Ο θεατρικός θίασος του ΠΑΣΟΚ σκηνοθετεί ρήξεις

Το ΠΑΣΟΚ δεν έχασε την ευκαιρία να εκδηλώσει τον αντιπολιτευτικό του οίστρο, στο θέμα που προέκυψε με τους ηθοποιούς. Είναι αξιοσημείωτο δε, πως η στάση του, ξεκίνησε από το «οι καλλιτέχνες μας δεν είναι ανειδίκευτοι εργάτες» και προσγειώθηκε στο «να δούμε ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος να επιλυθεί αυτό το ζήτημα». 

Η πάγια τακτική της ηγεσίας του ΠΑΣΟΚ είναι να αναδεικνύει «πιασάρικα θέματα» που έχουν ενδιαφέρον και «κάνουν γκελ» στην κοινή γνώμη. Με αυτόν το μονότονο τρόπο καταγγέλλει και κατηγορεί την κυβέρνηση, δίχως ωστόσο να προσφέρει προτάσεις προς συζήτηση ή έτοιμες λύσεις για τα προβλήματα που επιλέγει να ανεβάζει στην αντιπολιτευτική ατζέντα. Έτσι αφού σήκωσε το θέμα ψηλά, με συνθήματα όπως «οι καλλιτέχνες μας δεν είναι ανειδίκευτοι εργάτες», και «η κυβέρνηση επιδεικνύει αδιαφορία, αμεριμνησία και γραφειοκρατική εμμονή, αν όχι κρυπτόμενη εχθρότητα προς τους καλλιτέχνες», τελικά κατέληξε με γενικόλογες αναφορές στην αναζήτηση του τρόπου επίλυσης του ζητήματος, που όπως τόνισε είναι υπαρκτό εδώ και πολλά χρόνια.

Ωστόσο πριν καταλήξει στη γενικόλογη θέση του το ΠΑΣΟΚ είχε κατηγορήσει την κυβέρνηση πως επιδιώκει να απομειώσει το κύρος των καλλιτεχνικών πτυχίων εξομοιώνοντάς τα με το απολυτήριο Λυκείου, να δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα σε πτυχιούχους καλλιτεχνικών σπουδών που επιθυμούν να εργαστούν ή εργάζονται ήδη σε φορείς του δημοσίου, να εμποδίσει πτυχιούχους καλλιτέχνες να συνεχίσουν με το πτυχίο της καλλιτεχνικής τους σχολής μεταπτυχιακές σπουδές, να βάλει φρένο στο διορισμό καλλιτεχνών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Και η καταγγελία συνοδευόταν από το συμπέρασμα πως η κυβέρνηση επιχειρεί «να κλειδώσει ακόμα περισσότερο τους επαγγελματίες καλλιτέχνες στη φτώχεια».

Τόση συγκέντρωση πολιτικής γελοιότητας είχαμε καιρό να αντιμετωπίσουμε. Προφανώς και δεν διαθέτει έστω και την ελάχιστη λογική το επιχείρημα πως η κυβέρνηση επιθυμεί τη φτώχεια των καλλιτεχνών. Δηλαδή η κυβέρνηση αποφάσισε ξαφνικά να στραφεί κατά των καλλιτεχνών; Ειδικά εν όψει εκλογών; Με στόχο να τους φτωτοχοποιήσει; Ενώ την ίδια στιγμή ο «εν αναμονή πρωθυπουργός» Νίκος Ανδρουλάκης δηλώνει πως «θα» αναζητήσει τον βέλτιστο τρόπο επίλυσης του προβλήματος; 

Ας δούμε λοιπόν τι ισχύει σε σχέση με τις καταγγελίες του ΠΑΣΟΚ. 

Τα πτυχία δραματικών σχολών δεν χορηγούνται από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, αφού οι ηθοποιοί δεν έχουν δώσει Πανελλήνιες Εξετάσεις, ούτε έχουν παρακολουθήσει τετραετή ακαδημαϊκά προγράμματα. Είναι απόφοιτοι σχολών τριετούς φοιτήσεως και αφού δεν αποτελούν τμήμα των ΑΕΙ, αποτελούν μέρος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. 

Οι απόφοιτοι των δραματικών σχολών, μπορούν να εργαστούν κάλλιστα στον Δημόσιο τομέα. Δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα μη πρόσληψης όπως υποστηρίζει το ΠΑΣΟΚ. Απλά είναι απόφοιτοι Δευτεροβάθμιας και όχι Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με ό, τι σημαίνει αυτό για τη μισθολογική τους εξέλιξη, καθώς και για τη σταδιοδρομία τους.

Οι απόφοιτοι των δραματικών σχολών, απολύτως λογικά δεν μπορούν να συνεχίσουν με μεταπτυχιακές σπουδές σε ΑΕΙ, διότι δεν διαθέτουν πανεπιστημιακό πτυχίο. Ουδείς απόφοιτος μη πανεπιστημιακής σχολής σε αυτήν τη χώρα αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο δεν μπορεί παρακολουθήσει προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών. Η επιτυχής ολοκλήρωση ενός προπτυχιακού κύκλου σπουδών αποτελεί προϋπόθεση. 

Τέλος οι ηθοποιοί δεν μπορούν να εργαστούν σαν καθηγητές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αφού σε αυτήν εργάζονται μόνο απόφοιτοι των Παιδαγωγικών σχολών και άλλων όπως είναι οι Φιλολογικές σχολές, οι σχολές Θετικών Επιστημών, η σχολή Καλών Τεχνών, η σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού κλπ.

Αυτή είναι η πραγματικότητα. Δεν έχει αλλάξει τίποτα απολύτως σε σχέση με τους τίτλους σπουδών των δραματικών σχολών. Δεν πέφτει το επίπεδο των σπουδών τους, ούτε εξισώνονται με τους απόφοιτους λυκείου. Δεν επηρεάζονται οι τίτλοι σπουδών ούτε των αποφοίτων, ούτε των σπουδαστών. Έχουν την ίδια ισχύ που είχαν πριν το Προεδρικό Διάταγμα. Δηλαδή, έχουν την ίδια ισχύ που είχαν και επί κυβερνήσεων Τσίπρα - Καμμένου. Οπότε η καταγγελία του Νίκου Ανδρουλάκη περί απαράδεκτης υποβάθμισης των πτυχίων των καλλιτεχνικών σπουδών είναι έωλη. 

Άλλωστε η τελική του θέση «να δούμε ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος να επιλυθεί αυτό το ζήτημα, το οποίο σημειωτέον υπάρχει πάρα πολλά χρόνια», ταιριάζει απόλυτα με τη δήλωση του υφυπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιου για θέματα σύγχρονου πολιτισμού, Νικόλα Γιατρομανωλάκη, που προανήγγειλε νέες παρεμβάσεις σχετικά με την τριτοβάθμια καλλιτεχνική εκπαίδευση και προβλήματα που χρονίζουν.

Κλείνοντας θα πρέπει να θυμίσουμε πως όποιος το επιθυμεί, μπορεί να σπουδάσει σε μια Πανεπιστημιακή σχολή, αντί σε μια Δραματική σχολή εκτός ΑΕΙ, επιδιώκοντας να εισαχθεί και να φοιτήσει στις σχολές Θεάτρου και Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου στη Θεσσαλονίκη.