Του Απόστολου Σκουμπούρη
Στη δεύτερη φάση της ανάπτυξής του περνά το on line σούπερ μάρκετ yoda.gr καθώς αποφασίστηκε πλέον να επεκταθεί σ'' όλη την Ελλάδα, διανέμοντας τα προϊόντα του, ενώ μπαίνει και σε ειδικά προϊόντα που ενδιαφέρουν επαγγελματίες συσκευασιών.
Το yoda.gr πρωτοπαρουσιάστηκε στην αγορά των ηλεκτρονικών αγορών το Νοέμβριο του 2016 και έκτοτε έχει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων ανά μήνα, σε μια αγορά «παρθένα» ακόμη στην Ελλάδα, που επίσης κινείται με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης γενικότερα.
Θυμίζουμε ότι το yoda.gr είναι ένα αμιγώς online supermarket, χωρίς την ύπαρξη φυσικού καταστήματος, ενώ έχει ιδρυθεί από τρία καταξιωμένα και έμπειρα στελέχη στο χώρο του λιανεμπορίου στη χώρα μας.
Πλέον, μετά από ένα 6μηνο λειτουργίας η πλατφόρμα περνά σε δεύτερη φάση σχεδιασμού, με σημαντικές αλλαγές που περιλαμβάνουν, την επέκταση της διανομής των προϊόντων του σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Το yoda.gr πλέον θα αποστέλλει παραγγελίες αξίας άνω των 60 ευρώ και με δωρεάν μεταφορικά, στις περισσότερες περιοχές της χώρας. Παράλληλα, ανακοινώνει την ενσωμάτωση περισσότερων από 500 κωδικών επαγγελματικών προϊόντων, στοχεύοντας στην αγορά του B2B και στην αυξημένη ζήτηση που παρουσιάζουν τα καταστήματα εστίασης και τα ξενοδοχεία κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Ποιοι το προτιμούν
Σύμφωνα με τη διοίκηση του yoda.gr την πλατφόρμα την προτιμούν κυρίως νέες οικογένειες, νέες μητέρες και άνθρωποι ηλικίας 25-44 ετών που διευκολύνονται με την άμεση παράδοση κατ' οίκον, καθώς και εργαζόμενοι που επιλέγουν τις βραδινές παραδόσεις μετά τις 18:00.
Έμφαση δίνεται στη διαμόρφωση εύκολου περιβάλλοντος παραγγελιών, οι οποίες γίνονται και τηλεφωνικά, υπάρχει αυθημερόν παράδοση και αρκετές προσφορές ειδικά σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Η πλατφόρμα yoda.gr δε χρεώνει «κόμιστο» παράδοσης για παραγγελίες που ξεπερνούν τα 40 ευρώ, ενώ σύμφωνα με τους ανθρώπους της, αυξάνονται οι επαναλαμβανόμενες παραγγελίες που φτάνουν το 70%.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του yoda.gr σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε έπειτα από μελέτη διεθνών αντίστοιχων best practices και ανάλυση User Experience, παρέχοντας έτσι μια από τις πιο εύχρηστες ελληνικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες supermarket, τόσο σε χρήση από desktop, όσο και από tablet/mobile.
Η αγορά των on line σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα η online αγορά των σούπερ μάρκετ είναι στα... σπάργανα, κάνοντας μικρούς – σε σχέση με τους μέσους όρους της Ευρώπης – τζίρους, όμως πρόκειται για έναν τομέα με ρυθμούς ανάπτυξης από 30% έως 50% ετησίως! Μολονότι η «πίτα» του ηλεκτρονικού εμπορίου στα τρόφιμα είναι μικρή ακόμη, εντούτοις οι προοπτικές διεύρυνσής της είναι κάτι παραπάνω από... εγγυημένες, όπως δείχνουν όλα τα συμφραζόμενα.
Σημειώνεται ότι η χρήση και η αξιοποίηση των online supermarket πανευρωπαϊκά είναι συνεχώς αυξανόμενη, με αγορές όπως για παράδειγμα της Μεγάλης Βρετανίας όπου το 35% των καταναλωτών πραγματοποιούν τα ψώνια τους από online πλατφόρμες.
Στην Ελλάδα σήμερα στο χώρο του onlline λιανεμπορίου δραστηριοποιούνται εταιρείες όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, η caremarket.gr, η e-fresh.gr και η welovesupermarket.gr που ξεκίνησε το 2011 ως welovetoys.gr και γενικώς εστιάζεται κυρίως στα προϊόντα για μωρά και παιδιά. Επίσης, προ λίγων μηνών ο όμιλος Παντελιάδη (METRO, My Market, Cash & Carry) απέκτησε στρατηγική θέση στην ηλεκτρονική αγορά μέσω της εξαγοράς ποσοστού στο ψηφιακό σούπερ μάρκετ Welovesupermarket.gr.
Σύνθετοι λόγοι ασφαλώς παίζουν ρόλο σ'' αυτή την εξέλιξη, όπως κλιματολογικές συνθήκες, ψυχολογία καταναλωτών, εξωστρεφής τρόπος ζωής κ.α.. Στην Ελλάδα με το υπέροχο κλίμα, υπάρχει η κουλτούρα της φυσικής επίσκεψης στα καταστήματα, ενώ τα ποσοστά «ψυχρών» χωρών, δύσκολα θα πιαστούν στη χώρα μας σε ότι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Μια αγορά με γοργούς ρυθμούς ανάπτυξης
Μια ματιά στην πορεία των τζίρων την τελευταία τριετία, μαρτυρά τα περιθώρια εξέλιξης αυτής της αγοράς. Από τα 11 εκατ. ευρώ το 2014 (με πολύ λιγότερες επιλογές και πλατφόρμες), έφτασε στα 20 εκατ. ευρώ το 2015 ενώ το 2016 ξεπέρασε τα 30 εκατ. ευρώ. Για το 2017 – η εκτίμηση είναι ότι θα ξεπεράσει τα 45 εκατ. ευρώ και ίσως αγγίξει τα 50 εκατ. ευρώ. Φυσικά, ο τζίρος είναι πολύ μικρός σε σχέση με τα 9 περίπου δισ. ευρώ που είναι οι πωλήσεις των φυσικών σούπερ μάρκετ, όμως η ποσοστιαία ετήσια άνοδος, είναι εντυπωσιακή.
Η εκτίμηση που έχει γίνει από την Convert Group e-Business Consulting, την κορυφαία στην Ελλάδα συμβουλευτική εταιρεία «εντεταλμένη» στο online grocery, είναι ότι oι Έλληνες θα αγοράζουν προϊόντα αξίας 380-400 εκατ. ευρώ το 2020 από online σούπερ μάρκετ. Δηλαδή σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια, σχεδόν θα εικοσαπλασιαστεί ο τζίρος τους! Αυτό, μαρτυρά τις προοπτικές που βλέπουν όσοι επενδύουν.
Αν επιτευχθεί αυτός ο online τζίρος το 2020, τότε θα αντιπροσωπεύει σχεδόν το 4% του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων της χώρας μας. Οι σχετικές εκτιμήσεις μάλιστα προσδιορίζουν το δυνητικό μερίδιο των αμιγώς online supermarket σε περισσότερο του 30%.