Του Απόστολου Σκουμπούρη
Όσο κι αν η κρίση, η εγχώρια... κατάθλιψη και η αρνητική «ανάγνωση» της πραγματικότητας φέρνουν στο προσκήνιο διαρκώς τα αρνητικά παραδείγματα, το κλείσιμο μονάδων, τη φυγή πολυεθνικών και τα υπόλοιπα, η αλήθεια είναι ότι – την ίδια ώρα, - κάπου στην Ελλάδα κάποιοι άνθρωποι δημιουργούν, φροντίζουν, μελετούν, συνεργάζονται και αναπτύσσονται.
Στην ελληνική επικράτεια υπάρχουν εταιρείες – διαμάντια, με εξαιρετικές επιδόσεις, με προϊόντα ή υπηρεσίες ευθέως ανταγωνιστικές στο εξωτερικό, εταιρείες με εγνωσμένα καλό management, εκατοντάδες εργαζόμενους αλλά και leader ή υπολογίσιμες – κάποιες εξ αυτών – σε διεθνές επίπεδο.
Τέτοια εταιρεία είναι η Βορειοελλαδίτικη Ελληνική Ζύμη – Αραμπατζής. Πρόκειται για μια από τις πιο σύγχρονες βιομηχανίες τροφίμων της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης, που από την ίδρυσή της λειτουργεί σύμφωνα με τις πιο υψηλές πιστοποιήσεις ποιότητας. Η εταιρεία παράγει ζύμη σφολιάτας, πίτες, κρουασάν, μπουγάτσες, ντόνατς, πίτσες και άλλα παρεμφερή προϊόντα.
Η δομή λειτουργίας της εταιρείας, στηρίζεται στην παραγωγική μονάδα που βρίσκεται στη Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης, σε ιδιόκτητο χώρο 41.420 τ.μ. και υποστηρίζεται από ένα εκτεταμένο δίκτυο πωλήσεων που τροφοδοτείται από ιδιόκτητο στόλο αυτοκινήτων, τρία υποκαταστήματα (Αθήνα, Πάτρα, Ιωάννινα), αλλά και συνεργάτες σε όλη την Ελλάδα.
Οι αριθμοί και οι επιδόσεις της και μόνο... ζαλίζουν: Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής ζύμης στην Ελλάδα με δύο εργοστάσια παραγωγής ενώ ολοκληρώνεται και ένα τρίτο, διαθέτει 24 γραμμές παραγωγής, με 6.000 σημεία πώλησης σ'' όλη την Ελλάδα.
Μάλιστα, η εταιρεία αναπτύσσεται μέσα στην κρίση, καθώς το 2010 απασχολούσε 319 άτομα ενώ σήμερα 545, ενώ έχει αυξήσει σημαντικά τις γραμμές παραγωγής άρα και τη δυναμικότητα των μονάδων της.
Παράγει συνολικά 550 κωδικούς προϊόντων, διαθέτει 41 brands ενώ εξάγει τα προϊόντα της σε 49 χώρες, όπως ΗΠΑ, Αραβική Χερσόνησο, Αυστραλία, Τουρκία, Γερμανία, Σουηδία κ.α. Γενικώς, πλην της Αφρικής βρίσκεται στις υπόλοιπες τέσσερις Ηπείρους.
Το 2016 είχε τζίρο στα 67,2 εκατ. ευρώ με EBITDA στα 9,4 εκατ. ευρώ και περίπου 8 εκατ. καθαρά κέρδη. Για το 2017 οι πωλήσεις αναμένονται στα 72 εκατ. ευρώ με τα EBITDA στα 11,5 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 9,9 εκατ. ευρώ! Εξ αυτών των μεγεθών, περίπου το 30% έρχεται από τις εξαγωγές. Επίσης, έχει μηδενικό δανεισμό, με 55 εκατ. ενεργητικό!
Υλοποιεί και ολοκληρώνει επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 10 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του τρίτου κατά σειρά εργοστασίου στη Θεσσαλονίκη (Σίνδος), ενώ για το 2018 δρομολογούνται νέες επενδυτικές παρεμβάσεις ύψους 5 εκατ. ευρώ σε μηχανολογικό εξοπλισμό και περαιτέρω κτιριακές εγκαταστάσεις.
Η στρατηγική συνεργασία με τη Lidl
Η Ελληνική Ζύμη έχει στρατηγική συνεργασία με την αλυσίδα Lidl από το 2014, μια συνεργασία που με τα χρόνια αναβαθμίζεται, όπως ελέχθη στην παρουσίαση αυτή την εβδομάδα που έγινε στη Θεσσαλονίκη και στο κέντρο logistics της αλυσίδας σούπερ μάρκετ στη Σίνδο.
Η συνεργασία της με τη Lidl περιλαμβάνει 39 κωδικούς με την ονομασία «Καρδίς». Οι εξαγωγές αφορούν κυρίως προϊόντα private label αλλά και επώνυμα προϊόντα. Στην εγχώρια λιανική αγορά
η Ελληνική Ζύμη (πλην της Lidl) έχει ως μεγαλύτερη συνεργασία αυτή με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Μασούτης, ενώ δίνει προϊόντα και σε πολλές μικρότερες τοπικού χαρακτήρα αλυσίδες.
Γενικώς η φιλοσοφία της εταιρείας, όπως τονίζουν οι επικεφαλής της, δε θα μπορούσε να είναι άλλη – και λόγω του αντικειμένου της – πλην από τον εστιασμό στη διάδοση των προϊόντων της ελληνικής αγοράς και της μεσογειακής παραγωγής, που μπορεί να γίνει παγκόσμιο brand.
Το ιστορικό της εταιρείας
Η «Ελληνική Ζύμη» ιδρύθηκε το 2001 από τον κ. Αραμπατζή, ενός επιχειρηματία που θεωρείται ότι έχει το... κοκαλάκι της νυχτερίδας στις επιτυχημένες επιλογές! Στις αρχές του 1980 ο κ. Αραμπατζής ίδρυσε την εταιρεία «Μακεδονική Σφολιάτα», η οποία διέγραψε εξαιρετική πορεία και κατόπιν εξαγοράστηκε από τη «Δέλτα».
Το 1985 ο ίδιος ξεκίνησε την παραγωγή του συσκευασμένου κρουασάν, όπου εφτά χρόνια αργότερα, το 1992, έφτασε να κάνει τζίρο τζίρο 6 εκατ. ευρώ. Λίγο μετά ο leader του χώρου, η εταιρεία Chipita εξαγόρασε έναντι σημαντικού τιμήματος τον κλάδο κρουασάν της εταιρείας.
Σε ό,τι αφορά την Ελληνική Ζύμη, από το 2007 το 49% το έχει εξαγοράσει η Vivartia (το ελέγχει μέσω της Μπάρμπα Στάθης), παρέχοντας τα απαραίτητα κεφάλαια για την περαιτέρω επέκτασή της.
Τα τρία «διαμάντια» της Βορείου Ελλάδος που παρουσιάστηκαν στο Χ.Α.
Θυμίζουμε ότι στο πλαίσιο της προσπάθειας εξωστρέφειας το ελληνικό χρηματιστήριο είχε παρουσιάσει στις 14 Ιουνίου 2017 τρεις βορειοελλαδίτικες εταιρείες – διαμάντια, οι διοικούντες των οποίων χτύπησαν το καμπανάκι της έναρξης της συνεδρίασης.
Εταιρείες από ετερόκλητους κλάδους και τομείς, αλλά με κοινό παρανομαστή ότι αφενός προέρχονται από τη Βόρεια Ελλάδα, αφετέρου, επενδύουν διαρκώς, ούσες πρωτοπόρες στον τομέα τους.
Μια από αυτές τις τρεις ποιοτικές εταιρείες ήταν η Ελληνική Ζύμη. Οι άλλες δύο ήταν οι Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων πιο γνωστή ως... ΒΙΚΟΣ η Sunlight Recycling, τη θυγατρική της Συστήματα Sunlight «εντεταλμένης» στην ανακύκλωση.
Και οι τρεις εταιρείας είχαν διακριθεί στο θεσμό «Ελληνική Αξία» Βορείου Ελλάδος 2017 με τα εξής βραβεία:
Ελληνική Ζύμη: Βραβείο Αριστείας Μεγάλης Επιχείρησης
Βίκος: Βραβείο Περιφερειακής Αριστείας Ήπειρος
Sunlight Recycling: Βραβείο Περιβαλλοντικής Αριστείας