Intralot: Οι απειλές Κόκκαλη, το διεθνές εκτόπισμα και ο μετασχηματισμός

Intralot: Οι απειλές Κόκκαλη, το διεθνές εκτόπισμα και ο μετασχηματισμός

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Μήνυμα με πολλούς αποδέκτες σε ευρύτερο πολιτικό, οικονομικό και επιχειρηματικό επίπεδο επιχείρησε να δώσει – σύμφωνα με καλούς γνώστες της αγοράς – χθες ο κ. Σωκράτης Κόκκαλης όταν από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης της Intralot τόνισε ευθαρσώς ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο η εταιρεία να αλλάξει έδρα, αλλά και... χρηματιστήριο!

Όπως τονίζουν κύκλοι της αγοράς, ήταν ένα μήνυμα τόσο στην πολιτική ηγεσία του τόπου όσο και ευρύτερα στον επιχειρηματικό κόσμο, ο οποίος βρίσκεται σε μεγάλες ζυμώσεις και ανακατατάξεις τα τελευταία χρόνια.

Καταλύτης, σύμφωνα με καλά γνωρίζοντες τις εξελίξεις, είναι ασφαλώς η απώλεια της σύμβασης υποστήριξης των υπηρεσιών του ΟΠΑΠ από το καλοκαίρι του 2018, μετά από πολλά χρόνια, που ασφαλώς είναι σοβαρό πλήγμα για την εταιρεία.

Πάντως, όπως τόνισαν χθες κύκλοι της Intralot στο Liberal, «δεν υπάρχει ειλημμένη και οριστική απόφαση για την αποχώρηση του ομίλου από την Ελλάδα, όμως εξετάζεται πολύ σοβαρά αυτό το ενδεχόμενο, η διοίκηση έχει αναζητήσει επιλογές μεταφοράς της έδρας στο εξωτερικό».

Οι ίδιοι κύκλοι τονίζουν ότι η επιθυμία του κ. Κόκκαλη δεν ήταν ποτέ η φυγή μιας ή περισσότερων εταιρειών του από την Ελλάδα, καθώς εδώ δραστηριοποιείται 40 χρόνια, όμως, οι εξελίξεις και ο «πόλεμος» στην εταιρεία αλλά και σ'' όλη την επιχειρηματικότητα τα τελευταία χρόνια στη χώρα, τον οδηγούν σε τέτοιες σκέψεις.

Παράλληλα, υπάρχουν φορολογικά και οικονομικά θέματα, καθώς και θέματα ευκολότερης πρόσβασης σε διεθνή κεφάλαια, που, πέραν των άλλων, καθαρά τεχνοκρατικά, οδηγούν τον όμιλο στην αναζήτηση τέτοιας διεξόδου.

Όπως άφησε να εννοηθεί ο κ. Κόκκαλης σε περίπτωση που αλλάξει έδρα η Intralot εξυπακούεται ότι θα αποχωρήσει και από το ελληνικό χρηματιστήριο, ενώ σημείωσε ότι για χρηματιστήρια όπως του Λονδίνου ή της Νέας Υόρκης είναι κατάλληλα για μια εταιρεία του εκτοπίσματος της Intralot.

Κύκλοι της εταιρείας, εξηγώντας αυτή τη δήλωση του κ. Κόκκαλη επισημαίνουν στο Liberal ότι «αυτά τα χρηματιστήρια φιλοξενούν τις περισσότερες εταιρείες τυχερών παιχνιδιών», αυτά έχουν την υποδομή για τέτοιου είδους εισαγωγές.

Χθες ο κ. Κόκκαλης επισήμανε μεταξύ άλλων ότι δεν υπάρχει υποστήριξη στην εγχώρια βιομηχανία και στο ελληνικό επιχειρείν, ενώ αναφερόμενος στην Intralot τόνισε ότι πραγματοποιεί το 95% των πωλήσεών της στο εξωτερικό, με παρουσία σε 32 χώρες, σε πολλές εκ των οποίων είναι ηγέτιδα δύναμη, ούσα μεταξύ των leader εταιρειών διαχείρισης και παροχής τεχνολογίας για τον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών διεθνώς.

Ο κ. Κόκκαλης αναφέρθηκε επίσης στις μεγάλες ευκαιρίες στην αγορά των ΗΠΑ, όπου η εταιρεία έχει παρουσία σε 12 πολιτείες με 600 εργαζομένους.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην κερδοφόρο αγορά της Τουρκίας, όπου η Intralot σε συνεργασία με την Turkcell, διαχειρίζεται το Αθλητικό Στοίχημα και παρακολουθεί τις εξελίξεις για τον επερχόμενο διαγωνισμό για τη διαχείριση της Εθνικής Λοταρίας Milli Piyango και του Ιπποδρόμου που πρόσφατα αναδιοργανώθηκαν ιδιοκτησιακά υπό μία νέα κρατική εταιρεία συμμετοχών.

Επίσης, ο ιδρυτής του ομίλου δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην ιστορική σχέση της Intralot με τον ΟΠΑΠ από το 1990, αλλά και στα αμφότερα οφέλη που προέκυψαν τόσο για τον Οργανισμό όσο και το δημόσιο μετά την τοποθέτηση του κεντρικού συστήματος της Intralot και την έναρξη της συνεργασίας στο Αθλητικό Στοίχημα το 2000.

Ο κ. Κόκκαλης τόνισε ότι η Intralot παρ'' ότι αποτελεί σταθερά τα τελευταία 15 χρόνια έναν από τους τρεις μεγαλύτερους παρόχους τεχνολογίας και διαχείρισης τυχερών παιχνιδιών σε δεκάδες προηγμένες αγορές του κόσμου, εντούτοις αντιμετωπίζεται με δυσπιστία στην Ελλάδα.

Η ελάττωση λοιπόν των εδώ δραστηριοτήτων – άρα και εσόδων – είναι αυτό που θα αναγκάσει την την εταιρεία, σε συνδυασμό με το αρνητικό κλίμα στη χώρα, να εξετάσει ενδελεχώς τις δυνατότητες  πρόσβασης στις διεθνείς χρηματαγορές και σε αλλοδαπά  χρηματιστήρια προς όφελος των μετόχων της.

Η ίδρυση, η εισαγωγή στο Χ.Α. και ο τωρινός μετασχηματισμός

Η Intralot ιδρύθηκε το 1992 και σταδιακά αναδείχθηκε σε ηγέτιδα δύναμη του κλάδου των τυχερών παιχνιδιών, τόσο ως προμηθευτής λύσεων, όσο και ως διοργανωτής τυχερών παιχνιδιών σε δεκάδες χώρες.

Σήμερα η Intralot αποτελεί μια από τις μεγάλες εταιρείες στον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών, τόσο ως προμηθευτής λύσεων, όσο και ως διοργανωτής τυχερών παιχνιδιών. Με παρουσία σε 32 χώρες, διαθέτει 76 συμβόλαια και απασχολεί πάνω από 5.200 εργαζομένους (άμεσα και έμμεσα σε θυγατρικές και συνεργαζόμενες), ενώ έχει θέσει περίπου 290.000 τερματικά σε λειτουργία σε όλο τον κόσμο.

Στο ελληνικό χρηματιστήριο εισήχθη στις 3 Νοεμβρίου του 1999 και για κάποια χρόνια αποτέλεσε μέλος της Large Cap και του FTSE 25, όμως την τελευταία τριετία βρίσκεται στον Mid Cap. Σήμερα αποτιμάται στο Χ.Α. στα 195,5 εκατ. ευρώ.

Την τελευταία διετία η Intralot βρίσκεται σε φάση ολικού μετασχηματισμού, τόσο σε ότι αφορά το οργανόγραμμα λειτουργίας της όσο και τη στρατηγική της διάρθρωση. Η εταιρεία από αρχικά «στεγνή« και αμιγώς τεχνοκρατική υποστήριξη τυχερών παιχνιδιών, με εστίαση κυρίως στην Πληροφορική, στοχεύει στην μετεξέλιξη σε έναν καθετοποιημένο διαχειριστή υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών.

Στοχεύει στην αλλαγή του χαρτοφυλακίου της αλλά και στη διαχείριση και λειτουργία λοταριών στο σύνολο, ενώ υπάρχει και αναδιάταξη της γεωγραφικής της παρουσίας, ανάλογα με τα συμβόλαια.

Παράλληλα, στρατηγική του ομίλου είναι η δημιουργία σε επιλεγμένες χώρες στρατηγικών συνεργασιών με ισχυρούς τοπικούς εταίρους που προσφέρουν σημαντικές συνέργειες καθώς και την τεχνογνωσία της τοπικής αγοράς.  

Μέσα σ'' αυτό το πλαίσιο το Νοέμβριο του 2016 προέβη στην πώληση του 80% των δραστηριοτήτων της στο Περού. Η μεταβίβαση έγινε στις 24 Νοεμβρίου 2016 στην NG Entertainment Peru S.A.C. έναντι τιμήματος 68,7 εκατ. δολάρια.

Ο ελληνικός όμιλος διατήρησε όμως παρουσία στην αγορά του Περού, κρατώντας το υπόλοιπο 20%, συνεχίζοντας να παρέχει στις τοπικές δραστηριότητες τεχνολογικές υπηρεσίες και λύσεις.
Η ελληνική εταιρεία λειτουργεί αριθμοπαιχνίδια και αθλητικά στοιχήματα στη χώρα μέσω ενός δικτύου 3.700 σημείων πώλησης (POS) και του διαδικτύου.