Ξεκινά η μητέρα των μαχών για την Αττική Οδό
Eurokinissi
Eurokinissi
Κατασκευές

Ξεκινά η μητέρα των μαχών για την Αττική Οδό

Ξεκινά τις επόμενες μέρες η «μάχη» για τον χρυσό αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού καθώς τα σχέδια της σύμβασης για τη νέα 25ετή παραχώρηση της είναι έτοιμα να δοθούν στους υποψήφιους επενδυτές.

Πρόκειται για έναν ογκώδη φάκελο 700 σελίδων για την παράδοση του οποίου το Ταμείο έκανε πραγματικά «αγώνα δρόμου» , ώστε υπό τις σωστές συνθήκες να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την υποβολή προσφορών με ορίζοντα τον Απρίλιο του 2023.

Τα οκτώ σχήματα που έδωσαν το παρών στην αρχική φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και έχουν δικαίωμα να υποβάλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, βρίσκονται ήδη σε φάση έντονων διεργασιών και με την παραλαβή της σύμβασης αναμένεται να «κλειδώσουν» και οι τελευταίες συμμαχίες με την αγορά να περιμένει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και την κίνηση της Intrakat για τη μετοχική πλέον συμμετοχή σε κάποιο σχήμα.

Η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα έχει έναρξη στα τέλη του 2024 που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης και λήξη το 2049.

 Οι οκτώ διεκδικητές της Αττικής Οδού που έχουν δικαίωμα να υποβάλουν οικονομική προσφορά είναι οι :

  • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A
  • GRUPPO FININC – INC SpA
  • Ένωση προσώπων αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.»
  • Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
  • Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE»
  • Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
  • Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
  • Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS».

Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό θα προβλέπει χρηματοδότηση με τη μέθοδο του staple financing. Δηλαδή να εξασφαλιστεί τραπεζικός δανεισμός με τους ίδιους όρους για όλες τις κοινοπραξίες που θα διεκδικήσουν την παραχώρηση της Αττικής Οδού.

Για παράδειγμα, να υπάρχει πρόσβαση από όλα τα σχήματα σε ένα δανεισμό της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ με τους ίδιους όρους και η διαφορά μέχρι το τελικό τίμημα να γίνει από τα ίδια κεφάλαια που θα καταβάλουν οι κοινοπραξίες. 

Σημειώνεται πως, επειδή η Ελλάδα δεν διαθέτει ακόμη επενδυτική βαθμίδα, η χρηματοδότηση θα γίνει από τις ελληνικές τράπεζες. Με τη μέθοδο του staple financing χρηματοδοτήθηκε και το project της Εγνατίας Οδού.

Παρά το γεγονός ότι οι προσπάθειες του Ταμείου εστιάζουν στην ολοκλήρωση της διαδικασίας μέχρι τον Απρίλιο, η εκλογική διαδικασία αποτελεί μια σημαντική μεταβλητή στην εξίσωση, ενώ υπάρχει και μια ακόμη σημαντική παράμετρος που μπορεί να καθορίσει ακόμη και το ύψος των οικονομικών προσφορών, και αφορά στο ύψος των διοδίων σε σχέση με την τωρινή τιμή των 2,8 ευρώ.

Στην αγορά δε υπάρχουν διάφορες εκτιμήσεις ενώ επικρατέστερη θεωρείται αυτή που λέει ότι η σύμβαση θα προβλέπει ενιαίο διόδιο και όχι μεταβλητό με τιμή που δεν θα ξεπερνά τα 2,6 ευρώ έναντι 2,8 ευρώ σήμερα. 

Ωστόσο, αν και το ύψος των διοδίων αποτελεί κρίσιμη παράμετρο που θα επηρεάσει τις τελικές οικονομικές προσφορές η αξία της Αττικής Οδού παραμένει υψηλή με παλιότερες εκτιμήσεις της διοίκησής του ΤΑΙΠΕΔ να τοποθετούν το εφάπαξ τίμημα στην περιοχή των 2,4 δισ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση τη διαδικασία αλλά και τον χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης της θα επηρεάσουν και οι διεθνείς συνθήκες και κυρίως ο πόλεμος στην Ουκρανία που επηρεάζει και την οικονομική κατάσταση σε πολλαπλό επίπεδο ακόμη και τους ισχυρούς επενδυτές, όπως τους συμμετέχοντες με εκδήλωση ενδιαφέροντος.