Αιμορραγία χωρίς τέλος για τις αερομεταφορές στην Ευρώπη

Αιμορραγία χωρίς τέλος για τις αερομεταφορές στην Ευρώπη

«Σεισμικές» δονήσεις με απρόβλεπτες συνέπειες προκαλεί ο κορονοϊός στις εναέριες πτήσεις και στις θέσεις εργασίας του κλάδου, αφού η μία μετά την άλλη οι αεροπορικές εταιρίες ανακοινώνουν περικοπές και ζητούν κρατική βοήθεια.

Οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης αντιμετωπίζουν προβλήματα καθώς τα μέτρα καραντίνας για τον κορονοϊό  συνεχίζουν να μειώνουν τη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου, η κίνηση είναι χαμηλότερη από 90% σε πολλά μέρη, ενώ οι παγκόσμιες απώλειες είναι πιθανό να ανέλθουν σε περισσότερο από 300 δισεκατομμύρια ευρώ.

Παράλληλα, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών ανακοίνωσε ότι απειλούνται 25 εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως και 6,7 εκατομμύρια στην Ευρώπη μόνο.

Τσουνάμι απολύσεων και διαθεσιμότητας

Με φόντο τα παραπάνω, την περικοπή 3.000 θέσεων εργασίας ανακοίνωσε μόλις χθές η μεγαλύτερη εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, η Ryanair.

Η British Airways περικόπτει έως και 12.000 θέσεις εργασίας, καθώς το πρώτο τρίμηνο του 2020 είχε μείωση εσόδων της τάξης του 13%.

Η Σκανδιναβική SAS από την πλευρά της έχει θέσει σε διαθεσιμότητα ως και 5.000 υπαλλήλους της, περίπου το 40% του εργατικού δυναμικού δηλαδή, ενώ η ανταγωνιστική της SAS, η Norwegian Air  ανακοίνωσε ότι 4.700 εργαζόμενοι θα χάσουν τη δουλειά τους. Ακόμη, η ισλανδική αεροπορική εταιρεία Icelandair ανακοίνωσε την περικοπή 2.000 θέσεων εργασίας.

Σε διαθεσιμότητα έχει θέσει τουλάχιστον 9.000 υπαλλήλους της στην Πορτογαλία, η TAP Air.

Το πρώτο θύμα ωστόσο της πανδημίας ήταν η Flybe, η μεγαλύτερη περιφερειακή αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης η οποία στο τέλος Ιανουαρίου ανακοίνωσε ότι μπαίνει σε καθεστώς εκκαθάρισης. Η κατάρρευση της αεροπορικής είχε ως άμεση συνέπεια 2.000 άνθρωποι να χάσουν τις δουλειές τους.

Κρατική ενίσχυση και bailouts

Μια από τις πιο ηχηρές περιπτώσεις κρατικής ενίσχυσης είναι αυτή της Lufthansa. Το γερμανικό κράτος συμφώνησε να στηρίξει την εταιρεία με πακέτο διάσωσης ύψους 9 δισ. ευρώ(9,74 δισ. δολάρια), ζητώντας όμως σε αντάλλαγμα την απόκτηση μειοψηφικού ποσοστού στον γερμανικό αερομεταφορέα, δικαίωμα άσκησης βέτο και την τοποθέτηση ενός ή δύο μελών στο διοικητικό συμβούλιο.

Την ίδια ώρα, η γαλλική κυβέρνηση θα στηρίξει την αεροπορική εταιρεία Air France/KLM με ένα πακέτο βοήθειας ύψους 7 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ η ολλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να στηρίξει την KLM, τη θυγατρική του ομίλου, με ποσό  2-4 δισ. ευρώ ευρώ.

Ο πορτογαλικός αερομεταφορέας TAP έχει υποβάλλει αίτημα ήδη για κρατική ενίσχυση. Η TAP ανήκει κατά 50% στο κράτος, μέσω της κρατικής εταιρείας χαρτοφυλακίου Parpública, 45% στην ιδιωτική κοινοπραξία Atlantic Gateway και 5% στους εργαζομένους της.

Στην Ιταλία, η κυβέρνηση σχεδιάζει να εθνικοποιήσει την ζημιογόνα Alitalia και να δημιουργήσει μια νέα εταιρεία με πολύ μικρότερο στόλο 25-30 αεροσκαφών, μόλις το ένα τέταρτο του τρέχοντος.

Παράλληλα, η κυβέρνηση της Φινλανδίας αποφάσισε στις 19 Μαρτίου να χορηγήσει κρατική εγγύηση έως 600 εκατ. Ευρώ για την υποστήριξη των χρηματοδοτικών αναγκών της Finna

Με φόντο τα παραπάνω, η προσωποποίηση της κρίσης που έχει γονατίσει τον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών είναι ο ιδρυτής της Virgin Atlantic, Ρίτσαρντ Μπράνσον. Εχοντας χάσει τις ελπίδες του να διασφαλίσει ενίσχυση από το βρετανικό κράτος για τη ναυαρχίδα του ομίλου του, αναζητεί τώρα αγοραστές από τον ιδιωτικό τομέα για να τη σώσει από την πτώχευση. 

Η κυβέρνηση σχεδιάζει να εθνικοποιήσει την ζημιογόνα αεροπορική εταιρεία και να δημιουργήσει μια νέα εταιρεία με πολύ μικρότερο στόλο 25-30 αεροσκαφών, μόλις το ένα τέταρτο του τρέχοντος.