12,3 εκατ. ευρώ του πρώτου εξαμήνου του 2022 τιμωρήθηκε από την αγορά, όμως δεν είναι αντιπροσωπευτική του εκτιμώμενου προς ανάκτηση εσόδου ενοικίου συστήματος μεταφοράς για το έτος, καθώς την περίοδο του πρώτου εξαμήνου ήταν σε ισχύ οι μειωμένες μοναδιαίες χρεώσεις χρήσης συστήματος του 2021. 

Από 1η Σεπτεμβρίου του 2022 αναμένεται να ανακτηθεί κατά ένα σημαντικό βαθμό το απαιτούμενο έσοδο του Διαχειριστή, χάρη στην έγκριση από τη ΡΑΕ των νέων χρεώσεων χρήσης συστήματος. 

Συμπερασματικά, η αύξηση της  αξίας του πάγιου ενεργητικού του ΑΔΜΗΕ όταν ένα μεγάλο μέρος του επενδυτικού του πλάνου θα έχει ολοκληρωθεί αναμένεται να είναι σημαντική. 

Ο ΑΔΜΗΕ αποτελεί μια από τις λίγες περιπτώσεις παγκοσμίως που ένας διαχειριστής δικτύου αναμένεται να έχει αυξημένους μελλοντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, καθώς οι περισσότερες εταιρείες αυτής της δραστηριότητας βρίσκονται σε ώριμο στάδιο. Αυτό, εν καιρώ, θα εντοπιστεί από τη διεθνή επενδυτική κοινότητα.

 Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά,συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.

[email protected]