Χρηματιστήριο Αθηνών: Οδηγός επιβίωσης μέχρι τις εκλογές

Χρηματιστήριο Αθηνών: Οδηγός επιβίωσης μέχρι τις εκλογές

Οι επενδυτικές επιλογές σε ένα χαρτοφυλάκιο τοποθετημένο στο ελληνικό χρηματιστήριο άλλαξαν βαθμό δυσκολίας από προχθές. Οι εκλογές θα πρέπει να θέσουν σε εγρήγορση τα αντανακλαστικά των επενδυτών και να αναθεωρήσουν - αν χρειάζεται - τη στρατηγική τους μέχρι να βγούμε από αυτήν τη μεταβατική περίοδο.  

Η στήλη δεν διεκδικεί κανένα πρωτείο αλάθητων επιλογών ούτε μιλάει επί θεωρητικής βάσης από κάποιο πληκτρολόγιο από μια μεζονέτα στην Μελβούρνη της Αυστραλίας.  Αυτό που λέμε είναι ότι είμαστε μάχιμοι επενδυτές και βιώνουμε κάθε διακύμανση της ελληνικής αγοράς εκ του σύνεγγυς.

Επίσης, εκτός από τις διακυμάνσεις παρακολουθούμε και την εκάστοτε ρητορική που αφορά τις ελληνικές επιχειρήσεις. Ως εκ τούτου τα - ακριβά - παθήματα του, όχι και τόσο μακρινού παρελθόντος, είναι ένας μικρός οδηγός για το τι θα μπορούσε και κυρίως τι δεν πρέπει να κάνει ένας επενδυτής σε αυτήν την πολύ απαιτητική περίοδο. Ειδικά αν τα πράγματα δεν εξελιχθούν και τόσο καλά. 

Ας ξεκινήσουμε από τα δύσκολα. Οι λιγότερο θελκτικές μετοχές της Ελληνικής Αγοράς αυτή την περίοδο είναι οι τράπεζες, η ΔΕΗ και ό,τι άλλο αντιμετωπίζει ρυθμιστικό ρίσκο. Αλλαγές στην ειδική νομοθεσία, στην εποπτεία και στο περιβάλλον λειτουργίας που επηρεάζει έμμεσα ή άμεσα τη δραστηριότητα των επιχειρήσεων πρέπει να βάλουν τις επιλογές αυτές σε μια λογική χαμηλής στάθμισης στο χαρτοφυλάκιο.

Η φορολογία επίσης παίζει ένα ρόλο καθώς η έννοια των «υπερκερδών» μπήκε στην πολιτική ατζέντα από πέρυσι χωρίς όμως να είναι ξεκάθαρο αν γίνεται απόλυτα αντιληπτό τι κέρδη ακριβώς αφορά. Σε δεύτερο χρόνο οι καθυστερήσεις ανάθεσης έργων σε κατασκευές ή έναρξης κοινοτικών προγραμμάτων επιδότησης στην πληροφορική θα πρέπει να συνεκτιμηθούν στην προοπτική των μεγεθών της χρήσης. 

Από την άλλη πλευρά η καλύτερη άμυνα στο Ελληνικό Χρηματιστήριο είναι η… άμυνα. Εταιρίες με εκτόπισμα στον Τουρισμό, εξωστρέφεια και με πλεονέκτημα στο αντικείμενο τους έχουν την προσοχή μας ως λιγότερο ευάλωτες σε απρόβλεπτους παράγοντες. Autohellas, Aegean, Cenergy, ΟΛΠ, ΟΠΑΠ είναι μια πεντάδα για τις δύσκολες μέρες. Το ίδιο ισχύει και για την Coca Cola, την Titan και την Austriancard εταιρίες με διπλή εισαγωγή μετοχών σε Χρηματιστήρια και αντικείμενο δραστηριότητας απλωμένο σε περισσότερες χώρες. 

Όσο θα πλησιάζουμε προς τις εκλογές θα έχουμε περισσότερες ενδείξεις αν οι αβεβαιότητες που ενσωματώνουμε στην αξιολόγησή μας αποτελούν υπαρκτούς κινδύνους ή έχουν εξουδετερωθεί από τους συσχετισμούς που θα υποδεικνύουν οι δημοσκοπήσεις. Μπορεί όμως και η ίδια η αγορά να επιβάλει στις αποτιμήσεις τέτοια έκπτωση που πρακτικά να ουδετεροποιεί αυτές τις αβεβαιότητες.  Εκεί πιθανότατα η έννοια της «ευκαιρίας» να αποκτήσει πιο κατηγορηματικό χαρακτήρα. Όπως και να έχει η διαχείριση του επόμενου χρονικού διαστήματος χρηματιστηριακά επιβάλει την πιο εντατική παρακολούθηση του μόνιτορ. Ακόμα και από την μεζονέτα της Μελβούρνης.