Η κυβέρνηση ποντάρει στους αγωγούς

Η κυβέρνηση ποντάρει στους αγωγούς

Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου

Έντονη κινητικότητα καταγράφεται στο πεδίο της διπλωματίας των αγωγών, με την κυβέρνηση να προσβλέπει στην επανεκκίνηση έργων, με στόχο τη βελτίωση της εικόνας της, σε συνδυασμό με την επιτακτική ανάγκη να δοθεί ένα θετικό μήνυμα στη διεθνή επενδυτική κοινότητα, υπό την πίεση του εσωτερικού μετώπου, που προέρχεται από το τρίτο Μνημόνιο.

Σε αυτό το πλαίσιο, συμπεριλαμβάνονται ο αγωγός TAP, ο οποίος πλέον οδεύει προς κατασκευή, αλλά και ο IGB, που θα συνδέσει το ελληνικό με το βουλγαρικό σύστημα φυσικού αερίου. Πολύ σύντομα, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το liberal.gr, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), μετά τη διευθέτηση βασικών εκκρεμοτήτων με τον TAP, θα προβεί σε συγκεκριμένες ανακοινώσεις για το «ξεκλείδωμα» και του IGB.

Η επίσκεψη Μπλερ

Η χθεσινή επίσκεψη στο Μαξίμου του πρώην πρωθυπουργού της Αγγλίας Τόνι Μπλερ, που τώρα είναι σύμβουλος στην κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, εκ μέρους της BP, αλλά και η επικείμενη συνάντηση του Έλληνα αρμόδιου υπουργού, Πάνου Σκουρλέτη, με εκπροσώπους της BP και της Socar έχουν σημειολογικά, καίτοι εθιμοτυπικές, τον ίδιο παρονομαστή. Να καταδειχθεί η βούληση της κυβέρνησης ότι δεν στέκεται εμπόδιο στα μεγάλα έργα των αγωγών, να υπογραμμισθεί η αλλαγή πλεύσης στους γενικότερους σχεδιασμούς, που «κουμπώνουν» τώρα με τους στόχους της Ε.Ε. και του αμερικανικού παράγοντα και να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για τη μείωση του ρίσκου της χώρας.

Το κομμάτι του TAP στη χώρα μας, σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές του liberal.gr, εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται περί τον Απρίλιο-Μάιο του 2016 και, πάντως, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους. Στο ΥΠΕΝ θεωρείται ότι επετεύχθη μια καλή συμφωνία με την κοινοπραξία του TAP, δεδομένων και των ισχυρών δεσμευτικών όρων που περιείχε η Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας και η οποία δεν άφηνε πολλά περιθώρια στην προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, που επέμενε σε εκτεταμένα αντισταθμιστικά οφέλη. Και μπορεί η κοινοπραξία του TAP να φαινόταν περισσότερο γαλαντόμος στις άλλες χώρες από τις οποίες θα διέρχεται ο αγωγός, ωστόσο αποδείχθηκε ότι δεν ήταν ικανό, πολιτικό, επιχείρημα για να υπάρξει ανάλογη μεταχείριση στη χώρα μας, αφού ήδη είχε συμφωνηθεί και περάσει από τη Βουλή η Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας. Συν τοις άλλοις, οι στόχοι αυτοί ανατράπηκαν από τα γεγονότα του περασμένου Ιουλίου.

Επιπρόσθετα οφέλη

Τελικά, τα επιπλέον οφέλη που παίρνει η ελληνική πλευρά εντοπίζονται στην αύξηση του ποσού για έργα στις τοπικές κοινωνίες των περιοχών από τις οποίες θα περάσει ο αγωγός και στην αποζημίωση και της δημόσιας γης, ενώ στην αρχική συμφωνία περιλαμβανόταν μόνον η αποζημίωση της δασικής γης.
Οι αλλαγές αυτές θα πρέπει να ενσωματωθούν στην αρχική Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας, η οποία θα χρειασθεί να περάσει εκ νέου από τη Βουλή, κάτι το οποίο αναμένεται να προωθηθεί άμεσα, παράλληλα με την κοινοποίηση από το ΥΠΕΝ προς την Ε.Ε. της Εξαίρεσης Κρατικής Ενίσχυσης.
Ήδη, η κοινοπραξία του TAP έχει στα χέρια της την απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, που «κλείδωσε» την όδευση του αγωγού και αυτό που απομένει πλέον είναι οι τυπικές αδειοδοτήσεις που συνοδεύουν έναν αγωγό (εγκατάστασης, κατασκευής, κλπ).

Το «restart» του IGB

Το επόμενο στοίχημα για το ΥΠΕΝ λέγεται IGB και ήδη γίνονται όλες οι αναγκαίες προετοιμασίες, ώστε από κοινού με τη Βουλγαρία, να δοθεί σήμα επανεκκίνησης του έργου. Να υπενθυμίσουμε ότι προέκταση του IGB είναι το σύστημα αγωγών του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor), το οποίο φιλοδοξεί να επιτρέψει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Νότο, τη χώρα μας, προς τον Βορρά, μέσω διασυνδετήριων αγωγών μεταξύ Βουλγαρίας-Ρουμανίας και Ρουμανίας-Ουγγαρίας. Ένα σύστημα που σχεδιάζεται να τροφοδοτείται από το τέρμιναλ LNG, στην Αλεξανδρούπολη, σε συνεργασία ΔΕΠΑ-Gastrade (του ομίλου Κοπελούζος) και με την πιθανή συμμετοχή αμερικανικών κεφαλαίων.