Μετρό Θεσσαλονίκης: Η πραγματικότητα εναντίον όσων εύχονται να μην τελειώσει το έργο

Μετρό Θεσσαλονίκης: Η πραγματικότητα εναντίον όσων εύχονται να μην τελειώσει το έργο

Με την πρόσφατη απόφαση της Επιτροπής Αναστολών της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας που είδε τη δημοσιότητα, απορρίφθηκε το αίτημα διακοπής των εργασιών κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου της βασικής γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης, μέρος των οποίων αποτελεί και η προσωρινή μετακίνηση των αρχαιολογικών ευρημάτων του 2012. Την επόμενη από τη σχετική ανακοίνωση ημέρα, δικαστήριο της Θεσσαλονίκης απέρριψε ανάλογο αίτημα περί έκδοσης προσωρινής διαταγής, προσώπων που υποστηρίζουν κάτι καινοφανές και παράλογο, δηλαδή ότι η διαφωνία τους προς τη μέθοδο του έργου συνιστά αστική διαφορά μεταξύ των ιδίων, μιας δημόσιας εταιρίας (της Αττικό Μετρό) και μιας ιδιωτικής επιχείρησης (του αναδόχου του έργου). Η εκατέρωθεν νομική επιχειρηματολογία δεν μπορεί να αποτελέσει δικό μου αντικείμενο, οι προθέσεις των προσφευγόντων όμως δεν είναι δυνατόν να μείνουν ασχολίαστες.

Εδώ και καιρό, πιθανότατα εξαρχής, το κεντρικό θέμα των συνήθων υπόπτων, δεν είναι τα αρχαία, των οποίων η αποκάλυψη και η προσωρινή μεταφορά προκειμένου να κατασκευαστεί ο σταθμός, είναι εύλογο να έχουν κινητοποιήσει τα αντανακλαστικά συμπολιτών μας που δεν έχουν τη δυνατότητα να φανταστούν ή/και να κατανοήσουν τα σύνθετα προβλήματα που οδήγησαν στη συγκεκριμένη λύση, στις τεχνικές της οποίας οι περισσότεροι είναι επίσης ανεξοικείωτοι. Ο πραγματικός σκοπός όσων εμμένουν να φαντασιώνονται και να απεργάζονται περαιτέρω δικαστικές εμπλοκές του έργου είναι να μην τελειώσει το μετρό στον προβλεπόμενο χρόνο. Τίποτε άλλο!

Μόνο που η πραγματικότητα τρέχει εις βάρος των ευχών όσων θέλουν να εκτρέψουν την πορεία των πραγμάτων στον δόμο της επιτυχίας, όπως και στο παρελθόν διέψευσε τον βολονταρισμό όσων υποσχόταν ανεφάρμοστες λύσεις. Στον σταθμό Βενιζέλου οι εργασίες έχουν προχωρήσει με πολύ γρήγορο ρυθμό, έχουν μεταφερθεί αρχαία εμβαδού μεγαλύτερου από το 90% των επιφανειών που καταλαμβάνονται από τα αρχαιολογικά ευρήματα και με την περαίωση της επιπλέον ανασκαφής, θα αρχίσει η εκσκαφή στα υποκείμενα των αρχαιοτήτων στρώματα ώστε να κατασκευαστεί η αποβάθρα που θα επιτρέψει την επέκταση των ήδη εκτελούμενων δοκιμαστικών διαδρομών των συρμών σε όλη τη βασική γραμμή. Τα κελύφη των δύο εισόδων του σταθμού έχουν ήδη κατασκευαστεί και οι εργασίες σε αυτά προχωρούν ταχύτατα. Τίποτε - άνευ απροόπτου - δεν δείχνει απόκλιση από τον στόχο της παράδοσης σε λειτουργία του συνόλου του έργου, στα τέλη του 2023, μία αναγκαστική ολίσθηση από το αρχικό χρονοδιάγραμμα, την οποία επέφεραν οι δικαστικές εκκρεμότητες.

Με την περάτωση της βασικής γραμμής του μετρό, η πόλη αφενός θα απελευθερωθεί από ένα στοιχειό που καθηλώνει την ατζέντα της, κάτι που είναι αναγνωρίσιμο πέραν των συχνών αντιπαραθέσεων, ακόμη και στη δυσπιστία με την οποία οι κάτοικοί της ανταποκρίνονται στην προσέγγιση των ερευνητών της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης που «τρέχει» αυτήν την εποχή και αφετέρου θα απαλλαγεί από μία όχληση που ταλαιπωρεί τις λειτουργίες της, όσο και αν η καθολική και ορατή πρόοδος στα επίπεδα οδού έχει βελτιώσει την κατάσταση.

Παράλληλα με την ολοκλήρωση του μετρό, μία σημαντική καινοτομία στο σύστημα των ελληνικών δημοσίων μέσων σταθερής τροχιάς, θα φέρει και η ίδια η λειτουργία του, αυτήν της εμπλοκής του ιδιωτικού τομέα προκειμένου οι Θεσσαλονικείς να απολαύσουν αξιόπιστες, υψηλού επιπέδου και ασφαλείς μετακινήσεις με τους 33 συνολικά συρμούς που θα είναι διαθέσιμοι μετά την απόκτηση των 15 νέων για τους οποίους έχει ήδη προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός. Έτσι, στο σύνολο του δικτύου, με την άμεση προσθήκη σε αυτό και της επέκτασης της Καλαμαριάς, θα επιτυγχάνεται η επιθυμητή χρονοαπόσταση των 90 δευτερολέπτων μεταξύ των συρμών.

Η εκπόνηση της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης θα επιτρέψει τη χρηματοδότηση της επέκτασης του δικτύου προς τα βορειοδυτικά κατά αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα κι επίσης προς το αεροδρόμιο, ενώ θα συμβάλει και στην αναδιάταξη των πολιτικών μετακίνησης στην πόλη.

Επειδή όμως, θα επιχειρηθεί από τον γνωστό και μη εξαιρετέο κύκλο, τα αρχαία να αποτελούν για αρκετό χρόνο ακόμη σημείο αντιπαράθεσης, θέλω να επιμείνω στην προσήλωση της Αττικό Μετρό στην υποχρέωσή της να κλείσει το έργο της βασικής γραμμής παραδίδοντας στην πόλη αλώβητη και προβεβλημένη την κληρονομιά που ανέδειξε η εκτέλεσή του.

Ξεκινώντας από το πρώτο επίπεδο του Σταθμού Βενιζέλου, στον οποίον η Θεσσαλονίκη θα ανακτήσει τον πλήρως αποκατεστημένο αρχαιολογικό χώρο που απομακρύνεται προσωρινά, συνεχίζοντας στην Πλατεία Μακεδονομάχων όπου ο δημόσιος χώρος όταν αναπλαστεί, θα αποτελέσει ένα νέο τοπόσημο, πιθανότατα το κεντρικότερο στο μέλλον σημείο της πυρικαύστου, στεγάζοντας παράλληλα και το σκάμμα μίας μεγάλης ανασκαφής για την επέκταση της οποίας έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες και καταλήγοντας στον υπόγειο μουσειακό – αποθηκευτικό χώρο των 4.500 τ.μ. μπροστά στην βιβλιοθήκη του Α.Π.Θ. και με σημειακές παρεμβάσεις στους σταθμούς, όπου και όπως αυτές υποδειχθούν από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες, η Αττικό Μετρό θα έχει αφήσει στη διάθεση και χρήση της πόλης το αποτέλεσμα και την υπεραξία μίας επένδυσης σε αρχαιολογικό έργο, που αναμένεται να υπερβεί τα 170 εκατ. ευρώ.

Στην υπόθεση του μετρό της Θεσσαλονίκης δεν υπάρχουν πλέον ούτε περιθώρια, ούτε αιτίες για άλλες συγκρούσεις. Ο δρόμος που έχει επιλέξει η διοίκηση της Αττικό Μετρό είναι απολύτως νόμιμος και δεν πρόκειται να παρεκκλίνει ούτε κεραία από το γεγονός αυτό. Και είναι η προσήλωση στη θεσμική νομιμότητα, αυτή που θα φέρει την επίτευξη του στόχου να παραδοθεί το μετρό σε λειτουργία σε λιγότερο από δύο χρόνια από σήμερα.