TOI-1347 b: Ο ταχύτατος πλανήτης που περιστρέφεται γύρω από το άστρο του σε λιγότερο από 24 ώρες

Οι αστρονόμοι ανακάλυψαν έναν νέο, ταχύτατο πλανήτη: Ο TOI-1347 b περιφέρεται γύρω από το άστρο του σε μόλις 20 ώρες και 24 λεπτά.

Η ύπαρξή του επιβεβαιώθηκε μόλις πρόσφατα και μοιάζει με έναν πραγματικά ενδιαφέροντα κόσμο. Δεν είναι μόνο η εξαιρετικά κοντινή τροχιά του που είναι περίεργη - είναι ο μεγαλύτερος στην κατηγορία του, και μπορεί να έχει και μια περίεργη ατμόσφαιρα.

Ο πλανήτης ανακαλύφθηκε από τον TESS, τον δορυφόρο Transiting Exoplanet Survey Satellite της NASA. Βρίσκεται σε ένα παλαιότερο σύστημα που εκτιμάται ότι έχει ηλικία τουλάχιστον ενός δισεκατομμυρίου ετών, αλλά ίσως και 1,8 δισεκατομμυρίων ετών. Το γεγονός αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό όταν πρόκειται για το πώς μοιάζει ο πλανήτης σήμερα.

Ο TOI-1347 b και ο συγγενής του πλανήτης TOI-1347 c περιφέρονται γύρω από ένα άστρο που είναι λίγο ελαφρύτερο και λίγο μικρότερο από τον Ήλιο μας - αλλά περιφέρονται γύρω του πολύ πιο κοντά από ό,τι οποιοσδήποτε πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο. Πολλοί πλανήτες που περιστρέφονται γύρω από το άστρο τους με αυτόν τον τρόπο είναι γνωστοί ως θερμοί Δίας, αέριοι διογκωμένοι κόσμοι που διατηρούν την ατμόσφαιρά τους λόγω της μάζας τους.

Αυτό που βλέπουμε εδώ είναι ένας πλανήτης εξαιρετικά μικρής περιόδου (USP). Περίπου ένα στα 200 άστρα που μοιάζουν με τον Ήλιο έχει έναν από αυτούς, και είναι πολύ διαφορετικοί από τον θερμό Δία. Τείνουν να είναι πυκνοί και βραχώδεις, και αν έχουν ατμόσφαιρα, είναι το αρχέγονο υλικό του αστρικού συστήματος. Ένα αστέρι τείνει να το ανατινάξει σε εκατό εκατομμύρια χρόνια.

Δεν είναι πολλοί αυτοί που έχουν ακτίνα μεγαλύτερη από τη διπλάσια της Γης. Ο TOI-1347 b έχει ακτίνα 1,8 Γης, αλλά έχει μάζα πάνω από 11 φορές μεγαλύτερη από αυτή του πλανήτη μας. Είναι ο πιο ογκώδης USP με ακτίνα κάτω από 2 γήινες ακτίνες. Ο συνάδελφος πλανήτης είναι επίσης αρκετά μεγάλος, αλλά πολύ ελαφρύτερος, αν και οι παρατηρήσεις που ακολούθησαν δεν ήταν αρκετά πειστικές για να δώσουν μια σωστή εκτίμηση.

Το πιο ενδιαφέρον για αυτόν τον κόσμο, όμως, είναι η σειρά παρατηρήσεων που υποδηλώνουν ότι καλύπτεται από μια ατμόσφαιρα αρκετά πυκνή και ενδιαφέρουσα ώστε να εμποδίζει το ορατό φως. Η ομάδα δεν πιστεύει ότι είναι φτιαγμένος από αρχέγονο υδρογόνο και ήλιο όπως ένας γίγαντας αερίων. Αυτό θα έπρεπε να έχει διαλυθεί μέχρι τώρα. Αντιθέτως, προτείνουν ότι η ατμόσφαιρα πρέπει να έχει «υψηλό μέσο μοριακό βάρος».

Αυτό σημαίνει ότι ο πλανήτης μπορεί να έχει σύννεφα φτιαγμένα από καυτή άμμο, ή μπορεί να έχει μια λιωμένη επιφάνεια - παρόμοια με τον πλανήτη 55 Cancri e που εκπέμπει ραδιενέργεια - που εκτοξεύει στοιχεία όπως νάτριο στην ατμόσφαιρα. Οποιαδήποτε από τις δύο εκδοχές καθιστά αυτόν τον κόσμο ιδανικό για παρακολούθηση με το JWST.

Μια δημοσίευση που ανακοινώνει την ανακάλυψη έγινε δεκτή για δημοσίευση στο The Astronomical Journal και είναι διαθέσιμη στο ArXiv.