O κορονοϊός γκρεμίζει και το ηλεκτρονικό εμπόριο
Τεχνολογία

O κορονοϊός γκρεμίζει και το ηλεκτρονικό εμπόριο

Για τους περισσότερους ανθρώπους που θα κολλήσουν, ο κορονοϊός θα μοιάζει με τη γρίπη. Ωστόσο, για πολλούς τομείς της οικονομίας, ο αντίκτυπος της καραντίνας, το πάγωμα των ταξιδιών και οι ακυρώσεις παραγγελιών θα έχουν την αίσθηση ολοκληρωτικής κατάρρευσης. Δεν είναι τυχαίο ότι για αρκετούς αναλυτές η τρέχουσα πανδημία έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο «πείραμα» ανασχηματισμού του τρόπου ζωής και εργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο όλοι υπολόγιζαν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα γνώριζε εκρηκτική ανάπτυξη. Μόνο που στην περίπτωση της Ελλάδας η εκτίμηση αυτή απέχει παρασάγγας από την πραγματικότητα.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) την προηγούμενη εβδομάδα μεταξύ 307 επιχειρήσεων, ο κορονοϊός ασκεί σημαντικές πιέσεις στις εταιρείες του κλάδου, ό,τι δηλαδή ισχύει και για την υπόλοιπη αγορά.

Το 92% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα απάντησαν ότι η δραστηριότητά τους επηρεάστηκε ήδη από την πανδημία, με το 74% να καταγράφει μειωμένες παραγγελίες, έναντι μόλις 15% να δηλώνει περισσότερες παραγγελίες πελατών.

Τα σημαντικότερα προβλήματα που διαπιστώνουν οι επιχειρήσεις αφορούν καθυστερήσεις παράδοσης ή διακοπής προμηθειών (42%), καθυστερήσεις σε σχέση με τους χρόνους παράδοσης των παραγγελιών/courier (31%), καθώς και θέματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των εργαζομένων (27%).

Απογοητευτικές είναι οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων του κλάδου για το σύνολο του 2020. Ειδικότερα, το 84% να εκτιμά ότι θα δει τις πωλήσεις τους να συρρικνώνονται, το 79% να αναμένει μείωση κερδοφορίας ενώ το 64% φοβάται για προβλήματα χρηματοδότησης και ρευστότητας.

Στον αντίποδα, μόλις το 3% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν ότι δεν θα υπάρξουν οικονομικές συνέπειες από τη συνεχιζόμενη πανδημία.

Σε ό,τι αφορά τις αγορές του εξωτερικού, το 22% των επιχειρήσεων απάντησαν ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην πώληση εκτός συνόρων, με κύρια σημεία την Ευρώπη και ειδικότερα την Ιταλία και την Κύπρο, ενώ το 48% αντιμετωπίζει δυσκολίες στην παραλαβή προϊόντων από την Ευρώπη (κυρίως από την Ιταλία, όπως είναι φυσικό) αλλά και την Κίνα.

Τέλος, ενδιαφέρον έχει η κλαδική ανάλυση των επιχειρηματικών «θυμάτων» του κορονοϊού. Ειδικότερα, οι κλάδοι του ηλεκτρονικού εμπορίου που έχουν δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα είναι εκείνοι των ειδών μόδας και αθλητικών ειδών, των κοσμημάτων, των ειδών σπιτιού και των λευκών συσκευών. Αντίθετα, σε «ευνοημένους» την πανδημίας αναδεικνύονται οι κλάδοι τροφίμων/σούπερ μάρκετ, τα φαρμακεία, αλλά και των βιβλίων και παιχνιδιών.