Θα ήταν συνετό να μη στοιχηματίζουμε μόνο στο καλό σενάριο

Θα ήταν συνετό να μη στοιχηματίζουμε μόνο στο καλό σενάριο

Διανύουμε την πρώτη εβδομάδα που το γερμανικό χρηματιστήριο εισήλθε δυναμικά στο ανοδικό του κανάλι και μάλιστα βρίσκεται 500 μονάδες υψηλότερα από το κάτω άκρο του.

Και η δεύτερη οικονομία της Ευρωζώνης όμως πλησιάζει χρηματιστηριακά την δική της είσοδο.

Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο S&P 500 φλερτάρει με τη ζώνη των 3015-3030 μονάδων,διάσπαση της οποίας δίνει τεχνικά extra αέρα στα πανιά του, ενώ ο Nasdaq απέχει οριακά από τα ιστορικά υψηλά του.

Πανηγύρι σωστό λοιπόν στις αγορές, με πρώτη αφορμή την προσμονή για αύξηση της ζήτησης, καθώς στο βόρειο ημισφαίριο η μια χώρα μετά την άλλη προχωρούν σε άρση του lockdown. Γι’ αυτό άλλωστε πρωταγωνιστές χθες στον πανευρωπαϊκό δείκτη Stoxx ήταν οι μετοχές του κλάδου ταξιδιών και αναψυχής. Η Tui ηγήθηκε των κερδών, αλλά και η εταιρεία διαχείρισης κινηματογραφικών αιθουσών Cineworld σημείωσε διψήφια άνοδο.

Δεύτερο καύσιμο ήταν οι ανακοινώσεις από την αμερικανική εταιρεία βιοτεχνολογίας Novavax, μια εβδομάδα μόλις μετά από τις ανακοινώσεις της Μoderna περί θετικών ενδείξεων από τη δοκιμή της Φάσης 1 του δικού της πειραματικού εμβολίου.

Σύμφωνα με τη Novavax, τα πρώτα αποτελέσματα σχετικά με την ασφάλεια και τα επίπεδα ανοσίας που δημιουργεί το εμβόλιο θα ανακοινωθούν τον Ιούλιο. Στην πρώτη φάση της μελέτης, 130 υγιείς ενήλικες εθελοντές στην Αυστραλία θα λάβουν δύο δόσεις του πειραματικού εμβολίου της και αν τα πρώτα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά, η εταιρεία θα περάσει γρήγορα στη δεύτερη φάση της δοκιμής, στην οποία θα συμμετέχουν και άτομα εκτός της ηλικιακής ομάδας των 18-59 ετών και σε άλλες χώρες.

Να σημειώσουμε σ’ αυτό το σημείο ότι η Novavax από τα 3,98 δολάρια 31 Δεκεμβρίου του 2019 έχει εκτιναχθεί πέριξ των 50 δολαρίων, ήτοι άνοδος 1150% παρά το γεγονός ότι δεν κυκλοφορεί προϊόντα στην αγορά. Αποτελεί δε μία από τις δέκα εταιρείες, που ήδη έχουν αρχίσει να δοκιμάζουν πειραματικά εμβόλια σε ανθρώπους, ενώ στον ίδιο αγώνα δρόμου είναι συνολικά 100 εταιρείες.

Επιστρέφοντας στις αγορές, να σχολιάσουμε ότι προεξοφλούν μόνο το καλό σενάριο. Ήτοι, ότι η άρση των μέτρων θα αυξήσει τη διάθεση για κατανάλωση, καθώς η ψυχολογία αλλά και ο καιρός θα βελτιώνονται στο βόρειο ημισφαίριο. Βασικές παραδοχές αυτού του σεναρίου είναι ότι δεν θα έχουμε σημαντική αύξηση κρουσμάτων μέσα στο καλοκαίρι και έτσι οι οικονομίες θα έχουν το απαραίτητο παράθυρο ευκαιρίας για να κλείσουν τις πληγές τους. Μέχρι τον Οκτώβριο δε που οι ειδικοί φοβούνται για δεύτερο επιδημικό κύμα, ενδεχομένως η ιατρική πρόοδος πάνω στις έρευνες για εμβόλιο και φάρμακο θα μας γλυτώσει από τα χειρότερα.

Προφανώς και το σενάριο αυτό έχει κάποιες πιθανότητες. Δεν είναι όμως το μόνο σενάριο με θετικές πιθανότητες.

Καταρχήν, ανά πάσα στιγμή μπορεί να υπάρξει νέο κύμα της πανδημίας, αν η χαλάρωση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης μετουσιωθεί σε υποτίμηση του κινδύνου και εφησυχασμό. Δείτε για παράδειγμα τη Γερμανία, όπου σε κάποιες περιοχές η παραβίαση των κανόνων έφερε ξαφνικά 150 κρούσματα σε μία ημέρα.

Δεύτερον, πόσο σίγουροι είμαστε ότι η αύξηση της κατανάλωσης θα είναι αρκετή ώστε να κλείσουν οι πληγές της οικονομίας;

Έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να δούμε πώς τοποθετούνται οι πολίτες της χώρας με τον καλύτερο δείκτη Ρ0 σε όλη την Ευρώπη. Και ναι, αναφερόμαστε στην Ελλάδα.

Από την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών λοιπόν που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.050 ατόμων με θέμα τις καταναλωτικές συνήθειες και πώς αυτές έχουν αλλάξει λόγω της πανδημίας, προκύπτει ότι σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού θα διατηρήσει συνήθειες της περιόδου της καραντίνας έναντι να αυτοπροστατευθεί.

Μόλις 1 στους 3 δήλωσε ότι θα ξεκινήσει άμεσα τη συνήθεια του φαγητού σε εστιατόριο-ταβέρνα, ενώ 1 στους 2, δήλωσε πως δεν θα επιστρέψει στην οργανωμένη εστίαση μέσα στο 2020 .

Τέσσερις στους 10 δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν να αποφεύγουν τις άσκοπες εξόδους από το σπίτι. Στο κεφάλαιο τώρα του τουρισμού, ένας στους 4 καταναλωτές δήλωσε ότι θα κάνει διακοπές όπως έκανε κάθε χρόνο αλλά υπάρχει και ένα 27% το οποίο δεν θα κάνει διακοπές φέτος. Μεγάλο και το ποσοστό των αναποφάσιστων, πέριξ του 32%, το οποίο δεν έχει ακόμα αποφασίσει αν θα κάνει διακοπές ή όχι. Υπάρχει μάλιστα και το 8% το οποίο θεωρεί ότι δεν θα μπορέσει κάνει διακοπές ούτε το 2021.

Αναρωτιόμαστε αν οι Έλληνες αισθάνονται έτσι, πώς θα αισθάνονται οι Ιταλοί, οι Ισπανοί, Βέλγοι, οι Βρετανοί και φυσικά οι Αμερικάνοι, που όπως και να έχει, έχουν πολύ χειρότερη εμπειρία όσον αφορά το κόστος της επιδημίας σε ανθρώπινες απώλειες.

Η άρση των μέτρων δε σημαίνει αυτόματα και επιστροφή στην κανονικότητα της προ-Covid-19. Ή τουλάχιστον θα πρέπει να διατηρούμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας και μια επιφύλαξη όσον αφορά την αύξηση της κατανάλωσης στα πρότερα επίπεδα.

Γιατί αν αυτή δεν επιτευχθεί, τότε τα βαρίδια θα αρχίσουν να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στις αγορές. Και λέμε αισθητή, γιατί κατά τ’άλλα έχουν δηλώσει ήδη το παρόν.

Υπενθυμίζουμε ότι το P/E των επόμενων 12 μηνών για τον S&P 500 είναι πέριξ των 21,0 μονάδων. Σημαντικά μεγαλύτερο από το μέσο όρο των 5 ετών (16,8) αλλά και από τον μέσο όρο των 10 ετών (15,1). Ένα το κρατούμενο λοιπόν.

Υπάρχει όμως και δεύτερο. Ο ρυθμός αύξησης κερδοφορίας έχει πάρει για καλά την κατιούσα, με τιμές πέριξ του -14,6%, σηματοδοτώντας τη μεγαλύτερη μείωση των κερδών από έτος σε έτος από το τρίτο τρίμηνο του 2009 ( -15,7%).

* Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.