Η Ferrari έκανε απότομη στροφή, ψάχνοντας τον δρόμο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η Ferrari έκανε απότομη στροφή, ψάχνοντας τον δρόμο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Όταν, τον Δεκέμβριο που μας πέρασε, παραιτήθηκε ξαφνικά ο διευθύνων σύμβουλος της Ferrari (RACE, MILAN, NYSE) Louis Camilleri, άρχισαν αμέσως οι εικασίες για το ποιος θα ήταν ο διάδοχός του. Το φαβορί των πρώτων ημερών ήταν ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Fiat Chrysler Mike Manley, παραδοσιακό στέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Όταν φάνηκε πως αυτό δεν θα γινόταν, η εκτίμηση των περισσότερων αναλυτών και δημοσιογράφων ήταν πως ο John Elkann, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Ferrari και «αρχηγός» της οικογένειας Agnelli που ελέγχει την εταιρεία, θα επέλεγε κάποιο στέλεχος της παγκόσμιας βιομηχανίας ειδών πολυτελείας. Αυτό δεν είναι βέβαια παράξενο, καθώς η Ferrari δεν είναι μία συνηθισμένη αυτοκινητοβιομηχανία, και είναι στενά δεμένη με τις υψηλές επιδόσεις, την πολυτέλεια και τις υψηλές τιμές πώλησης.

Χθες το πρωί μάθαμε πως ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας είναι ο 52 ετών Ιταλός Benedetto Vigna, που δεν έχει καμία απολύτως σχέση ούτε με την αυτοκινητοβιομηχανία ούτε με τα είδη πολυτελείας. Ο Vigna, ο οποίος θα αναλάβει επίσημα τα καθήκοντά του από τη 1η Σεπτεμβρίου, είναι ανώτατο στέλεχος της γαλλοϊταλικής βιομηχανίας μικροεπεξεργαστών ST Microelectronics.

Θεωρείται πολύ επιτυχημένος και σαν στέλεχος της εταιρείας και σαν επιστήμων, αφού έχει βραβευθεί πολλές φορές για τις επιτυχίες των τμημάτων της ST που διευθύνει, ενώ πάνω από 200 πατέντες σχετικές με τους μικροεπεξεργαστές έχουν και τη δική του υπογραφή.

Το μεγαλύτερό του «επίτευγμα» θεωρείται η τεχνολογία των τρισδιάστατων αισθητήρων κίνησης, που πρωτοπαρουσιάστηκε στο τηλέφωνο iPhone 4 της Apple και από τότε χρησιμοποιήθηκε σχεδόν σε όλα τα έξυπνα τηλέφωνα και στις κονσόλες παιχνιδιών όπως το Nintendo Wii.

Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται πλέον και στους αισθητήρες των σύγχρονων αυτοκινήτων και είναι πολύ απαραίτητη στα συστήματα αναγνώρισης αντικειμένων και πεζών κατά την κίνηση των οχημάτων. Είναι αρκετά ασφαλές λοιπόν να συμπεράνουμε πως ο Elkann αποφάσισε πως το περισσότερο σημαντικό πράγμα αυτή τη στιγμή για τη Ferrari είναι να μην μείνει πίσω στις τεχνολογικές εξελίξεις.

Τους τελευταίους μήνες η μετοχή της εταιρείας δεν πηγαίνει τόσο καλά, αφού από την αρχή του χρόνου η απόδοσή της είναι ελαφρά αρνητική, σε αντίθεση με αυτές των περισσότερων ανταγωνιστριών της, ενώ τα προηγούμενα χρόνια είχε δώσει μεγάλες αποδόσεις στους μετόχους της. Η φετινή κακή πορεία της μετοχής οφείλεται κατά πάσα πιθανότητα στην εκτίμηση των επενδυτών πως η Ferrari έχει κάνει δύο στρατηγικά λάθη.

Το πρώτο είναι η αργοπορία της στην ετοιμασία ενός οχήματος τύπου SUV και η επιμονή της στην παραγωγή αυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων σε μεγάλους ασφάλτινους δρόμους, ενώ οι πιο πολλές ανταγωνίστριές έχουν κάνει με μεγάλη επιτυχία τη στροφή προς τα SUV εδώ και καιρό. Αυτό το λάθος το έχει αναγνωρίσει ήδη η εταιρεία, καθώς αυτή την εποχή ετοιμάζει το πρώτο της μοντέλο τύπου SUV, το Purosangue (στα ελληνικά σημαίνει καθαρόαιμο), το οποίο θα κυκλοφορήσει μάλλον στις αρχές του 2022.

Για την ακρίβεια, η εταιρεία δεν το κατατάσσει στα SUV, αλλά λέει πως θα είναι ένα αυτοκίνητο «κατάλληλο για πάρα πολλές περιστάσεις και για πολλούς επιβάτες». Το δεύτερο λάθος είναι πολύ πιο σημαντικό από το πρώτο, και έχει σχέση με την σημαντική καθυστέρηση της ιταλικής εταιρείας στον δρόμο για τα ηλεκτροκινούμενα αυτοκίνητα. Το πρώτο αυτοκίνητό της με υβριδικό κινητήρα κυκλοφόρησε το 2019, ενώ μέχρι πολύ πρόσφατα η διοίκηση, και ειδικότερα ο Camilleri, έδειχνε να μην βιάζεται καθόλου να ακολουθήσει την τάση της εποχής για μετάβαση προς τα ηλεκτροκινούμενα αυτοκίνητα.

Η μαζική «πράσινη στροφή» που συντελέστηκε μέσα στο 2020 μάλλον έπιασε την εταιρεία στον ύπνο και ξαφνικά φάνηκε να βρίσκεται πίσω από τις εξελίξεις και όλους τους ανταγωνιστές της, αφού ακόμα και η Lamborghini περιμένει την κυκλοφορία του πρώτου πλήρως ηλεκτρικού αυτοκινήτου της το 2024. Στο διάστημα που πέρασε από την παραίτηση του Camilleri, η εταιρεία έδειξε να αφυπνίζεται, και για πρώτη φορά αναφέρθηκε στην παραγωγή πλήρως ηλεκτρικού αυτοκινήτου, το οποίο θα είναι έτοιμο το 2025.

Η αποστολή του Vigna δεν θα είναι τόσο εύκολη όσο αυτή των προκατόχων του, γιατί αναλαμβάνει τα ηνία της επιχείρησης σε μία περίοδο μεγάλων αλλαγών. Πολλά νέα μοντέλα θα κυκλοφορήσουν σύντομα, με σημαντικότερο όλων το Purosangue, το οποίο θα έχει υβριδικό κινητήρα, μέχρι να ετοιμαστεί και το πλήρως ηλεκτρικό.

Η ανακοίνωση της νέας στρατηγικής της εταιρείας αναμένεται να γίνει στις αρχές του 2022, και μέχρι τότε ο Vigna, σε συνεργασία με τον Elkann) θα πρέπει να αποφασίσει με ποιόν τρόπο θα επιταχύνει την πορεία της Ferrari προς το ηλεκτροκίνητο μέλλον και πως θα μετατρέψει τα καθαρόαιμα αυτοκίνητά της στους «ταχύτερους υπολογιστές στον κόσμο», δηλαδή πως θα τα γεμίσει με τέτοιο λογισμικό και μικροεπεξεργαστές που να μην μπορεί να τους φτάσουν οι διάφοροι (και είναι πραγματικά πολλοί) ανταγωνιστές τους.

Θα πρέπει να φροντίσει να δείξει πως η Ferrari δεν θα κινδυνέψει να μείνει πίσω στο κυνήγι των πολύ φιλόδοξων «πράσινων στόχων» που έχει υιοθετήσει πλέον η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Επειδή όμως οι πελάτες και οι θαυμαστές της ιταλικής φίρμας είναι πολύ απαιτητικοί και έχουν συνηθίσει στις κορυφαίες επιδόσεις και την κορυφαία πολυτέλεια, για χάρη των οποίων πρόθυμα δίνουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για κάθε αυτοκίνητό της, η στροφή προς το ηλεκτρικό μέλλον θα πρέπει να γίνει πολύ προσεκτικά, έτσι ώστε να μην κινδυνέψει καθόλου το υπερπολύτιμο brand name της Ferrari.

Οι χθεσινές φήμες για πιθανή απορρόφηση της γνωστής ιταλικής εταιρείας Armani από τη Ferrari μπορεί να είναι υπερβολικές, αλλά ταιριάζουν στο σκεπτικό της με κάθε θυσία διαφύλαξης της εικόνας της εταιρείας ως συνώνυμης με την πολυτέλεια και το υψηλό γούστο.

Αν ο Vigna καταφέρει να κάνει και τη Scuderia Ferrari να ξανακερδίσει το πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1, οι πελάτες μάλλον δεν θα έχουν καμία αμφιβολία πως τα αυτοκίνητα που αγοράζουν θα παραμείνουν τα κορυφαία από κάθε άποψη.