Απειλεί να φορτώσει στο χρέος 18,7 δισ. του «Ηρακλή»
Eurostat

Απειλεί να φορτώσει στο χρέος 18,7 δισ. του «Ηρακλή»

Aπόφαση της Eurostat σχετικά με τις εγγυήσεις του «Ηρακλή» συνολικού ύψους 18,7 δισ. ευρώ και κατά πόσο θα προσμετρηθεί τμήμα τους στο δημόσιο χρέος, αναμένουν στο κυβερνητικό επιτελείο, μετά από παράταση που δόθηκε στο τέλος του Οκτωβρίου, έχοντας υπόψη τους και την εκ των υστέρων μεθόδευση της Eurostat, για «αλλαγή των γκολπόστ» όλο αυτό το διάστημα. Τα μηνύματα σύμφωνα με πληροφορίες του Liberal.gr, είναι ανησυχητικά.

Η Eurostat μεθοδεύει άκαιρα σε περίοδο πολέμου, ενεργειακής κρίσης, πληθωρισμού δεκαετιών και επιτοκίων που απειλούν ήδη με πανευρωπαϊκή ύφεση, την εγγραφή των εγγυήσεων που παρείχαν Ελλάδα και Ιταλία, προκειμένου να τιτλοποιηθούν «κόκκινα δάνεια» για να εξυγιανθούν οι τράπεζες στις δύο χώρες.

Τον κίνδυνο επέσεισαν οι ελληνικές τράπεζες και οι servicers στην επιχειρηματολογία τους να ρυθμιστεί το ζήτημα των πλειστηριασμών, επιχειρηματολογώντας -μεταξύ άλλων- ότι είναι άδικο να επωμίζεται ιδιωτικό χρέος πολιτών και επιχειρήσεων το δημόσιο.

Από την άλλη πλευρά όμως ο Ηρακλής βοήθησε σημαντικά στην εξυγίανση των τραπεζών και επιπλέον είναι σαφές ότι ο «Ηρακλής» είχε λάβει έγκριση όλων των αρμόδιων ευρωπαϊκών φορέων, όπως η ΕΚΤ και ο εποπτικός φορέας της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Κομισιόν κλπ.

Ωστόσο εκ των υστέρων η Eurostat θέλει να εγγράψει επιβαρύνσεις από τον «Ηρακλή» στο δημόσιο χρέος, παρόλο που το ελληνικό δημόσιο έχει επίσης και έσοδα από τόκους 250 εκατ. ευρώ ετησίως από τις εγγυήσεις που παρείχε εντόκως όπως ήταν φυσικό.

Από ελληνικής πλευράς, παράγοντες επισημαίνουν κυρίως δύο σημεία, τα οποία δεν δικαιολογούν τη μεθόδευση της Eurostat:

Πρώτον, οι εγγυήσεις λογαριάζονται ως χρέος όταν καταπέσουν. Και οι εγγυήσεις δεν έχουν καταπέσει ασφαλώς.

Δεύτερον, η ακολουθούμενη από τη Eurostat μεθοδολογία, είναι εποπτικού τύπου και δεν έχει καμιά σχέση με τη στατιστική. Αλλά η Eurostat ως Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή, οφείλει να παρακολουθεί τα στατιστικά δεδομένα και δεν έχει εποπτική δικαιοδοσία. Ειδικά αν οι εποπτικές αρχές έχουν δώσει την έγκρισή της καθώς βλέπουν διαφορετικά το ζήτημα…

Σημαντική μείωση του χρέους ούτως ή άλλως

Στο μεταξύ οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης της χώρας, οι εξοφλήσεις παλαιών χρεών στους θεσμικούς πιστωτές και ο μειωμένος δανεισμός, έχουν φέρει σημαντικό αποτέλεσμα και αν δεν εγγραφεί αυτό το ποσόν, τότε το χρέος υποχωρεί ακόμα και κάτω από το 170% του ΑΕΠ από 193% πέρυσι. Αντίθετα αν εγγραφεί το σύνολο του ποσού των εγγυήσεων, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ θα υποχωρήσει μεν, αλλά λιγότερο, στο 177% του ΑΕΠ.

Ωστόσο υπάρχουν και άλλες εκτιμήσεις στο θέμα καθώς οι επιβαρύνσεις μπορεί να είναι μικρότερες αν χρεωθούν μόνον οι εγγυήσεις για μικρότερης κατηγορίας τραπεζικά χρέη ή για αυτά που δεν πληρούν τα κριτήρια μεταφοράς σημαντικού κινδύνου, SRT.

Σχετικό, αξιόλογο report έχει εκδώσει η Axia Research που εκτιμά ότι το ποσό που θα εγγραφεί στο χρέος ενδέχεται να είναι πολύ μικρότερο περίπου 5 δισ. ευρώ, με τις προϋποθέσεις που αναφέρονται παραπάνω. Αυτό θα επέφερε πολύ μικρή επιβάρυνση και το χρέος θα μπορούσε τελικά να προσγειωθεί κοντά στο 170% του ΑΕΠ.

Αλλά παράγοντες που έχουν έρθει σε επαφή με τη Eurostat, εκτιμούν ότι η στάση της για το θέμα, δεν είναι ενθαρρυντική. Η Eurostat διενήργησε έρευνα σε όλες τις χώρες και το ερωτηματολόγιό της χαρακτηρίστηκε «πολύ απαιτητικό».