Αλλάζουν το παιχνίδι στο ρεύμα οι συνεργασίες με τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών

Αλλάζουν το παιχνίδι στο ρεύμα οι συνεργασίες με τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών

Του Γιώργου Φιντικάκη

Την ίδια στιγμή που η ΔΕΗ πασχίζει από τη μια να βάλει σε τάξη τα φέσια της μέσα από προγράμματα ευνοϊκών διακανονισμών, και από την άλλη να αποδεχθεί την επικείμενη συρρίκνωσή της, οι ανταγωνιστές της βρίσκονται ένα βήμα πιο μπροστά.

Οι συνεργασίες με τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών αλλάζουν τα δεδομένα στην αγορά του ρεύματος, φέρνοντας με καθυστέρηση και στο ελληνικό αγοραστικό κοινό, αυτό που χρόνια τώρα ισχύει σε όλη σχεδόν την υπόλοιπη Ευρώπη: Κοινά πακέτα ρεύματος- τηλεφωνίας- Ίντερνετ, με το μικρότερο δυνατό κόστος. 

Την περασμένη εβδομάδα σε μια κίνηση ενδεικτική της μάχης που ξεκινά για τη διεκδίκηση των περίπου 3 από τους 7 εκατομμύρια πελάτες της ΔΕΗ οι οποίοι θα πρέπει να αλλάξουν προμηθευτή μέχρι το 2019, ο όμιλος Ήρων ανακοίνωσε στρατηγική συνεργασία στη λιανική αγορά ρεύματος με την Wind. Τη δεύτερη παρόμοια συνεργασία μέσα σε ένα μήνα, μετά από εκείνη των Protergia - Cosmote.

Προς αυτή την κατεύθυνση βαδίζει όλη η ελληνική αγορά ρεύματος, τόσο οι εναλλακτικοί πάροχοι, όσο και η ΔΕΗ. Στην αξιοποίηση δηλαδή υφιστάμενων και "κτισμένων" δικτύων με μεγάλη αναγνωρισιμότητα και σταθερές ροές πελατών, που σημαίνει για τις εταιρείες στο ρεύμα ότι εξοικονομούν δαπάνες, τις οποίες μπορούν να κατευθύνουν στη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου τους, με ολοένα πιο σύνθετα προϊόντα, όπως ισχύει χρόνια τώρα σε Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία και αλλού. 

Η συνεργασία του ομίλου Ήρων με τη Wind προσβλέπει στη διάθεση από το φθινόπωρο των πακέτων ρεύματος χαμηλής και μέσης τάσης του πρώτου μέσα από το δίκτυο των 135 καταστημάτων όπως και των άλλων καναλιών πώλησης, που διαθέτει η δεύτερη πανελλαδικά. Αφενός η παρουσία της Wind στην αγορά με ποσοστά της τάξεως του 20% στην κινητή τηλεφωνία, προσφέρει στον Ήρωνα μία μεγάλη «δεξαμενή» δυνητικών πελατών, αφετέρου θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξουν συνδυαστικά πακέτα ρεύματος - τηλεφωνίας, κατά το μοντέλο Protergia-Cosmote. Σημειωτέον ότι ο Ήρων με βάση τα τελευταία επίσημα στοιχεία του ΛΑΓΗΕ για το μήνα Ιούνιο, παραμένει πρώτος μεταξύ των ιδιωτών ανταγωνιστών της ΔΕΗ, με μερίδιο 2,74%.

Πρώτη το δρόμο των συνεργασιών με το χώρο των τηλεπικοινωνιών είχε ανοίξει στα τέλη Ιουνίου η Protergia του ομίλου Μυτιληναίου, που έχοντας πλέον πλασαριστεί στη 2η θέση των εναλλακτικών παρόχων (2,37% μερίδιο τον Ιούνιο), διαθέτει ήδη τα πακέτα της μέσα από τα 450 καταστήματα Cosmote και Γερμανός σε όλη την Ελλάδα. Το πλεονέκτημα για τους πελάτες σταθερής τηλεφωνίας Cosmote, είναι ότι η Protergia προσφέρει τόσο για τα οικιακά τιμολόγια, όσο και για τα εμπορικά-βιομηχανικά της χαμηλής τάσης, σταθερή τιμή για 2 χρόνια, χωρίς πάγιο, με επιπλέον έκπτωση 20% στη χρέωση ενέργειας, εφόσον ο λογαριασμός εξοφλείται εμπρόθεσμα. Εάν ο πελάτης διακόψει τη συμβατική του σχέση με την Cosmote, τότε αυτομάτως χάνει το συγκεκριμένο τιμολόγιο και εισέρχεται σε άλλη κατηγορία, όπου υπάρχει πάγιο 53 σεντς το μήνα, ενώ η έκπτωση στη χρέωση ενέργειας περιορίζεται στο 15%.

Έρχονται νέα deals

Και βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή. Στα χνάρια της Protergia και του Ήρωνα αναμένεται να πορευτούν μέσα στο επόμενο διάστημα και οι άλλοι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι οι επαφές Vodafone και Elpedison (2,28% μερίδιο τον Ιούνιο), βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, και η ανακοίνωση συνεργασίας είναι θέμα χρόνου.

Κινητικότητα υπάρχει στο θέμα των συνεργασιών, όχι με τηλεπικοινωνιακό πάροχο, αλλά με έτοιμο δίκτυο λιανικής, και στο μέτωπο της ΔΕΗ (90,45% το μερίδιό της τον Ιούνιο). Πρόκειται για το σενάριο συνεργασίας της με τα ΕΛΤΑ, όπως έχει αφήσει να διαφανεί κατ'' επανάληψη ο επικεφαλής της, Μανώλης Παναγιωτάκης. Υπενθυμίζεται ότι τα ΕΛΤΑ έχουν εδώ και καιρό λάβει άδεια προμήθειας και ήδη ηλεκτροδοτούν ορισμένα από τα καταστήματα τους.

Ερωτηματικό παραμένει το τι μέλλει γενέσθαι με τις μικρότερες εταιρείες της αγοράς, (NRG Trading με 0,64%, Watt & Volt με 0,51%, Volterra με 0,49% και Green με 0,45%). Εδώ τα πράγματα δυσκολεύουν, πόσο μάλλον όταν δεν ανήκουν σε καθετοποιημένος ενεργειακούς ομίλους, δηλαδή δεν διαθέτουν δικές τους μονάδες παραγωγής. Υπό αυτό το πρίσμα, στελέχη του χώρου θεωρούν ότι θα επαναληφθεί αυτό που συνέβη προ δεκαετίας στην αγορά των τηλεπικοινωνιών. Δηλαδή, οι "μεγάλοι" θα απορροφήσουν κάποιους από τους "μικρούς" που διαθέτουν ποιοτικά χαρτοφυλάκια, ενώ οι εναπομείναντες παίκτες είτε θα συνενώσουν τις δυνάμεις τους, είτε εφόσον καταφέρουν να επιβιώσουν θα στραφούν σε περισσότερο εξειδικευμένες κατηγορίες πελατών.

Το ψυχολογικό όριο του 10%

Σε κάθε περίπτωση ένα πράγμα είναι πλέον σαφές: Ρεύμα και τηλεπικοινωνίες θα ακολουθήσουν από εδώ και πέρα κοινό δρόμο στην ελληνική αγορά, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει σε επίπεδο συνεργειών, προσφορών, τιμών, άρα και για τη θέση της ΔΕΗ τα επόμενα χρόνια.

Κομβικό φυσικά σημείο για την μάχη ΔΕΗ - ιδιωτών στο ρεύμα θα είναι η διεξαγωγή της πρώτης δημοπρασίας (ΝΟΜΕ) για τη διάθεση λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος της πρώτης μέσα στον Σεπτέμβριο. Πρόκειται για την εφαρμογή του μέτρου που επελέγη από την κυβέρνηση σε συμφωνία με τους πιστωτές για τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ σε ποσοστό από 90% σήμερα σε κάτω του 49% μέχρι το 2019. Η μάχη για τους ιδιώτες θα δοθεί από τα επίπεδα του ψυχολογικού ορίου 10%, όσο περίπου και το συνολικό μερίδιο που είχαν αποσπάσει από τη ΔΕΗ ως και τα τέλη Ιουνίου, και που δεν αναμένεται να αλλάξει δραστικά έως το Σεπτέμβριο.

Ανεξαρτήτως ωστόσο της επιτυχίας ή μη που θα έχουν οι δημοπρασίες, η τιμή εκκίνησης των οποίων είναι καθοριστικής σημασίας για την προσέλκυση ενδιαφέροντος, το άνοιγμα της αγοράς λιανικής προχωρά ούτως ή άλλως.

Και η ΔΕΗ

Και ενώ οι ιδιώτες ανταγωνιστές παίρνουν ισχυρές θέσεις μάχης, στη κυβέρνηση τσακώνονται για το αν πρέπει να πουληθεί ή όχι το 17% της ΔΕΗ. Όσο για την ίδια την ΔΕΗ, ψάχνει να βρει τι θα κάνει με τους 1,5 εκατομμύριο καταναλωτές που της χρωστούν 2,3 δις ευρώ, ενώ εξετάζει ακόμη και μπαράζ διακοπών ρεύματος. Εντός της επιχείρησης μαίνεται εδώ και καιρό ένας πόλεμος μεταξύ διοίκησης και ΓΕΝΟΠ σχετικά με το αύριο της επιχείρησης, δίχως ουδείς να έχει προετοιμαστεί για την επόμενη ημέρα, κατά την οποία η ΔΕΗ θα είναι ένας μικρότερος όμιλος, με λιγότερο μερίδιο αγοράς, ίδια όμως κόστη λειτουργίας, αφού το προσωπικό της θα παραμείνει ως έχει, τουλάχιστον με τα μέχρι σήμερα δεδομένα.