Νέο χτύπημα για τα logistics από τα μπλόκα

Νέο χτύπημα για τα logistics από τα μπλόκα

Ένα βήμα μπροστά και τρία βήματα πίσω κάνει το τελευταίο διάστημα ο κλάδος των Logistics, καθώς την ώρα που η συμφωνία της Cosco για την αγορά του ΟΛΠ, εγείρει νέες προσδοκίες, όπως και η προκήρυξη για το Θριάσιο  και το πέρασμα  σε ιδιώτες μετά από σχετικό διαγωνισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η εσωτερική κατάσταση και τα μπλόκα στους δρόμους, δημιουργούν μια ακόμη... "Ειδομένη".

Την ώρα που το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού ανακοινώνει την δημιουργία Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, οι επιχειρήσεις του κλάδου ζουν ένα διαρκές θρίλερ για τα καθημερινά τους δρομολόγια, όπως σημειώνουν παράγοντες του κλάδου.

Η κατάσταση, όπως την περιγράφουν εκπρόσωποι εταιρειών που διακινούν ευπαθή προϊόντα, τα οποία έχουν συγκεκριμένο χρόνο μετακίνησης, είναι εξωφρενική, καθώς κάθε δρομολόγιο που ξεκινά δεν μπορεί να ξέρει τι θα συναντήσει. Και βέβαια δεν μπορεί να ξέρει πότε θα παραδώσει τα εμπορεύματα που μεταφέρει.

Το κόστος των καθυστερήσεων για τις εταιρείες είναι μεγάλο και αποτελούν ένα ακόμη χτύπημα για τον κλάδο που χτυπήθηκε ήδη από τα capital controls, εν συνεχεία από  το κλείσιμο των συνόρων στην Ειδομένη και τώρα από τα μπλόκα των αγροτών.

Όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που μεγάλες ξένες εταιρείες του κλάδου φέρονται να βολιδοσκοπούν την τοπική αγορά για να επενδύσουν.

Ενδεικτικό της τάσης που επικρατεί στην Ευρώπη  είναι ότι σύμφωνα με σχετική ανάλυση της CBRE,σε ιστορικά υψηλό επίπεδο αναμένεται να ανέλθουν οι νέες ενοικιάσεις στην αγορά αποθηκευτικών κέντρων της Ευρώπης, καθώς η άνοδος της ζήτησης καταναλωτικών αγαθών συνεχίζεται, με αποτέλεσμα τα ηλεκτρονικά εμπορικά καταστήματα να συνεχίζουν να επενδύουν σε νέους χώρους, προκειμένου να καλύψουν την εν λόγω ζήτηση.

Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες του Liberal, μεγάλοι επενδυτές του κλάδου τόσο από την Ευρώπη όσο και από την Κίνα αναζητούν χώρους και partners στην χώρα μας σε μια προσπάθεια να «χτίσουν θέση» σε μια αγορά που αναμένεται να γιγαντωθεί με την ολοκλήρωση των υποδομών.

Το Συμβουλίο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής που αποτελεί το γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό όργανο του υπουργού Οικονομίας και του υπουργού Υποδομών για θέματα ανταγωνιστικότητας, ανάπτυξης και οργάνωσης της εφοδιαστικής (logistics), ήταν  εδώ και καιρό ζητούμενο για τον κλάδο.

Το συμβούλιο θα ασχολείται με τα ακόλουθα θέματα: α) τον εντοπισμό των βασικών περιοχών και θεμάτων στρατηγικής για την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη της εφοδιαστικής και τη διαμόρφωση θέσεων, κατευθύνσεων και προτάσεων για τη βελτίωσή τους, β) τη δρομολόγηση πρωτοβουλιών με διάρκεια και προοπτική, για τη βελτίωση της οργάνωσης της Εφοδιαστικής και της συνεργασίας των συναρμόδιων δημοσίων αρχών, γ) τη σύνταξη προτάσεων για την κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας, δ) τη σύνταξη γνωμοδοτήσεων προς τους αρμόδιους σε θέματα εφοδιαστικής υπουργούς, ε) την εκπόνηση ετήσιου προγραμματισμού δράσης, στ) τη διατύπωση προτάσεων για περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση των υφιστάμενων μεταφορικών υποδομών και ζ) την εξέταση κινήτρων για επενδύσεις σε καινοτόμες και περιβαλλοντικά συμβατές δράσεις στην εφοδιαστική.

Τελευταία αναλύσεις και μελέτες τοπικών και διεθνών οργανισμών εστιάζουν στα logistics, που φαίνεται να είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης.

Πρόσφατα ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Θόδωρος Φέσσας, τόνισε πως η Ελλάδα έχει φυσικά συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες οικονομίες, λόγω της εξαιρετικής γεωπολιτικής της θέσης και εκτίμησε ότι κλάδοι όπως logistics, λιμάνια, κ.α. μπορούν να αποτελούν πόλο έλξης για ξένα επενδυτικά κεφάλαια.

Τα logistics μπορούν να συμβάλουν δραστικά στη μείωση κόστους εισαγωγών και εξαγωγών προϊόντων, να αυξήσουν το ποσοστό συμμετοχής τους στο ΑΕΠ της χώρας από 11% σήμερα,  όσο αφορά τον τομέα υπηρεσιών, καθώς και να συντελέσουν στην αύξηση των οικονομιών κλίμακος και στην απο-τεμαχιοποίηση της τοπικής αγοράς, βοηθώντας τους μικρότερους παραγωγούς να ορθοποδήσουν και να συμμετέχουν ενεργά στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Η Ελλάδα έχει πολλά πλεονεκτήματα για να γίνει κέντρο διαμετακόμισης για την περιοχή του EMEA (Europe-Middle East-Africa), σημειώνουν οι ίδιοι πράγοντες

Όσον αφορά το λιμάνι του Πειραιά πέρα από την κομβική του θέση έχει μεγάλο βάθος (μέχρι 18,5 μέτρα) και καλές καιρικές συνθήκες, με αποτέλεσμα να μπορεί να αποτελέσει θαλάσσιο σταθμό για μεγάλα πλοία (mother vessels) και μικρότερα (feeder vessels) ώστε να τονωθεί η δραστηριότητα διερχόμενων φορτίων, όπως ήδη επιβεβαιώνεται από τους σχετικούς δείκτες των τελευταίων δύο ετών.

Επιπρόσθετα, οι επενδύσεις της Cosco έχουν δημιουργήσει υποδομές και τεχνολογική αναβάθμιση των διαδικασιών, παρέχοντας σύγχρονες υπηρεσίες για την ταχεία και ομαλή διακίνηση των φορτίων, παρέχοντας υψηλή παραγωγικότητα με τα ανάλογα μέσα και χώρους, μείωση χρόνου παραμονής των πλοίων στους λιμένες, αξιοπιστία, εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογικών συστημάτων, πιο απλοποιημένες τελωνειακές και λοιπές διατυπώσεις.

Αν ξεπεραστούν τα διαδικαστικά προβλήματα και υπάρξουν οι απαιτούμενες συνδέσεις με οδικές αρτηρίες και σιδηροδρομικές γραμμές, η Ελλάδα μπορεί να γίνει γέφυρα διασύνδεσης των διαφορετικών γεωγραφικών πόλων και κέντρο logistics για τη γύρω περιοχή.

Τα οφέλη από τον εκσυγχρονισμό των logistics είναι μεγάλα όχι μόνο για τις μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά κυρίως για τις μικρές και μεσαίες παραγωγικές εταιρείες που δεν θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση σε άλλες αγορές, λόγω μεγέθους.  Οι μονάδες αυτές που, βάσει στοιχείων του ΣΕΒ, αποτελούν την πλειοψηφία που ξεπερνά το 70% του συνόλου παραγωγικών μονάδων, δεν είχαν τις οικονομίες κλίμακος που χρειάζεται για να ενισχύσουν την εμπορική τους δραστηριότητα.

Α. Σχ.