Του Κωνσταντίνου Μαριόλη
Ένα φαινόμενο που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής στην Ελληνική αγορά αποτελούν οι περίφημες και γνωστές σε όλους μας ασφαλιστικές εταιρείες Ε.Π.Υ (Ελεύθερης Παροχής Υπηρεσιών). Η νομική μορφή των ΕΠΥ υπάρχει εδώ και χρόνια στην Ελλάδα και αναπτύσσεται συνεχώς, ενώ οι πωλήσεις ασφαλιστηρίων από τις εν λόγω εταιρείες έφτασαν σε... υπολογίσιμο επίπεδο μετά το 2009 και κυρίως την τελευταία τετραετία.
Τον τελευταίο καιρό, μάλιστα, αρκετοί παράγοντες της αγοράς δείχνουν να δελεάζονται από τις επιδόσεις ορισμένων ΕΠΥ, με αποτέλεσμα να είναι έντονη η φημολογία για συνεργασίες με ασφαλιστικές και τη δημιουργία νέων σχημάτων.
Τι είναι όμως οι Ε.Π.Υ που ακούμε σχεδόν καθημερινά και ποια η διαφορά τους από τις κλασικές ασφαλιστικές εταιρείες όπως τις γνωρίζαμε μέχρι σήμερα; Για ποιο λόγο έχουν προκύψει προβλήματα στον κλάδο – κυρίως σε θέματα αποζημιώσεων - και πόσο προσεχτικοί πρέπει να είναι τόσο οι διαμεσολαβητές στην επιλογή των εργασιών τους όσο και οι καταναλωτές στην ασφάλισή τους;
Πρόκειται για εγχώριες και ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά με καθεστώς ελεύθερης παροχής υπηρεσιών συνήθως σε συνεργασία με μεγάλα πρακτορεία. Χαρακτηριστικό των συγκεκριμένων εταιρειών είναι τα χαμηλότερα ασφάλιστρα που προσφέρουν σε σχέση με τις κλασικές ασφαλιστικές εταιρείες που λειτουργούν στη χώρα μας.
Βασικό πεδίο δραστηριότητας των ΕΠΥ είναι η αγορά ασφάλισης αυτοκινήτου, στην οποία έχουμε δει τα τελευταία χρόνια τα ασφάλιστρα να υποχωρούν σε εντυπωσιακά χαμηλά επίπεδα. Σύμφωνα, μάλιστα, με εκτιμήσεις της αγοράς, οι ΕΠΥ κατέχουν αυτή τη στιγμή ένα διόλου ευκαταφρόνητο μερίδιο στην αγορά άνω του 10%. Την ίδια ώρα, αυξάνονται οι «φωνές» στον ασφαλιστικό κλάδο που ζητούν διαφάνεια, έλεγχο και τήρηση των κανόνων και της νομοθεσίας από τις εταιρείες της συγκεκριμένης μορφής.
Παράγοντες του κλάδου υποστηρίζουν ότι το καθεστώς της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών είναι απαραίτητο σε μια ανοιχτή αγορά, όπως η ευρωπαϊκή, ωστόσο είναι επιτακτική η ανάγκη στενής εποπτείας και αυστηρών ελέγχων.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές
Πριν μια επιχείρηση δραστηριοποιηθεί ως ΕΠΥ στην Ελλάδα, πρέπει να τηρηθεί η εξής διαδικασία: να υποβληθούν στην Τράπεζα της Ελλάδος εκ μέρους της εποπτικής αρχής της καταγωγής της ενδιαφερόμενης ασφαλιστικής επιχείρησης τα εξής δικαιολογητικά:
α) Γνωστοποίηση της επωνυμίας και της διεύθυνσης της έδρας της ενδιαφερόμενης ασφαλιστικής επιχείρησης.
β) Πιστοποιητικό φερεγγυότητας συντεταγμένο σύμφωνα με το υπόδειγμα Ι του πρωτοκόλλου συνεργασίας των εποπτικών αρχών των κρατών-μελών.
γ) Γνωστοποίηση της φύσεως των κινδύνων ή των ασφαλιστικών υποχρεώσεων που η ασφαλιστική επιχείρηση προτίθεται να ασκήσει στην Ελλάδα.
Εξαιτίας λοιπόν των χαμηλών ασφαλίστρων που προσφέρουν και δεδομένης της υπάρχουσας οικονομικής κατάστασης που επικρατεί στη χώρα, όλο και περισσότεροι καταναλωτές απευθύνονται στις συγκεκριμένες εταιρείες και κυρίως για την ασφάλιση του αυτοκινήτου τους.
Ο προβληματισμός που θα πρέπει να υπάρχει είναι κατά πόσο οι συγκεκριμένες εταιρείες διαθέτουν αξιοπιστία και φερεγγυότητα και κατά πόσο προσφέρουν πραγματική ασφάλιση. Πριν λοιπόν ασφαλιστείτε σε μια Ε.Π.Υ θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας τα εξής για τις συγκεκριμένες εταιρίες:
- Δεν επιφορτίζονται με τις πρόσθετες υποχρεώσεις που εισάγει η π.3 του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος σχετικά με κανονισμούς πωλήσεων, είσπραξης και απόδοσης ασφαλίστρων κλπ.
- Τις καλύψεις που παρέχουν
- Δε συμμετέχουν στο Σύστημα Άμεσης Πληρωμής Φιλικού Διακανονισμού
- Σε περίπτωση αφερεγγυότητας μιας Ε.Π.Υ (συχνό φαινόμενο) το επικουρικό κεφάλαιο της Ελλάδας υπερχρεώνεται εκατομμύρια ευρώ.
Στην περίπτωση που μία ΕΠΥ δεν τηρεί τους κανόνες που ισχύουν, η ΤτΕ την καλεί να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της νομοθεσίας, ενημερώνει την έδρα και την εποπτική αρχή της χώρας καταγωγής, από την οποία μπορεί να απαιτήσει τη λήψη μέτρων. Αν δεν συμμορφωθεί, η ΤτΕ μπορεί να απαγορεύσει στην ΕΠΥ αυτή να συνάπτει νέες ασφάλειες.
Οι ασφαλισμένοι και δικαιούχοι αποζημίωσης που αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα με οποιαδήποτε εταιρεία δραστηριοποιείται στην ελληνική επικράτεια μπορούν να υποβάλλουν τα παράπονά τους απευθείας στην ασφαλιστική εταιρεία, αλλά και στην Τράπεζα της Ελλάδος.
* Το liberal.gr ανοίγει έναν κύκλο ενημέρωσης για τους αναγνώστες του με ενδιαφέροντα χρηστικά θέματα που αφορούν την ιδιωτική ασφάλιση, με την υποστήριξη και συνεισφορά της εταιρείας «Ευρωπαϊκή Ένωσις – ΑΣΦΑΛΕΙΑΙ ΜΙΝΕΤΤΑ».