Ηλεκτρικά, ιπτάμενα και… φέρι μποτ

Ηλεκτρικά, ιπτάμενα και… φέρι μποτ

Project 903 κλάσης LUN ή «Τέρας της Κασπίας». Ένα θαύμα της αεροναυπηγικής, παιδί του Ψυχρού Πολέμου και θύμα του τέλους του.  Αυτό ήταν το φοβερό Εκρανοπλάνο, το μοναδικό όχημα επίδρασης εδάφους (Ground effect vehicle, GEV) που κατασκευάστηκε ποτέ. Ένα υβρίδιο αεροπλάνο και πλοίου, ικανό να πετά λίγα μέτρα πάνω από οποιαδήποτε επίπεδη επιφάνεια. Τώρα σαπίζει σε μια ακτή της Κασπίας.

To Tέρας της Κασπίας Πηγή: Shutterstock

Ωστόσο μια start up από τη Βοστώνη θέλει να δώσει δεύτερη ευκαιρία στην επαναστατική τεχνολογία των GEVs. Αυτή τη φορά όχι για στρατιωτική χρήση αλλά για να κατασκευάσει ηλεκτρικά εκρανοπλάνα σε ρόλο φέρι μποτ, που θα συνδέουν ταχύτατα παράκτιους προορισμούς.

Το εκρανοπλάνο της Regent θα αποπλέει από τα λιμάνια σαν ιπτάμενο δελφίνι, στη συνέχεια θα απογειώνεται με χαμηλή ταχύτητα χρησιμοποιώντας το νερό ως διάδρομο και θα πετά πάνω από τα κύματα με τελική ταχύτητα 290 χιλιόμετρα την ώρα. Στόχος της Regent είναι να κάνει τα ταξίδια μεταξύ παράκτιων πόλεων γρήγορα, ασφαλή, προσιτά, με το μικρότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Γι’ αυτό και το εκρανοπλάνο που αναπτύσσει θα είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητο.

Σε πρώτη φάση θα επιδιώξει την καθιέρωση επιβατικών διαδρομών μεταξύ μεγάλων κόμβων όπως η Βοστώνη και η Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες και το Σαν Φρανσίσκο, ή μικρότερες διαδρομές μεταξύ των νησιών της Χαβάης. Με «φρέσκια» χρηματοδότηση 9 εκατομμυρίων δολαρίων, η Regent επικεντρώνεται στην ανάπτυξη ενός πρωτοτύπου μέχρι τα τέλη του 2021, ενώ το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την πραγματοποίηση των πρώτων δρομολογίων περίπου το 2025.

Πηγή: Regent

Το σχέδιο της Regent είναι μία ακόμα πτυχή του «ηλεκτρικού φαινομένου», το οποίο βρίσκεται πλέον σε πλήρη εξέλιξη, σε όλο το φάσμα των μεταφορών. Νέοι αλλά και εδραιωμένοι «παίκτες» της αγοράς δεσμεύονται στην προσφορά μιας ευρείας γκάμας καθαρών, ηλεκτρικών μέσων μεταφοράς στο σύντομο μέλλον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ellen, ένα πρωτοποριακό E-Ferry που συνδέει δύο νησιά της Δανίας χωρίς να εκλύει ούτε γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα. Κάτι που κατέστη εφικτό χάρη στη χρήση της μεγαλύτερης μπαταρίας που κατασκευάστηκε ποτέ για θαλάσσιες μεταφορές. Ή το Alice, το  ηλεκτρικό αεροπλάνο της ισραηλινής Eviation Aircraft, που αναμένεται να πραγματοποιήσει την πρώτη πτήση του εντός του 2021.

Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης βρίσκονται μαζί μας πάνω από έναν αιώνα. Μπορεί να είναι δύσκολο να φανταστούμε «κάτι» που θα τους αντικαταστήσει, αλλά η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα προχωρά πολύ γρηγορότερα από ό, τι πιστεύουμε.