Οι πιέσεις των low cost αεροπορικών προς τα αεροδρόμια

Οι πιέσεις των low cost αεροπορικών προς τα αεροδρόμια

Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους πιέζουν τα αεροδρόμια να μειώσουν τις χρεώσεις τους με αντάλλαγμα την επανεκκίνηση των πτήσεων, καθώς το λουκέτο που επέβαλλε η πανδημία εντείνει ακόμα περισσότερο τον ανταγωνισμό τους με τους παραδοσιακούς αερομεταφορείς για να μειώσουν τα έξοδα και να διεκδικήσουν πελάτες μετά την κρίση.

Με επιστολές που κοινοποίησαν στο Reuters η Wizz Air, η Ryanair και η EasyJet ζητούν από τα αεροδρόμια μακράς διαρκείας μείωση των χρεώσεων ή και απαλλαγή τους από αυτές, σημειώνοντας πως οι χαμηλότερες προσφορές θα επιβραβευτούν με αυξημένη κίνηση.

Η Wizz Air, σε μία «αίτηση προσφορών» από αεροδρόμια τον προηγούμενο μήνα δήλωνε ότι είναι έτοιμη να αλλάξει τρόπο λειτουργίας επισημαίνοντας «σημαντικές μεταβολές στην στρατηγική του δικτύου που θα έχουν ως αποτέλεσμα ανακατανομή των δραστηριοτήτων στα αεροδρόμια».

«Οι πλειοδότες καλούνται να καταθέσουν μία προσφορά που θα αφορά συμφωνία διάρκειας τριών ετών», αναφέρει η επιστολή ζητώντας να υπάρξει μία «συνολική χρέωση» που θα αντικαταστήσει τα ξεχωριστά τέλη για επιβάτες, απογείωση, προσγείωση, πάρκινγκ και ασφάλεια που ίσχυαν ως τώρα.

Η άνθιση των ταξιδιών χαμηλού κόστους έδωσε ώθηση στην περιφερειακή ανάπτυξη στην Ευρώπη για δύο δεκαετίες καθώς οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους προτιμούσαν τα δευτερεύοντα αεροδρόμια, εκ των οποίων πολλά ανήκουν στις τοπικές κυβερνήσεις. Οι επικριτές κατηγορούν τις εταιρείες ότι βασίζονται σε επιδοτήσεις, από κάτω του κόστους χρεώσεις στα αεροδρόμια έως τουριστικές διαφημίσεις.

Κι ενώ επιδίδουν τελεσίγραφα στα αεροδρόμια, οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους επιτίθενται στη νομιμότητα των διασώσεων αεροπορικών εταιρειών. Η Ryanair δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι θα προσβάλει νομικά την κρατική βοήθεια προς την Lufthansa.

Η εξουσία που έχουν οι εταιρείες χαμηλού κόστους στα αεροδρόμια είναι από τα βασικά τους πλεονεκτήματα έναντι των παραδοσιακών ανταγωνιστών τους, μαζί με τη μεγαλύτερη ευελιξία τους για περικοπές θέσεων εργασίας και δαπανών, στον δρόμο προς την ανάκαμψη που θα περνάει μέσα από τις μειώσεις τιμών και αναμένεται να είναι δύσκολος για τις εταιρείες υψηλότερου κόστους.

Η οικονομική κρίση θα φέρει «μια μετακίνηση από αερομεταφορείς υψηλού κόστους προς εταιρείες χαμηλού κόστους», προέβλεψε ο διευθύνων σύμβουλος της Wizz Air Γιόζεφ Βαράντι σε μια συνέντευξη αυτόν τον μήνα, λέγοντας πως ο ουγγρικός αερομεταφορέας θα «γυρίσει όλα τα αεροδρόμια» αναζητώντας καλύτερες συμφωνίες. «Τα αεροδρόμια θα θέλουν απεγνωσμένα να καλύψουν αυτό το κενό», πρόσθεσε.

Ryanair: 100% απαλλαγή

Οι απαιτήσεις της Ryanair πάνε πιο πέρα από αυτές των ανταγωνιστών της. Με την επιστολή της ζητάει 100% απαλλαγή από τις χρεώσεις μέχρι τον Οκτώβριο και σημαντικές περικοπές για ένα ακόμη έτος.

Ο ιρλανδικός όμιλος επιδιώκει ενεργά «μοναδικές στα χρονικά εκπτώσεις από τα αεροδρόμια», είπε σε επενδυτές ο CEO Μάικλ Ο' Λίρι. «Εκεί θα κάνουμε πραγματικές οικονομίες».

Η EasyJet κάλεσε τα αεροδρόμια να της παρουσιάσουν τις καλύτερες προσφορές τους, «που θα επηρεάσουν το πώς θα αναπτύξουμε τον στόλο μας». Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε : «Δουλεύουμε με τα αεροδρόμια για να διαπραγματευτούμε τιμές που θα επιτρέψουν ένα επίπεδο ανάπτυξης της κίνησης που δεν θα επιτευχθεί διαφορετικά».

Καλλιστεία

Τα αεροδρόμια, που έχουν ερημώσει από την πανδημία, διαθέτουν μικρότερη ευελιξία κεφαλαιουχικών δαπανών σε σύγκριση με τις αεροπορικές εταιρείες, και πολλά απειλούνται με χρεοκοπία αν δεν πάρει φόρα η θερινή κίνηση, δηλώνουν οι επικεφαλής τους.

Ο Ολιβιέ Γιανκοβές, επικεφαλής του ομίλου ACI είπε ότι οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους υπολογίζουν στην απελπισία των αεροδρομίων για να τα πείσουν να παραιτηθούν από τις χρεώσεις προς τις εταιρείες μόνο και μόνο για να προσελκύσουν επιβάτες και να έχουν κάποια έσοδα από τις λιανικές πωλήσεις και την εστίαση.

«Οι αεροπορικές εταιρείες το εκμεταλλεύονται αυτό στο έπακρο, οργανώνοντας 'καλλιστεία' μεταξύ των αεροδρομίων», δήλωσε, «και αυτό δείχνει τον απίστευτο βαθμό ελέγχου που μπορούν να ασκήσουν στα αεροδρόμια σήμερα ως αποτέλεσμα της κρίσης».

«Οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους θα πετύχουν καλύτερες συμφωνίες με τα αεροδρόμια», ανέφερε ο Μαρκ Σίμπσον, αναλυτής στην χρηματιστηριακή εταιρεία Goodbody. «Είναι αυτές που θα φέρουν ανάπτυξη καθώς η κίνηση στο εσωτερικό της Ευρώπης θα αποκατασταθεί νωρίτερα και ταχύτερα από τις πτήσεις μακρινών αποστάσεων των μεγαλύτερων εταιρειών».