Νανοσωματίδια θα πλήξουν την αχίλλειο πτέρνα του κορονοϊού

Ο κορονοϊός συνεχίζει να προκαλεί παγκόσμια πανδημία, έχοντας μολύνει περισσότερους από 45 εκατομμύρια και σκοτώσει πάνω από ένα εκατομμύριο ανθρώπους. Από τη στιγμή που άρχισε να εξαπλώνεται στις αρχές του 2020, χιλιάδες ερευνητές έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου για να δημιουργήσουν ένα αποτελεσματικό εμβόλιο. Πριν λίγες ημέρες ερευνητική ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Μπάφαλο δημοσίευσε μια ανακάλυψη που θα μπορούσε να βοηθήσει στην αύξηση της αποτελεσματικότητας των εμβολίων κατά του Covid-19.

H έρευνα με τίτλο «SARS-CoV-2 RBD Neutralizing Antibody Induction Enhanced by Particulate Vaccination», δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Advanced Materials στις 28 Οκτωβρίου 2020 και επικεντρώνεται στην αχίλλειο πτέρνα του κορονοϊού, στην ακίδα που του επιτρέπει να προσδένεται στα ανθρώπινα κύτταρα.

Οι ερευνητές από το πανεπιστήμιο του Μπάφαλο υποστηρίζουν ότι η πρωτεΐνη στην ακίδα αυτή έχει ένα συστατικό που ονομάζεται Περιοχή Δέσμευσης Υποδοχέα, (Receptor-Binding Domain – RBD). Aντισώματα κατά αυτού του τμήματος έχουν τη δυνατότητα να εξουδετερώσουν τον ιό.

Σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα το ιδανικό εμβόλιο θα ήταν αυτό που θα μπορούσε να προκαλέσει υψηλά επίπεδα αντισωμάτων κατά της RBD. Ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος είναι να χρησιμοποιηθεί η ίδια η RBD ως αντιγόνο, δηλαδή το συστατικό του εμβολίου στο οποίο θα κατευθυνθεί η ανοσοαπόκριση.

Η ομάδα υπέθεσε ότι μετατρέποντας την RBD σε νανοσωματίδιο (παρόμοιο σε μέγεθος με τον ίδιο τον ιό), αντί να το αφήσει να παραμείνει στη φυσική του μορφή ως μικρή πρωτεΐνη, θα δημιουργούσε υψηλότερα επίπεδα εξουδετερωτικών αντισωμάτων.

Η ερευνητική ομάδα διέθετε την κατάλληλη τεχνογνωσία καθώς στο παρελθόν είχε αναπτύξει μια μέθοδο που καθιστά εύκολη τη μετατροπή μικρών πρωτεϊνών σε σωματίδια μέσω της χρήσης λιποσωμάτων ή μικρών νανοσωματιδίων που σχηματίζονται από φυσικά λιπαρά συστατικά. Στη νέα μελέτη, οι ερευνητές πρόσθεσαν στα λιποσώματα ένα ειδικό λιπίδιο που ονομάζεται CoPoP (σ.σ. από τα αρχικά των λέξεων κοβάλτιο-πορφυρίνη-φωσφολιπίδιο). Αυτό το ειδικό λιπίδιο επιτρέπει στην πρωτεΐνη RBD να συνδέεται γρήγορα με τα λιποσώματα, σχηματίζοντας περισσότερα νανοσωματίδια που δημιουργούν ανοσοαπόκριση.

Η ομάδα παρατήρησε ότι όταν η RBD μετατράπηκε σε νανοσωματίδια, διατήρησε το σωστό, τρισδιάστατο σχήμα της και τα σωματίδια παρέμειναν σταθερά σε συνθήκες επώασης παρόμοιες με αυτές στο ανθρώπινο σώμα. Όταν ποντίκια και κουνέλια ανοσοποιήθηκαν με τα σωματίδια RBD, προκλήθηκαν υψηλά επίπεδα αντισωμάτων. Σε σύγκριση με άλλα υλικά που συνδυάζονται με την RBD για την ενίσχυση της ανοσοαπόκρισης, μόνο η προσέγγιση με σωματίδια που περιέχουν CoPoP έδωσε ισχυρή παραγωγή αντισωμάτων.

Η συγκεκριμένη μέθοδος δεν συνιστά από μόνη της παρασκευή εμβολίου κατά του κορονοϊού. Αλλά οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Μπάφαλο εκτιμούν ότι ένα εμβόλιο το οποίο θα έχει ενσωματωμένη την πρωτεϊνη RBD υπό τη μορφή νανοσωματίδιων θα προκαλεί ισχυρότερη ανοσοαπόκριση και κατά συνέπεια θα είναι πιο αποτελεσματικό.