Γιουροβίζιον, μπαλάντες και Τεχνητή Νοημοσύνη

Γιουροβίζιον, μπαλάντες και Τεχνητή Νοημοσύνη

Ο κορονοϊός έβαλε στον «πάγο» τα πάντα. Ταξίδια, βιομηχανική παραγωγή, τουρισμό ακόμα και τα σχολεία. Ή μάλλον σχεδόν τα πάντα, αφού ο διαγωνισμός της Γιουροβίζιον διεξήχθη κανονικά. Μόνο που φετινός νικητής δεν ήταν άνθρωπος αλλά ένας αλγόριθμος.  

Ο κανονικός διαγωνισμός της Γιουροβίζιον είχε προγραμματιστεί να γίνει στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας αλλά ακυρώθηκε λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Στη θέση του, δεκατρείς ομάδες αποτελούμενες από μηχανικούς υπολογιστών και καλλιτέχνες κλήθηκαν να διαγωνιστούν χρησιμοποιώντας συστήματα Τεχνητή Νοημοσύνη για να γράψουν πρωτότυπα τραγούδια.

Οι δημιουργοί τροφοδότησαν τα προγράμματά τους με κάθε είδους ήχο και στίχο: από ποπ τραγούδια και ροκ μπαλάντες, μέχρι λαϊκή μουσική και κραυγές ζώων. Ο νικητής ανακηρύχθηκε από 12.000 κριτές σε online σύνδεση, σε μια ζωντανή εκδήλωση που μετέδωσε την περασμένη Τρίτη, 12 Μαΐου, ο ολλανδικός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός VPRO, ο οποίος διοργάνωσε τον διαγωνισμό.

Το νικητήριο τραγούδι ήταν αυτό της ομάδας από την Αυστραλία. Το νευρωνικό δίκτυο των Αυστραλών συνδύασε προηγούμενες επιτυχίες της Γιουροβίζιον με κραυγές από κοάλα, πουλιά κουκαμπούρα και διάβολους της Τασμανίας. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε μια σύνθεση από την ομάδα Dadabots x Portrait XO της Γερμανίας. Ξεκινά ως τραγούδι αγάπης πριν πάρει μια σκοτεινή στροφή προς την… ανθρώπινη εξαφάνιση.

Πέρα από το διασκεδαστικό της υπόθεσης, η αλγοριθμκή έκδοση της Γιουροβίζιον αποδεικνύει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη ενσωματώνεται όλο και περισσότερο σε διαδικασίες που απαιτούν και φαντασία πέρα από ψυχρούς υπολογισμούς.

Τον Οκτώβριο του 2018, o οίκος δημοπρασιών Christie’s πούλησε τον πρώτο πίνακα που δημιουργήθηκε αποκλειστικά με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης για το εξωφρενικό ποσό των 432.500 δολαρίων. Με τίτλο «Edmond de Belamy», το έργο τέχνης είχε καταχωρηθεί με τιμή εκκίνησης 10.000 δολάρια, αλλά το ενδιαφέρον των αγοραστών ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη. Ο πίνακας ήταν έργο του αλγόριθμου Generative Adversarial Network (GAN), που χρησιμοποίησε ως παλέτα, δηλαδή βάση δεδομένων, 15.000 πορτρέτα που δημιουργήθηκαν μεταξύ του 14ου και του 20ού αιώνα.

Είναι, όμως, o πίνακας που δημοπρατήθηκε στους Christie’s ή το τραγούδι που κέρδισε τη Γιουροβίζιον τέχνη; Αυτό μένει να αποδειχθεί. Ας μη λησμονούμε πάντως πως όταν εφευρέθηκε η φωτογραφική μηχανή τον 19ο αιώνα, η φωτογραφία δεν θεωρήθηκε τέχνη, αφού σύμφωνα με την τότε άποψη, τη «δουλειά» την έκανε ένας φακός. Τελικά, οι πολέμιοί της παραιτήθηκαν και η φωτογραφία αποτελεί ένα ακόμα είδος τέχνης. Σήμερα, οι φωτογραφίες εκτίθενται σε μουσεία και δημοπρατούνται σε αστρονομικές τιμές.