Ο κορονοϊός φέρνει τρικυμίες στα λιμάνια

Ο κορονοϊός φέρνει τρικυμίες στα λιμάνια

Μεγάλες αλλαγές στην αγορά της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας μετά τη μείωση της επιβατικής κίνησης στο ήμισυ, αλλά και ενδεχόμενες αγοραπωλησίες πλειοψηφικών πακέτων μετοχών ή και είσοδο νέων παικτών προβλέπει η εξειδικευμένη συμβουλευτική εταιρεία XRTC Business Consultants, που καλύπτει τις επιχειρήσεις του κλάδου επί δύο δεκαετίες.

Σύμφωνα με την XRTC, η επιβατική κίνηση του 2020 δεν θα ξεπεράσει το 49% της περσινής, ήτοι περί τα 8,88 εκατ. επιβάτες έναντι 18,2 εκατ. πέρυσι. Τα αποτελέσματα του πρώτου πενταμήνου του 2020 ήταν απογοητευτικά, αφού διαπιστώθηκε πτώση 60% στο μεταφορικό έργο. Επισημαίνεται δε ότι ο ακτοπλοϊκός στόλος αναδιπλώθηκε μόνο κατά την υψηλή περίοδο σε ικανοποιητικό βαθμό για να μπορέσει να καλύψει την κατάσταση που δημιούργησε η πανδημία, με πολλά πλοία να παραμένουν δεμένα. Ομως, η εκμετάλλευση των ταχυπλόων φέτος χαρακτηρίζεται ιδιαιτέρως προβληματική, λόγω της περαιτέρω μείωσης της διάρκειας της περιόδου εκμετάλλευσης των πλοίων αυτού του τύπου.

Απώλεια 290 εκατ ευρώ 

Ετσι, ύστερα από δύο καλά χρόνια (2018-2019) αυξημένης τουριστικής κίνησης, υποχώρησης των διεθνών τιμών πετρελαίου και αυξημένων μεταναστευτικών ροών που έδωσαν μια ανάσα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες βίωσαν προηγουμένως μία δεκαετία πτώσης και στασιμότητας που οδήγησε στη συσσώρευση μεγάλων ζημιών και καθυστερήσεων πληρωμών σε πιστωτές και τράπεζες, ο ακτοπλοϊκός κλάδος αναμένεται το 2020 να δεχθεί συντριπτικό για ορισμένους ομίλους χτύπημα εξαιτίας της πανδημίας. Η απώλεια των εσόδων φέτος υπολογίζεται πως θα ξεπεράσει τα 290 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), τα συνολικά έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών -οι οποίες έχουν δανειακές υποχρεώσεις άνω του 1 δισ. ευρώ- που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου και την Κρήτη υπολογιζόταν στην προ Covid-19 εποχή ότι θα φθάσουν το 2020 τα 650 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα εκτιμάται πως θα κυμανθούν στα 357 εκατ. ευρώ, δηλαδή θα είναι μειωμένα κατά 45,12% ή κατά 293 εκατ. ευρώ.

«Ο χειμώνας του 2020-2021 θα είναι ιδιαιτέρως δύσκολος για τον κλάδο, καθώς τα έσοδα από το πρώτο εξάμηνο και το καλοκαίρι δεν αρκούν για να καλύψουν τις λειτουργικές τους ανάγκες. Επομένως, ο μόνος τρόπος για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, τόσο σε οικονομικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο, είναι η άμεση κρατική ή ευρωπαϊκή επιχορήγηση για την απρόσκοπτη λειτουργία τους», επισημαίνει ο επικεφαλής της XRTC, βετεράνος τραπεζίτης, Γιώργος Ξηραδάκης. Επιπλέον, η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά εκτιμάται πως είναι υποχρεωμένη να κινηθεί με αμεσότητα σε δύο επίπεδα : Το πρώτο σχετίζεται με την άμεση επιβίωσή της και το δεύτερο με τη μακροπρόθεσμη διατήρηση και βιωσιμότητά της στο υπό διαμόρφωση αναπτυξιακό περιβάλλον μέσω των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Και στα δύο αυτά επίπεδα η κρατική αρωγή κρίνεται αναγκαία.

«Για το μεν πρώτο χρειάζονται παρεμβάσεις που θα την κρατήσουν στη ζωή, ώστε να μη διαταραχθούν η κοινωνική συνοχή και η γεωγραφική συνέχεια της χώρας, ενώ στο δεύτερο απαιτούνται κινήσεις που θα συμβάλουν στην αναδιοργάνωση του κλάδου εν όψει της επόμενης εικοσαετίας», εξηγεί.«∆εν υπάρχει καμία περίπτωση τη χρονιά που διανύουμε να υπάρξουν θετικά πρόσημα στην εκμετάλλευση του στόλου, παρά μόνο σε έναν μικρό αριθμό εταιρειών που εξυπηρετούν αποκλειστικά γραμμές δημοσίου συμφέροντος. Είναι, λοιπόν, σημαντικό τόσο οι επενδυτές όσο και οι χρηματοδότες των εταιρειών να αντιμετωπίσουν την κατάσταση με σύνεση, ώστε να αποφύγουν την άμεση κατάρρευση των εταιρειών», υπογραμμίζει.

Αξίζει να σημειωθεί πως πλέον οι λεγόμενες μεγάλες εισηγμένες ή μέχρι πρόσφατα εισηγμένες εταιρείες, και ειδικότερα η Attica Group, οι Μινωικές και η ΑΝΕΚ, αν και δεσπόζουν σε κάποιες γραμμές, συνολικά στη χώρα καλύπτουν περίπου το μισό μεταφορικό έργο, σύμφωνα με τα στοιχεία της XRTC. Νέες, συγκριτικά, επιχειρήσεις, προεξάρχουσας της Seajets, έχουν ελέγξει σημαντικότατα μερίδια κυρίως στις αγορές του Αιγαίου και τις ενδονησιωτικές μετακινήσεις, με τον στόλο τους να ανέρχεται αθροιστικά σε 65 συμβατικά και ταχύπλοα πλοία, εκ των οποίων το περίπου ένα τρίτο είναι της Seajets. 

*Aναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο του Σαββατοκύριακου 5-6 Σεπτεμβρίου