Σε τρεις δόσεις έως το 2026 θα περάσει η προσαύξηση κατά 12% που αναλογούσε στο 2023 στα διόδια όλης της χώρας αρχής γενομένης από τις αρχές του χρόνου όπου ορίστηκε να μπει αύξηση 7,6-7,7%, με τους παραχωρησιούχους να απορροφούν μέρος αυτής.
Υπό τις παρούσες συνθήκες η διαδικασία που θα ακολουθηθεί είναι οι εταιρείες παραχώρησης να ανακοινώσουν την νέα εμπορική πολιτική για τα διόδια για το εθνικό οδικό δίκτυο πλην της Αττικής Οδού.
Η συμφωνία η οποία κυοφορούνταν με αυτή την αρχιτεκτονική το τελευταίο διάστημα και στην οποία είχε αναφερθεί το liberal, επήλθε σε συνάντηση που έγινε την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου.
Η πρώτη αύξηση θα τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του έτους, ενώ πληροφορίες της αγοράς μιλούν για ετήσια αναπροσαρμογή κατά 6% στην οποία θα ενσωματωθεί πιθανώς και η αύξηση του πληθωρισμού του Σεπτεμβρίου που ήταν 1,6% και αφορά στην προβλεπόμενη τιμαριθμική αναπροσαρμογή διοδίων του 2024.
Σημειώνεται ότι οι ετήσιες αυξήσεις υπολογίζονται με βάση την αύξηση στον δείκτη τιμών καταναλωτή κάθε Σεπτέμβριο. Ο δείκτης αυξήθηκε το 2023 κατά 1,65% σε σχέση με το 2022. Σε αυτή την αύξηση θα προστεθεί το ήμισυ της αύξησης από το 2021 στο 2022 - που ήταν 12% -, δηλαδή 6%. Επομένως, η συνολική αύξηση που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου θα είναι 7,63% (απομένει να φανεί εάν το ποσό θα στρογγυλοποιηθεί).
Υπενθυμίζεται ότι οι εταιρείες που διαχειρίζονται τους αυτοκινητόδρομους (Ολυμπία Οδός, Ιόνια, Οδός, Κεντρική Οδός, Μορέας, Γέφυρα Ρίο - Αντίρριο) είχαν υπαναχωρήσει στο θέμα της ανατίμησης των διοδίων πέρσι (παρότι προβλέπεται από τις συμβάσεις τους η ετήσια αναπροσαρμογή με βάση τον πληθωρισμό), κατόπιν παραίνεσης της προηγούμενης κυβέρνησης να παγώσουν τις αυξήσεις κατά την προεκλογική περίοδο.
Οι συζητήσεις επανήλθαν τον Σεπτέμβριο και στο διάστημα που πέρασε εξετάστηκαν όλα τα πιθανά σενάρια με τις απαιτήσεις αποζημιώσεων που εγείρουν οι παραχωρησιούχου για τα χαμένα έσοδα του 2023 από το «πάγωμα» των ανατιμήσεων που εκτιμώνται σε περίπου 40 με 45 εκατ. ευρώ.