Ο κορονοϊός χτυπά και την εφοδιαστική αλυσίδα

Ο κορονοϊός χτυπά και την εφοδιαστική αλυσίδα

Της Μαίρης Βενέτη

Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους για την παγκόσμια οικονομία εξαιτίας της νέας περιπέτειας με τον κορονοϊό 2019-nCoV, είναι η διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Η Κίνα δεν είναι απλά μια χώρα με ΑΕΠ ίσο με το 16% του παγκόσμιου ΑΕΠ, αλλά και ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ενδιάμεσων βιομηχανικών προϊόντων στον κόσμο.

Τα ενδιάμεσα αυτά προϊόντα προορίζονται για χρήση σε εφοδιαστικές αλυσίδες σε ολόκληρο τον κόσμο.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Bloomberg Economics με βάση τα εμπορικά δεδομένα του ΟΟΣΑ, περίπου το 20% των παγκόσμιων εισαγωγών αυτών των προϊόντων προήλθε από την Κίνα το 2015.

Για την Καμπότζη δε, το Βιετνάμ, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία το σύνολο των εισαγωγών ενδιάμεσων προϊόντων που προήρθε από την Κίνα το 2015 είχε αγγίξει το 40%.

Προφανώς τα ποσοστά αυτά ν’αυξήθηκαν τα επόμενα έτη, γεγονός που οδηγεί πολλούς αναλυτές στην πεποίθηση ότι όσο περισσότερο ο κορονοϊός περιορίζει τη βιομηχανική παραγωγή της Κίνας, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος διακοπής της παραγωγής εργοστασίων και σε άλλα μέρη του κόσμου.

Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι η πρώτη που θα υποφέρει,καθώς ήδη οι αλυσίδες εφοδιασμού της αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.

Πριν δύο μέρες η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Νότιας Κορέας, η Hyundai –η οποία σημειωτέον έχει ανοίξει πολλά εργοστάσια εκτός Νότιας Κορέας, ειδικά στην Κίνα -ανέστειλε την παραγωγή της σε γραμμή συναρμολόγησης λόγω έλλειψης εξαρτημάτων, ενώ σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της διοίκησης, εξετάζει το ενδεχόμενο να λάβει ευρύτερα μέτρα.

Πιο συγκεκριμένα, εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε ότι «...η αλυσίδα παραγωγής των σεντάν Genesis στο εργοστάσιο υπ’ αριθμόν 5 στην Ουλσάν αναστέλλεται προσωρινά» παρουσιάζοντας διεξοδικά τα προσκόμματα στον εφοδιασμό με εξαρτήματα για την καλωδίωση των αυτοκινήτων της Hyundai, εξαιτίας της παρατεταμένης αναστολής της λειτουργίας των εργοστασίων στην Κίνα μετά την εκδήλωση της επιδημίας ιογενούς πνευμονίας εξαιτίας του 2019-nCoV.

Μάλιστα η εκπρόσωπος της Hyundai δεν ήταν σε θέση να προβλέψει πότε θα ξαναρχίσει η παραγωγή, ενώ σημείωσε ότι η διεύθυνση της αυτοκινητοβιομηχανίας συζητά με τις συνδικαλιστικές ενώσεις των εργαζομένων της το ενδεχόμενο και άλλες μονάδες να αναγκαστούν να αναστείλουν την παραγωγή τους.

Η πόλη όμως που εκδηλώθηκε ο 2019-nCoV αποτελεί σημαντικό κόμβο της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, και έχουν εγκαταστάσεις όχι μόνο η Hyundai αλλά πάρα πολλές άλλες εταιρείες όπως για παράδειγμα οι γαλλικοί όμιλοι PSA και Renault.

Η αυτοκινητοβιομηχανία Fiat Chrysler, η οποία έχει παρουσία σε όλον τον κόσμο, είναι μάλιστα η πρώτη που μίλησε ανοιχτά για πιθανό κλείσιμο εργοστασίου στην Ευρώπη, λόγω ακριβώς των ελλείψεων που έχουν αρχίσει να υπάρχουν στην αγορά από την αναστολή της βιομηχανικής δραστηριότητας στην Κίνα.

Συγκεκριμένα, η Fiat Chrysler προειδοποίησε ότι είναι πιθανό μέσα στις επόμενες εβδομάδες να σταματήσει η παραγωγή σε κάποιο από τα ευρωπαϊκά εργοστάσια της, καθώς δυσκολεύεται να βρει βασικά εξαρτήματα από τους Κινέζους προμηθευτές, οι οποίοι έχουν επικεντρωθεί στη μάχη κατά του νέου κορονοϊού.

Όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος , Mike Manley, στους Financial Times: «..τέσσερις προμηθευτές μας στην Κίνα έχουν πληγεί από την έξαρση του ιού..... Έχουμε ήδη έναν προμηθευτή ανταλλακτικών υψηλού ρίσκου με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο ολόκληρη η ευρωπαϊκή μας παραγωγή.....

Σε δύο έως τέσσερις εβδομάδες, η εταιρεία θα γνωρίζει αν θα σταματήσει η τροφοδοσία σε κάποιο από τα εργοστάσιά μας στην Ευρώπη» .

Μάλιστα πρόσθεσε ότι αν τα περιοριστικά μέτρα στην Κίνα παραμείνουν σε ισχύ κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου, τότε και οι άλλοι τρεις κατασκευαστές εξαρτημάτων με τους οποίους συνεργάζεται θα βρεθούν επίσης σε κρίσιμη κατάσταση.

Το γεγονός ότι μία διεθνής αυτοκινητοβιομηχανία θέτει τον συγκεκριμένο προβληματισμό και προειδοποιεί για τον κίνδυνο να κλείσει ευρωπαϊκό εργοστάσιο, με τις Toyota, Hyundai, Volvo και PSA -ιδιοκτήτρια της Peugeot- να προχωρούν επίσης σε δηλώσεις για προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού τους, είναι κάτι που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν από τους επενδυτές, ακόμα και αν οι αγορές επιδεικτικά το αγνοούν, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.

* Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή, ή προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερομένων προϊόντων.

Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται, βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δεν δίνεται ότι είναι ακριβείς ή πλήρεις και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.