Η παγίδα του trading και η στρατηγική «αγόραζε και κράτα» στο Χρηματιστήριο

Η παγίδα του trading και η στρατηγική «αγόραζε και κράτα» στο Χρηματιστήριο

Ως γνωστόν ο μεγαλύτερος τζίρος στις αγορές γίνεται από το trading. Έτσι λοιπόν άλλες φορές robots, ακόμα περισσότερες παίκτες με χειροκίνητες εντολές, άλλες φορές market makers, κυνηγούν καθημερινά τις ευκαιρίες εκείνες που θα τους δώσουν το λεγόμενο μεροκάματο. Υπάρχουν τίτλοι με ιδιαίτερη εμπορευσιμότητα που είναι και οι αγαπημένοι των trader μιας και είναι εύκολο να αγοράσουν και να πουλήσουν. Τη μερίδα του λέοντος την έχει ο τραπεζικός κλάδος, και από πίσω ακολουθούν άλλοι τίτλοι. Είναι δεδομένο ότι αυτοί οι τίτλοι επηρεάζονται πολύ πιο εύκολα και σε πρώτο χρόνο στην κίνηση της αγοράς.

Από την άλλη υπάρχουν και τίτλοι που είναι χαμηλής εμπορευσιμότητας αλλά στην πλειονότητα τους προσελκύουν πιο μακροπρόθεσμους επενδυτές. Κινούνται με καθυστέρηση ενώ συνήθως έχουν διαγράμματα τασικά και με πολύ μικρότερο volatility. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επενδυτών αυτής της κατηγορίας αγοράζει και περιμένει είτε να κερδίζει από την μερισματική απόδοση ή από την άνοδο της μετοχής μέσω της ανάπτυξης της εταιρείας.

Στα κάτω και τα πάνω της αγοράς ακολουθούν με πιο αργούς ρυθμούς με τους περισσότερους από τους μετόχους να μην τους ενδιαφέρει η όποια βραχυπρόθεσμη διακύμανση. Είναι οι τίτλοι εκείνοι που αν τους δει κάποιος μερικά χρόνια πίσω στα ψηλά της αγοράς θα καταλάβει ότι σε βάθος χρόνου είναι πιο κερδισμένος.

Κάποιος trader πριν από 5-6 χρόνια δύσκολα θα επένδυε στον Καρέλια ή στο ΚΡΙ ΚΡΙ ή ακόμα και στο ENTERSOFT με μηδενική εμπορευσιμότητα.

Κάποιος επενδυτής όμως όφειλε να επενδύσει σε τίτλους οι οποίοι μπορεί να του προσέφεραν μέχρι και 7% μέρισμα και χαρίζοντας ανάπτυξη καθ' όλη την διάρκεια της κρίσης. Παρόλα αυτά ακόμα και σε αυτή την περίπτωση οι περισσότεροι από τους επενδυτές προτιμούσαν να αγοράσουν τράπεζες ή άλλες εταιρείες που έπεφταν αλλά είχαν εμπορευσιμότητα παρά να μπουν σε τίτλους που θα δυσκολεύονταν να ρευστοποιήσουν σε περίπτωση που το ήθελαν.

Αν κάποιος αναζητά ηρεμία και έχει μακροπρόθεσμη οπτική πρέπει να εντάξει τέτοιου είδους μετοχές στο χαρτοφυλάκιο του. Πρέπει επίσης να μελετήσει τον κλάδο των ΑΕΕΑΠ αν επιδιώκει να κάνει πιο συντηρητικό το χαρτοφυλάκιο του. Οφείλει να ψάξει εταιρείες που απέδειξαν ότι στην κρίση είχαν ανάπτυξη ή έστω ήταν σε ένα μεγάλο βαθμό σταθερές.

Πριν περίπου 10 χρόνια και με τον ΓΔ στις 1500 μονάδες, θεωρώντας ότι είναι ένα πολύ καλό επίπεδο, αποφάσισα να «πετάξω» και να ξεχάσω κάποια χρήματα σε επενδυτικό λογαριασμό των ανήλικων παιδιών μου τα οποία και δεν θα μπορούσα να πουλήσω μέχρι την ενηλικίωση τους.

Αντί να ψάξω να βρω προϊόντα τα οποία θα έδιναν μακροπρόθεσμα μία απόδοση αποφάσισα να επιλέξω στο μεγαλύτερο ποσοστό εταιρείες όπως αυτές που προανέφερα για να κατεβάσω το ρίσκο πολύ χαμηλά. Επίσης ό,τι μερίσματα διανέμονταν όλα αυτά τα χρόνια επανεπενδύονταν και πάλι στους τίτλους.

Αποτέλεσμα αυτής της απόφασης σήμερα, με τον Γενικό Δείκτη στις 800 μονάδες, είναι η απόδοση των τότε επιλογών μου να φτάνει το 114%.

Ουσιαστικά οι επιλογές αυτές υπεραπέδοσαν του ΓΔ κατά 155% και μάλιστα χωρίς να υπάρξει καμία πώληση.

Φυσικά υπάρχουν και επιλογές που έχουν ακόμα σημαντική ζημιά, αλλά και επιλογές που έχουν κατά πολύ υπέραποδόσει του ΓΔ με μία πολύ καλή διασπορά.

Τα χαρτοφυλάκια θα μπορούσαν να έχουν μία καλύτερη απόδοση αν συνδυάζονταν με κινήσεις ή αλλαγές στην πορεία. Παρόλα αυτά ακόμα και με αγορά και διακράτηση η απόδοση είναι τεράστια μέσα στην διάρκεια της σφοδρότερης κρίσης που έχει περάσει η χώρα.

Το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι ένας επενδυτής, πρωτίστως πρέπει να επιλέγει τις εταιρείες που αγοράζει, φυσικά με βάση το επενδυτικό του προφίλ και ανεξάρτητα από την στρατηγική του στην μετέπειτα διαχείριση.

Η αναζήτηση του γρήγορου κέρδους με trading είναι μία άλλη ιστορία με τα ποσοστά επιτυχίας πολύ χαμηλά, ειδικά για επενδυτές που πίστεψαν ότι έμαθαν την αγορά και μπορούν εύκολα να την κερδίσουν.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.