Κακόφημη επιχειρηματικότητα

Κακόφημη επιχειρηματικότητα

Της Βίβιαν Ευθυμιοπούλου

Δεν έχει άδικο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όταν σε συναντήσεις του με εκπροσώπους εργοδοτικών οργανώσεων συνηθίζει να επισημαίνει διάφορες ενοχλητικές αλήθειες για την κουλτούρα του ελευθέρως επιχειρείν στη χώρα μας. Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τις προθέσεις του, αν δηλαδή το κάνει για να γίνει αρεστός στον λαό, αλλά βρίσκουμε εξαιρετικά σημαντικό ότι ένας φιλελεύθερος, ο αρχηγός της αντιπολίτευσης και πιθανώς ο αυριανός πρωθυπουργός, κάθε τόσο, επισημαίνει στους επιχειρηματίες ότι περιμένει να φέρουν από το εξωτερικό τα λεφτά τους για να επενδύσουν στη χώρα και ότι δεν θα ανεχτεί παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας στο όνομα της ανάπτυξης και της επιχειρηματικότητας.

Όλα αυτά αποκτούν ιδιαίτερη σημασία κάτω από το βάρος των κατηγοριών ότι μεγάλη ελληνική εταιρεία παρουσίαζε σε επενδυτές μια ψευδή εικόνα της δραστηριότητάς της στο διεθνές της δίκτυο. Η ιστορία αυτή, άσχετα από την έκβασή της, είναι πλήγμα για ολόκληρη την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα, ειδικά για το κομμάτι της που βρίσκεται στη φάση αναζήτησης ξένων επενδυτών. Δυστυχώς, εμπεδώνει τη φήμη του «Έλληνα, πονηρού απατεώνα».

Ας μη γελιόμαστε. Ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας δεν είναι άμοιρος ευθυνών για την εντύπωση που έχει η πλειοψηφία των Ελλήνων για τους επιχειρηματίες και την επιχειρηματικότητα η οποία μέχρι χθες, εν πολλοίς, ήταν κρατικοδίαιτη και δεν έχανε ευκαιρία να διαπλέκεται με το κράτος.

Και, δυστυχώς, οι κακοί επιχειρηματίες ήταν αυτοί με τη μεγαλύτερη κοινωνική ορατότητα αφού δεν παρέλειπαν να κατακλύζουν κοσμικές εκδηλώσεις και στη συνέχεια κοσμικές στήλες ενώ η πραγματικότητα είναι πολύ μακριά από αυτό το στερεότυπο.

Η κρίση ανέδειξε μια κατηγορία επιχειρηματιών που πάλεψαν με νύχια και με δόντια πρωτίστως για να μην απολύσουν εργαζομένους - τους «ανθρώπους τους» όπως τους έλεγαν - παρά για να αυξήσουν τα κέρδη τους. Την ίδια στιγμή, η έκρηξη των start-up έκανε επίκαιρο το αίτημα για τη δημιουργία μιας υγιούς αγοράς, ανεξάρτητης και αυτονομημένης από το κράτος που όμως είναι συνεπής στις υποχρεώσεις της και πάνω απ' όλα τηρεί την εργατική νομοθεσία.

Η Νέα Δημοκρατία, ως το κεντροδεξιό-φιλελεύθερο κόμμα που πιστεύει στην ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα και στη συνεργασία του με τον δημόσιο για καλύτερα και ταχύτερα αποτελέσματα, πρέπει να εισαγάγει στη ρητορική της την έννοια της υγιούς επιχειρηματικότητας. Δεν αρκεί να το λέει ο πρόεδρος. Το αίτημα για καλούς και νομοταγείς επιχειρηματίες πρέπει να γίνει σημαία των στελεχών της Ν.Δ. Επείγει η επιχειρηματικότητα να αποκατασταθεί στη συνείδηση των πολιτών ως η δραστηριότητα που θα φέρει στη χώρα την ευημερία, τον πλούτο και τους νέους πίσω στην Ελλάδα.

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο στις 7 Μαΐου.